Filterbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    Filterbygge

    Ska påbörja mitt filterbygge projekt inför nästa sommars damm.
    Tänkte göra filtret klart nu under sommaren och gräva gropen så det bara är att sätta igång med det roliga till våren

    Det jag undrar över är följande.

    Ska använda 2st 1000 liters tunnor, är det för stort?

    Dammen kommer att bli rätt stor, räknat på en dammduk på lite över 100m2.

    Läste att det är bäst att ha en biologisk rening och en mekanisk, så de var det jag tänkte göra.

    Vilken typ av pump behövs för att driva detta?

    Finns det nån chans att man inte får grönt vatten om man inte använder uvc ljus?

    Har en del ganska bra ideér på hur jag vill bygga mitt filter, tack vare att man hållt på med akvarium såpass lönge får man en ganska bra uppfattning om vad som är bra och inte.

    Annars kommer man alltid att komma på det efteråt "fasen, varför gjorde jag inte såhär ist"

    Kommer att försöka få en ganska bra biologisk balans i dammen, ska lägga jord och sand i botten så man kan plantera direkt i dammen.

    Tar tacksamt emot alla tips, förslag och synpunkter.
    Senast redigerad av Queen_xiter; 12 July 2008, 17:02.
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    #2
    Kollade upp lite filter material, det billigaste verkade vara keramikrör. Men hur bra är de egentligen? ca 500kr för 20kg. Att köpa massa filtermattor och lägga på varandra blir lite för kompakt va? Behöver nästan varva med nått emellan dom känns det som. Kanske om man har olika grovlek på filtermattan?

    jag bara vräker ur mig alla tankar och funderingar kring detta.
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Japansk filtermatta är lätt att spola ren 1x2 meter ca 1500:-
      Kaldnes K1 50 liter ca 850:-
      Ska du ha 2x 1000 liter filter kostar det en slant.
      Kanske 1 Powerbead och ett hemmabygge med in kubik Aqua rock blir billigare.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Queen_xiter
        • January 2007
        • 264

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Ska du ha 2x 1000 liter filter kostar det en slant.
        Kanske 1 Powerbead och ett hemmabygge med in kubik Aqua rock blir billigare.

        Men om man säger rent teoretiskt, två st sådana plasttankar på 1kubik st.. med bra filtermaterial och bra flöde. Hur stor damm skulle dom klara att filtrera? Vet att det är jätte svårt att uppskatta, men du som har lite koll kanske kan säga efter eget tycke.

        Sedan undrar jag över bottentappning på filtret.. funkar det lika bra om den sitter på sidan i underkant?
        (För rengöring och tömmning av filtret)
        Annars får jag nog dra en slang från bottentappningen med en ventil i änden på slangen så jag kan öppna där. Men då kommer det ju stå vatten i slangen hela tiden.
        Det jag menar är att det kommer bli svårt att komma in under filtret sedan när det är på plats.
        Kolla in min hemsida
        www.dammaquaristen.se

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Skulle en sån här fungera i ditt projekt eller är den för högljudd?
          Nergrävd brevid dammen skulle pumpen rent teoretiskt kunna vara ansluten till dammens botten av ett rostfritt rör med en kraftig stormaskig sil placerad i ett lågt stående betongrör täckt av några dm 50-50 alt med sil direkt placerad i betongröret.

          Kan ingenting om just dammar men har emellanåt huvudet på skaft ändå!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Skulle en sån här fungera i ditt projekt eller är den för högljudd?
              Nergrävd brevid dammen skulle pumpen rent teoretiskt kunna vara ansluten till dammens botten av ett rostfritt rör med en kraftig stormaskig sil placerad i ett lågt stående betongrör täckt av några dm 50-50 alt med sil direkt placerad i betongröret.

              Kan ingenting om just dammar men har emellanåt huvudet på skaft ändå!
              Lite dyrt att ha den i drift kanske
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Vadå dyrt, den är ju på hälften av vad en bra garagefläkt drar, dessutom skulle väl möjligen kostnaden för en uvc lösning tillkomma. fast utan en brunn med makadam hade den nog blitt dyr, inte ett yngel så långt ögat kan nå..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Queen_xiter
                  • January 2007
                  • 264

                  #9
                  En mycket god idé Gaffel, men det blir nog garanterat yngelfritt då Har siktet inställt på någon utav vortech´s energisnåla pumpar men vet inte riktigt vilken.
                  Får inte bli för j*vla dyrt heller för då blir sambon inte glad.. :P
                  Kolla in min hemsida
                  www.dammaquaristen.se

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Såg du det här på länken http://www.postimage.org/aV2HDNBA-b2...9638b25c3f.jpg
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Queen_xiter
                      • January 2007
                      • 264

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Kunde inte läsa ena länken för ja inte har login på de forumet. Han inte skaffa de förut, surfar på rasterna på jobbet.. Internet hemma har lagt av.

                      Men de stora blåa filtret såg ju jätte bra ut, men de är inte ett hemma bygge va?
                      Såg på någon dammsida att dom sålde sådana som byggsats typ.
                      Kanske skulle köpa regntunnor ist för dom tankarna jag tänkt?
                      Det kanske räcker med två sådana regntunnor?
                      Kolla in min hemsida
                      www.dammaquaristen.se

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Vanligaste typ av filter vid hemmabygge är nog tunna.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Queen_xiter
                          • January 2007
                          • 264

                          #13
                          Aha, ja då kanske det är lite overkill med två 1000liters tankar
                          Kolla in min hemsida
                          www.dammaquaristen.se

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #14
                            Två regnvatten tunnor är mer än väl för koi och guldfiskar, räcker dessutom till en cirka 30000liter vatten.
                            Bäst är ett gravitationsmatat system med spinndrifter och pump i filter tunnan.
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • Queen_xiter
                              • January 2007
                              • 264

                              #15
                              Hej igen! Har haft en liten mini semester med mor, far och sambo på dalslandskanal.. Vart långt ifrån datorn ett tag, men desto mer tid till att fundera.

                              Ett sandfilter, funkar det att ha i en regnvatten tunna? Antar att de inte blir bilolgisk rening i ett sånnt. Om man kör sand i de ena o biologisk i de andra kanske.

                              Gravitationsmatat filter? Att vattnet rinner dit själv men får hjälp tillbaka lr? Spinndrifter är jar inte helt innförstådd med hur de funkar.
                              Kolla in min hemsida
                              www.dammaquaristen.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...