Vår i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    Vår i dammen

    Nu är det tid för alla dammägare att vakna ur sina vinteriden. Själv var jag ute och kontrollerade vattenvärdena i vår damm igår. Det såg bra ut tycker jag, temperaturen var 10 grader, pH låg på 7.0 och kH på 4-5. Behöver man göra något åt det låga kH-värdet eller är det acceptabelt. Vi har för tillfället bara Guldfisk i dammen men funderar på att börja med Koi i sommar.

    mvh Michael Persson

    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Michael,
    Ditt KH är acceptabelt.
    Också hemma i dammen så såg jag att guldfiskarna verkade vara synnerligen aktiva så det är snart dags att börja mata, det är ju ändå mer än ett halvår sedan de fick mat senast.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zooett
      • February 2002
      • 58

      #3
      Hej Micke!
      Nog märks det att våren har kommit igång. Eftersom jag själva säljer fisk ivår butik har vi märkt av att dammarna har blivit ompysslade i påsk.Vi sålde föresten 2 st Koikarp i går, detta är ca 1 månad tidigare än förra året.Tänk på att inte mata era dammfiskar om vattentemeraturen understiger 10 grader!

      Rolle
      Rolle

      Kommentar

      • hansg
        • February 2002
        • 444

        #4
        Jag har bara 7 grader i dammen så det dröjer innan mina Kardinaler och svärdbärare får gå ut, men det närmar sig.....

        hgl
        hgl

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Rolle, då får jag kanske ta mig till Åstorp och titta på er Koi-karpar. Angående matningen så brukar jag vänta ganska länge innan jag börjar mata på våren. Jag matar ganska sällan på sommaren också, det finns mycket annat att leva på i dammen.

          mvh Michael Persson

          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          Arbetssätt...