Hål i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    Hål i dammen

    Har städat o fixat, lagat pumpen o efter att ha fyllt på allt vatten märker ja att de sakta försvinner. Är en duk, vet ej om de är folie lr pvc, men antar folie.
    Hur lagar man lättast?
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Först bör man väl överväga om det bara kan vara avdunstning...
    Om inte bör man försöka lokalisera läckan...
    Sedan limma på lämplig reparationsbit med lite hjälp från din lokala dammförsäljare...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Är det folie så skulle jag nog säga byt helt.
      Har folien väl börjat punkteras så kanske det är något som orsakat det.
      Och man bör nog tycker jag ta bort åtgärda eller byta helt enkelt.
      PVC damm duk repareras med pvc limm och en liten dammduks bit ovan hålet.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Är dammen stor?
        Annars så såg jag att Lantmännen hade 50% rea på hela damm sortimentet.
        Köpte själv 2*2,5 damm duk 2st för 200kr samt pvc limm för 50kr och Easy Jet 800 fontänpump 200kr.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Queen_xiter
          • January 2007
          • 264

          #5
          Den är ganska stor, ca 2*1,5m o 60 djup kanske, Men att gräva upp o byta orkar jag inte.. Gick i dammen när jag gjorde rent, var tvungen ner i o ta upp all skit, kan vara det som orsakat.. Men att limma på småbitar över hålen är nog det lättaste, men måste ju hitta dom o då måste ja ner i dammen igen.
          Kolla in min hemsida
          www.dammaquaristen.se

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Låt det klarna å på med simglasögona o snorkel
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag har ingen damm, men vad jag förstår är det bara gummiduk som tål att man promenerar omkring på den?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Queen_xiter
                • January 2007
                • 264

                #8
                Hehe, ja de vore nog en syn.. Jo jag vet oxå att de bara är gummiduk som tål det, trodde de var de för la tyckte den kändes tjock nog.. Alltså denna dammen var med huset vi köpte så jag har inte gjort den.. Men ska försöka laga imorn..
                Kan man ha grus i botten på dammen? Alltså akvariegrus, för att fästa lite mindre växter i och så.
                Kolla in min hemsida
                www.dammaquaristen.se

                Kommentar

                • classekoi
                  • March 2007
                  • 325

                  #9
                  inget grus det samlar bara en massa skit sätt växterna i korgar med lera eller jord och grus överst

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Det är lustigt, i akvarium samlar gruset "en massa skit" "skiten" bryts till stor del ner där, och näringsämnena är tillgängliga för växternas rötter innan de blir det för algerna, vilket de flesta ser som en bra sak. I dammar är det en dålig sak. Jag tror det beror på de andra förutsättningarna huruvida det är bra eller dåligt med grus i själva dammen när dammen är igång. I normalbelastade dammar är det direkt olämpligt att ha en massa skit kvar i dammen över vintern, och det är inte alltid så lätt att städa grus i botten av en damm, och om gruset är vasst ökar risken att ta hål på folien när man hanterar gruset.

                    För övrigt håller i princip även med övriga svarare, tillexempel först ska man kolla att den verkligen läcker, och om en gammal dammfolie har riktiga hål lite här och var är det nog värt både pengarna och besväret att byta ut folien, och att man inte ska gå på folie som inte håller för det.

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Grus i damm kan man ha, dock inte för att plantera i.
                      För att ha växter i damm rekommenderas planteringspåse eller korg.

                      PVC damm duk håller att gå på förrutsatt att man grundat med sand och skyddsduk, viss försiktigthet är dock på plats.
                      EPDM Firestone duk går att gå på men frågan är varför, likaså där bör man grunda med åtminstone sand innan dammduken.

                      Vissa växter för damm trivs bättre i gruset än i planteringskorg men som sagt var, det är skiten på botten man vill slippa när det gäller damm.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Queen_xiter
                        • January 2007
                        • 264

                        #12
                        Okay, inget grus alltså. Grejen är den att hade jag haft både pengar och tid hade jag nog bytt ut duken, men har inget av det. Har införskaffat lagningskit och ska testa det så fort de slutat snöa o är varmare än 3 grader ute. Em, ja de snöar alltså här i Säffle idag. Hade inte riktigt räknat med det men blir nog varmare imorn tror ja. Det har slutat försvinna vatten nu, så ja vet vart hålet är iaf.
                        Kolla in min hemsida
                        www.dammaquaristen.se

                        Kommentar

                        • nesseman
                          • December 2007
                          • 362

                          #13
                          Ursprungligen postat av Queen_xiter
                          Okay, inget grus alltså. Grejen är den att hade jag haft både pengar och tid hade jag nog bytt ut duken, men har inget av det. Har införskaffat lagningskit och ska testa det så fort de slutat snöa o är varmare än 3 grader ute. Em, ja de snöar alltså här i Säffle idag. Hade inte riktigt räknat med det men blir nog varmare imorn tror ja. Det har slutat försvinna vatten nu, så ja vet vart hålet är iaf.
                          Va noga med att det är torrt när du ska laga.. även rent..rengör duken med t-sprit eller nåt.

                          ja lagade min dammduk. men det blev aldrig riktigt bra.fortsatte att läcka.Tror det berodde på att ja inte va nog noga..


                          good luck

                          Kommentar

                          • Queen_xiter
                            • January 2007
                            • 264

                            #14
                            Oki, tack för tipset.
                            Kolla in min hemsida
                            www.dammaquaristen.se

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Morderna dammar för fisk byggs med bottenavlopp och då går det inte ha grus på botten.
                              Jag tror att ett akvarium utan grus gör att risken för sjukdom minskar, men kanske inte snyggt.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...