Hjälp med filter och pump till nedanstående damm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    Hjälp med filter och pump till nedanstående damm.

    Precis som rubriken lyder så behöver jag råd och hjälp med att hitta lämligt filter samt pump till en damm som är 30kvm stor i yta och 4m djup.
    Då den är belägen på ett berg som vi sprängde sönder så finns det ingen damm duk i idag, håller tätt ändå.

    Dock så har jag efter diskusion med min far som äger tomten fått möjlighet att nyttja denna bergsdamm till koi.

    Lite om dammen:
    Har bergsvattenflöde till och ger ifrån sig vatten rakt ner i en äng som agerar som dränering.
    I denna damm finns idag x-antal signalkräftor och minst tre abborrar modell 20-30cm stora.
    Även naturlig föda så som sötvattensmärlor(hoppkräfta), dykarbaggar, skräddare, mindre sötvattens salamandrar, svenskskogsgroda m.m.

    Dammens utformning är nästan rektangulär(detta då vi använde sprängstavar) och har ett max djup på 4m(djuphålan är uppskattningsvis 2*4meter.

    Nuvarande växter som finns:
    Röd näckros, vattenkrassula, hornsäv och vattenpest, liten kaveldun.

    Vattnet är kristall klart och sedimenteringen är ytterst liten.
    Anses nästan som mineralvatten.
    Naturligt förekommande föroreningar är tallbarr, boklöv säkert flera olika föroreningar.

    I dammen finns det en stor gammal trädstam som ej blivit förmultnad än.

    Nu behövs verkligen hjälp med filter och pump.

    Tanken är att jag ska låta rent vatten gå ut igen i bergsvattenflödet som leder ner till dammen.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
Arbetssätt...