Solcellesdriven pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Solcellesdriven pump?

    Finns det möjlighet till solcellsdriven pump till dammar?
    eller är det en jäte dum fråga?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, det är väl inte någon dum fråga och ja, det är möjligt.
    Lågtryckspumpar har väldigt låg effekt, och borde kunna drivas med ett par kvadratdecimeter solceller åtminstone när solen skiner. Det blir förmodligen dyrt i inköp, och jag vet inte om någon sådan produkt existerar, men... möjligt är det allt.

    EDIT: ett snabbt google-sök hittade detta:
    Shop solar water pump kits for submersible pumps used in fountains, backyard waterfalls, and ponds. All kits include solar panel, pump cables.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3


      Där hittar du lite information och förslag.
      Dock är inte oase sidan svensk men det gör nog inget.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        För att det ska bli verkligt effektivt med solcell och pump bör du helst ha ett 12v alternativt 24v batteri som kan driva pumpen när inte solen lyser.

        Jag har själv en sonic luftpump som går på 12v batteri och drar endast 2,9w.
        Sen så laddas batteriet med solceller.

        Om du ska kolla på enbart solceller och batteri så tycker jag att:

        Är väldigt bra sida.
        Lite dyra men de har färdigapaket med solcell, batteri, regulator som duger gott och väl för att driva en pump för damm typ http://www.aquainterior.se/produkter...rent=28&id=787
        Ska du ha kraftigare pumpar så får du koppla 2 12v med +-,-+.
        Tänk bara på att du får 24v istället för 12v och att du troligtvis även ökar ampere.
        Vill du enbart öka ampere men ändå ha en buffert dvs 12v*2 så koppla ++,--.

        Givetvis kan du även köpa en ormformare som omvandlar 12v-230v så du kan driva de större pumparna också.

        Ett råd är att du väljer ett underhållsfritt batteri, JULA har ett 12v 75ah(ampere timmar) som klarar av att driva en 10w pump för damm cirka 70timmar eller mera.
        Viktigt är att batteriet klarar djupurladdning(bilbatteri klarar inte det eller syrebaserade batterier).
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          ok de låter ju helbra att en dum fråga inte kom från mej.
          (jag är väldigt bra på dumma frågor:P )

          Men är det värt det? kostar det inte en massa?....pengar asså!
          Och hur effektiv är den? om man vill ha en riktig damm! asså en RIKTIG damm.
          Inte en pöl med sumpgegga utan vatten med fiskar?

          o om ett(jag såg inget ppris på sidan du länkade) solcells kit kostar 5995:- hur mycket tjänar man på det?
          tar typ 10 år o tjäna in dom pengarna. o om det är dåligt väder(som denna sommar är) då tar det väl annu längre tid? 20 år?

          Förstår ni vad jag menar. lr flummade jag iväg som vanligt
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Ibanez
            • July 2006
            • 853

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            ok de låter ju helbra att en dum fråga inte kom från mej.
            (jag är väldigt bra på dumma frågor:P )

            Men är det värt det? kostar det inte en massa?....pengar asså!
            Och hur effektiv är den? om man vill ha en riktig damm! asså en RIKTIG damm.
            Inte en pöl med sumpgegga utan vatten med fiskar?

            o om ett(jag såg inget ppris på sidan du länkade) solcells kit kostar 5995:- hur mycket tjänar man på det?
            tar typ 10 år o tjäna in dom pengarna. o om det är dåligt väder(som denna sommar är) då tar det väl annu längre tid? 20 år?

            Förstår ni vad jag menar. lr flummade jag iväg som vanligt

            du börjar sväva iväg lite men tycker du klarar dig hyfsat
            nä skämt o sido.. nu är en pumpfråga inte det man först o främst tänkter på om det ekonomiskt eller ej.. tror att du kan göra en liten inssats te miljön men annars så kanske man inte tjänar på detta.. (det ja vill komma till)

            tycker förövrigt att det varit en ganska strålande sommar
            Era fiskar ger jag mina till frukost..

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Ska man ha damm ute så bör man veta att dammduken är det svåraste att byta ut.
              Bra kvalitet på damm duk är ett måste.
              Pump som drivs med 12(24v) batteri och solcell finns för vettiga priser.
              Sen ska man ju ha ett filter och där ligger den egentliga kostnaden.
              Trinamic filter från hozelock eller powerbead, de kostar en drös med tusenlappar men de filterar vattnet bra.
              Ska du ha koi fiskar i dammen så får du nästan dubbla filterkapaciteten.
              Tsunamikoi och dammästaren har bra filter, komplettera dessa med uvc på 55w så bör det funka.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                ok lite uppdatering efter ett år...
                de bidde ingen damm.
                jaså? vad bidde de då?
                de bidde en sandlåda.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • jolon
                  • December 2002
                  • 1075

                  #9
                  Då slipper du pumpen .
                  My internet should be readonly.

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidcollector
                    För att det ska bli verkligt effektivt med solcell och pump bör du helst ha ett 12v alternativt 24v batteri som kan driva pumpen när inte solen lyser.

                    Jag har själv en sonic luftpump som går på 12v batteri och drar endast 2,9w.
                    Sen så laddas batteriet med solceller.

                    Om du ska kolla på enbart solceller och batteri så tycker jag att:

                    Är väldigt bra sida.
                    Lite dyra men de har färdigapaket med solcell, batteri, regulator som duger gott och väl för att driva en pump för damm typ http://www.aquainterior.se/produkter...rent=28&id=787
                    Ska du ha kraftigare pumpar så får du koppla 2 12v med +-,-+.
                    Tänk bara på att du får 24v istället för 12v och att du troligtvis även ökar ampere.
                    Vill du enbart öka ampere men ändå ha en buffert dvs 12v*2 så koppla ++,--.

                    Givetvis kan du även köpa en ormformare som omvandlar 12v-230v så du kan driva de större pumparna också.

                    Ett råd är att du väljer ett underhållsfritt batteri, JULA har ett 12v 75ah(ampere timmar) som klarar av att driva en 10w pump för damm cirka 70timmar eller mera.
                    Viktigt är att batteriet klarar djupurladdning(bilbatteri klarar inte det eller syrebaserade batterier).

                    Inte för att grundfrågan är aktuell längre, men jag vill bara påpeka att som du förklarat går det lätt att tolka det som om man ska kortsluta batterierna.

                    Och, det där batteriet pallar knappast heller en hel säsong om man håller på och drar ut 90%+ av kapaciteten, och dessutom lär man behöva två batterier för att använda ett åt gången medans man laddar det andra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...