"Vild näckros"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    "Vild näckros"

    Skulle leta växter till dammen hemma,tänkte fånga mig en näckros..Hittade sådana "vanliga" med gröna stora blad, men roten på den var somen stan såde gick inte att få med nått som skulle gå att plantera. Hittade en annan sort, mörkare blad lite rundare nästan röda innan dom kommit upp till ytan.. Denna hade massa små rötter, så som dom köpta ser ut..
    Läste om näckrosor på nån sida, stor att de finns vita o gula men de stor att den vita oxå hade tjocka rötter.. De har inte denna. inte fått nån blomma än så ja vet ju inte färgen.
    Men den är inte så vanlig, av alla ställen ja vart på har ja bara hittat 3 plantor av denna rödaktiga sort men säkert 1000 vanliga gula.
    Nån som vet?
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • Emman
    • March 2007
    • 213

    #2
    på den här sidan har de med de vanligaste näckrosorna vi kan hitta i verige. se om du hittar nån där som kan stämma?
    de är kategoriserade efter färg i menyn till vänster

    100L asien projekt

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Vit har rötter som de köpta.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        De gula heter "Åkanna", i övrigt är alla vilda näckrosor fridlysta vad jag har hört....SPECIELLT den röda från sjön Fagertärn eller vad den nu heter....

        Mitt förslag är att du går och köper en näckros i plantskolan istället, där finns MASSOR att välja på....
        Senast redigerad av tummen; 10 July 2008, 22:04.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Queen_xiter
          • January 2007
          • 264

          #5
          Hej!
          Jo jag läste att den var fridlyst.
          Fast först efter att jag tagit upp den. :/
          Men det fanns tusentals så jag tror inte en mindre gör nån skillnad.
          Ska bli spännande att se vad den får för blommor, röd lär den inte vara då jag tog den i vänern
          Kolla in min hemsida
          www.dammaquaristen.se

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            En sjö jag brukade fiska vid när jag var i tonåren hade oxå röda näckrosor men de var något som somarstuge ägaren vid sjön hade fört dit. Likaså kan det var med den du sprungit på vid värnnen för den "äkta" röda lär bar finnas i en sjö i Sverige. Vad jag hör så är det bra den röda som är fridlyst. Den gula näckrosen är annars lika ovanlig som smörblommor eller maskros i dessa trakter.
            Senast redigerad av Mick13; 06 August 2008, 00:44.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • MeKaL
              • August 2008
              • 128

              #7
              Frågar man inget, får man ingenting veta.

              Kommentar

              Arbetssätt...