Frostfritt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • profit
    • March 2003
    • 46

    Frostfritt

    Hur långt ner måste jag om jag vill ha karp året runt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det beror på i vilken klimatzon du bor. Själv bor jag i Göteborg (klimatzon 1) och ser att du bor i Stockholm och där kanske det är klimatzon 3 (en ren gissning).
    Om det är Koi du vill ha krävs det ett mycket stort djup - min damm hemma är ca. 12-13 dm djup och där klarar sig guldfisk utan problem året runt. Jag har gjort ett försök med koi men de klarade inte den första vintern, men detta var en väldigt extrem vinter då den kom mycket snabbt. Hela hösten hade varit varm och fiskarna var fortfarande aktiva (vattnet var ca. 10-12 grader plus), så helt plötsligt small det till och dammen frös till över en natt. Detta klarade inte mina koi och guldfiskynglen (under 30 mm), men med de andra var det inga problem. Därefter har jag inte vågat velat testa med koi igen utan har nöjt mig med guldfisk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • profit
      • March 2003
      • 46

      #3
      Stämmer bra, ca 2 mil norr stockholm. Guldfiskar är fina, men jag är såld på koi. Jag tänkte mej en ganska liten damm, räcker det då med ett djupt "hål" mitt i dammen. Måste jag trycka ner luft under isen om det fryser. Har du någon erfarenhet av de färdiga "dammar" man kan köpa. Hur renar du vattnet. Oj, många frågor på en gång, hoppas du inte misstycker. Om du vill får du gärna maila mej direkt je1@brevet.nu

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Hej!
        Jag tror att många som sagt att Koi kan vara i dammen på vintern börjar omvärdera sin inställning, stora döda Koi är inte roligt, och odlarna tycks förvara sina Koi innomhus.
        Har du läst Citat: UNDER EN MILD period i mitten av januari så smälter isen vid kanterna. Dessvärre så visar sig mina farhågor vara riktiga. Massor med död fisk och en död groda har flutit upp eller ligger infrusna i isen. Här finns både döda guldfiskar och koikarpar. Vår enda återstående stora guldfisk, "Dansken" är också död. Trots många och långa besök vid dammen så kan vi inte se något tecken till liv i dammen:
        Läs sidan här http://hem.passagen.se/lovo.gard/damm.html

        I Kramfors är det ljust och vackert
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • casper
          • March 2002
          • 211

          #5
          Inte ens inhemska fiskar klarar svensk varga vinter alla gånger,små grunda sjöar o dyl.

          Kommentar

          Arbetssätt...