Damm med sjövatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    Damm med sjövatten

    Går och funderar lite smått på att någon gång i framtiden fixa till en damm i mitt föräldrahem (kommer nog hamna tillbaka där igen så småningom). Tomten är en sjötomt där större delen av tomten ligger 3-5m (uppskattat) över sjöytan, så jag har tänkt så här:

    Jag pumpar upp vatten från sjön till dammen som är i mitt tycke "stor", säg 2*4m, med varierande djup från 0-1.5m. Sedan låter jag vattnet rinna tillbaka ner till sjön genom en bäck med något vattenfall och så.
    Är detta realistiskt? Dammen skulle då ligga 10-15m från sjön och 3-5m ovanför dess yta. Jag har kollat på pumpar, och det finns ju de som klarar upp till 7m i tryckhöjd.

    Hur är reglerna, om dammen nu är kopplad till sjön, får man bara ha svenska fiskar i denna då? Har naturligtvis tänkt ha nät och ytavrinning för att förhindra att fiskar sliter sig, men risken finns ju alltid och så finns ju "exotiska sjukdomar"-risken. Behövs ett UV-filter om det ständigt är nytt vatten som rinner genom dammen?

    Hur nära ett hus kan man ha en damm med tanke på fuktskador och så? Huset i fråga har träpanel och krypgrund.

    Mycket tankar och frågor. Feedback skulle vara mycket uppskattat!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Det hade varit min Dröm att kunnat ha det så,bättre rening och syrerikt vatten får man leta efter,uv behövs inte efter som det är ständigt till flöde och från flöde ifrån din damm.Dessvärre får man inte ha Koi,Guldfisk Etc om man har det så som du beskriver.Men det är det många som struntar i och kör ändå.Men om du får ha Svensk Fisk i,ja varför inte.Hur nära huset hade du tänkt dig? för med krypgrund så är risken att vattnet tar vägen dit igenom dammen om du nu hade tänkt dig en naturlig damm utan dammduk.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Egentligen är det väl som så att det inte ens är tillåtet att utan tillstånd ha dammfiskar i en sluten damm i sin trädgård. Nåväl detta bryr sig myndigheterna nog inte så mycket om. Däremot lär det aldrig bli tillåtet att ha dammfiskar i en damm som är ansluten till en sjö. Så det kan du glömma.
      Egentligen så är jag också lite frågande till om det ens är tillåtet att ha ett kontinuerligt vattenflöde till en damm - men det vill jag låta vara osagt.
      Vad gäller pumpar så tänk på att om det står angivet att maxinmal tryckhöjd är 7 meter så innebär det ju att det är där som nollpunkten nås - dvs även vid 5 meter kommer det inte att tryckas upp så mycket vatten. Dessutom så är ju de siffror som anges uppmätta under perferkta förhållanden - inget smutsigt insugfilter, ingen smutsig impeller, ingen smuts i slangarna etc. etc. Kontentan av detta är att det krävs ett mycket kraftig pump (vilket innebär rejält hög elförbrukning) om det skall bli lite fart på vattnet som når upp till dammen.

      Vet inte riktigt vad du menar men hur nära dammen får ligga - vattnet är ju i dammen och jag antar att du inte kommer att ha strömmande vatten i den och då lär det knappast påverka huset.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Kontentan av detta är att det krävs ett mycket kraftig pump (vilket innebär rejält hög elförbrukning) om det skall bli lite fart på vattnet som når upp till dammen.
        Fart som i strömmande vatten är jag inte ute efter, bara så jag får utbyte på vattnet.

        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Hur nära huset hade du tänkt dig? för med krypgrund så är risken att vattnet tar vägen dit igenom dammen om du nu hade tänkt dig en naturlig damm utan dammduk.
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vet inte riktigt vad du menar men hur nära dammen får ligga - vattnet är ju i dammen och jag antar att du inte kommer att ha strömmande vatten i den och då lär det knappast påverka huset.
        Jag har tänkt använda dammduk, så det är inga problem. Det jag främst tänker på är att fukt kan ta sig in i grunden och eventuellt i panelen (mindre troligt), så vitt jag vet så avråds det till och med ifrån att ha en rabatt intill huset om man har krypgrund, på grund av fukt. Då kan jag ju tänka mig hur det skulle bli med öppet vatten
        I tanken ligger dammkanten 1.5-2.5m från huset.
        Senast redigerad av heljis; 22 July 2008, 15:13.
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Jag har själv min nära huset så det är inga problem om det möglar en dag då är man död och begraven för länge sedan.Men sen är det som Kjell säger om pumpar den du tittade på hur många liter tar den??det finns riktiga bra pumpar som tar mycket men det blir inte billigt i el-räkning,den du tittade på är nog på en 400-500W och den är inte billig den i heller i drift.Jag ska försöka ta lite bilder här ifrån jag bor det finns en hel del som har gjort så som du beskriver.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Ok, det låter bra Bilder skulle uppskattas jättemycket!

            Pumpar har jag tittat på på den här sidan och det är som du säger, i tekniska data-tabellen näst längst ned på den sidan, "Vortech megapumpar", kan man se att de drar 400-510W.
            I tabellen längst ned finns dock en "superflow"-pump som lyfter 7m och förbrukar 250W, och det låter ju bättre
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av heljis
              Fart som i strömmande vatten är jag inte ute efter, bara så jag får utbyte på vattnet.

              Jag har tänkt använda dammduk, så det är inga problem. Det jag främst tänker på är att fukt kan ta sig in i grunden och eventuellt i panelen (mindre troligt), så vitt jag vet så avråds det till och med ifrån att ha en rabatt intill huset om man har krypgrund, på grund av fukt. Då kan jag ju tänka mig hur det skulle bli med öppet vatten
              I tanken ligger dammkanten 1.5-2.5m från huset.
              Jo men det är ju i alla fall ungefär 6 kubik i din damm och bara att lyfta upp 6 kubik i timmen (vilket definitivt inte innebär strömmande, utan snarare tämligen stillastående vatten) så pass högt kräver en mycket kraftig pump.

              Jag har svårt att tänka mig att en damm som ligger 1,5 meter från huset skulle vara några problem.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av heljis
                Ok, det låter bra Bilder skulle uppskattas jättemycket!

                Pumpar har jag tittat på på den här sidan och det är som du säger, i tekniska data-tabellen näst längst ned på den sidan, "Vortech megapumpar", kan man se att de drar 400-510W.
                I tabellen längst ned finns dock en "superflow"-pump som lyfter 7m och förbrukar 250W, och det låter ju bättre
                Jag ska försöka ta lite i kväll när jag ändå till en kompis som har gjort en Gigantisk damm på samma vis nja samma är det inte kanske han har en bäck som går igenom men det är andra som har gjort så några med pump och några med rör.

                Sen med fukt har ni inte redan problem med det nu om huset ligger vid en sjö det brukar dem flesta ha som har torpargrund?
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Sen med fukt har ni inte redan problem med det nu om huset ligger vid en sjö det brukar dem flesta ha som har torpargrund?
                  Nej det har vi inte, men då ligger huset flera meter över vattennivån och ~10m från stranden
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Lite bilder som jag lovade,den första bilden lite långt ifrån kanske men där har dem dragit ett rör ifrån en bäck som går sidan om
                    Bifogade filer
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      den andra bilden är gjord precis så du hade tänkt dig där har personen grävt två konstgjorda dammar med ett djup på 1,4 meter hon har haft koi i dem men dem blev uppätna av en häger,även dem här är tagna en bit ifrån man kan inte gärna gå i trädgården för att fota
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Patrik Steen; 22 July 2008, 19:17.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Tredje dammen är en egen grävd damm som får sitt vatten ifrån en Källa via ett rör upp till den.Utloppet går ut via ett rör ut i en bäck,i den går det Koi,Guldfisk,Guldid och mycket annat.
                        Bifogade filer
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Fjärde dammen var det en snubbe som grävde rätt så nyligen det gjordes via ett nybygge,han hämtar vatten med hjälp av en pump i en sjö sidan om sen hur det leds ut det vet jag inte tror det är ett nedgräft rör
                          Bifogade filer
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            femte dammen är det en grävmaskin som har fixat får sitt flöde ifrån en bäck,i den går det naturlig bäcköring
                            Bifogade filer
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Den sista är min Polare som har gräft i den går där bäcköring och riktig många Kräftor,när jag kom så hade han precis lagt ut nät,på det djupaste är det över 3 meter tillflödet har han tagit ifrån en bäck som går en bit där ifrån med hjälp av ett stort rör utflödet ut i samma bäck en bit längre bort.
                              Jag passade även på att fånga lite Kräftor till Kräftskivan den 2 Augusti med Zoopet-Syd Gänget har lite fler burar som jag ska dra upp det sker imorgon
                              Bifogade filer
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...