snart igenväxt damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johannes89
    • September 2006
    • 44

    snart igenväxt damm

    har en naturdamm som vi haft i snart 40 år eller den är uppgrävd för längesen men nu är de en naturdamm tycker ja

    Problemet är bara att den börjat växa igen nu dom senaste åren vi har rudor i den så behöver tips på fisk som äter växter riktigt mycket eller om man kan ha sköldpaddor ? dammen är ca 10x2m och är som djupast ca 180cm (ja har trillat i några gånger..)



    det finns inte nån rening eller liknande i dammen och vattnet pressas upp ur marken så vi har aldrig fyllt på med vatten eller tömt den ..

    mvh johannes
    johannesericzon@hotmail.com
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av johannes89
    har en naturdamm som vi haft i snart 40 år eller den är uppgrävd för längesen men nu är de en naturdamm tycker ja

    Problemet är bara att den börjat växa igen nu dom senaste åren vi har rudor i den så behöver tips på fisk som äter växter riktigt mycket eller om man kan ha sköldpaddor ? dammen är ca 10x2m och är som djupast ca 180cm (ja har trillat i några gånger..)



    det finns inte nån rening eller liknande i dammen och vattnet pressas upp ur marken så vi har aldrig fyllt på med vatten eller tömt den ..

    mvh johannes
    Många naturliga dammar brukar som du säger växa igen nu i början av sommaren när solen står på etc.vad jag kan komma på är att du sätter i en del Gräskarp och kanske lite Sarv i dem håller Trådalgerna i shack rätt så bra.

    Men om det är tillräckligt det vet jag inte,men sen när dammen har fått en balans så brukar det försvinna en del i alla fall och sen om det inte har en naturlig tillförsel av nytt vatten så brukar det rätt så lätt att bli en stor sörja av det hela,om du inte har det redan
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • johannes89
      • September 2006
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Många naturliga dammar brukar som du säger växa igen nu i början av sommaren när solen står på etc.vad jag kan komma på är att du sätter i en del Gräskarp och kanske lite Sarv i dem håller Trådalgerna i shack rätt så bra.

      Men om det är tillräckligt det vet jag inte,men sen när dammen har fått en balans så brukar det försvinna en del i alla fall och sen om det inte har en naturlig tillförsel av nytt vatten så brukar det rätt så lätt att bli en stor sörja av det hela,om du inte har det redan


      ja men hur får man tag på gräskarp då ? det behövs väl tillstånd för dom ?

      dammen har väst igen mer o mer under snart 10 år så de är mer än bara tidig sommar växtlighet :P

      men tack för svaret
      johannesericzon@hotmail.com

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av johannes89
        ja men hur får man tag på gräskarp då ? det behövs väl tillstånd för dom ?

        dammen har väst igen mer o mer under snart 10 år så de är mer än bara tidig sommar växtlighet :P

        men tack för svaret
        Då ska du nog köpa Gräskarp, säljs som Dammfisk i dem flesta Affärer som säljer dammartiklar och fisk,i dem flesta Naturdammar som kör Sportfiske på Regnbåge m.m i dammar så planterar dem Gräskarp för att hålla Alger i shack så bli det nog i ditt fall också,men har du ett tillflöde av dammen,i så fall om du inte har det hur renar du den
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Var det inte grundvatten som rann upp lite hela tiden
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Var det inte grundvatten som rann upp lite hela tiden
            Ja Jaser det också står klart och tydligtmen det är inte tillräckligt den måste ha nån slags rening eller ett tillflöde och utflöde annars blir det en enorm alginvansion
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • johannes89
              • September 2006
              • 44

              #7
              finns inget reningssystem på nått sätt bara grundvattnet som trycker upp vattnet i dammen men finns väl gott om natur dammar utan reningssystem som ser fina ut ? och har ju som sagt funkat i ca 40 år innan den nu dom senaste 10 åren börjat växa igen.. konstigt nog har de börjat växa igen där den är som djupast ser ut som javamossa nästan fast drar man upp den är ju i princip 90% brun o bara toppen grön o fin.

              men om nån vill ha några kubik java liknande mossa så finns de utanför karlstad
              johannesericzon@hotmail.com

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                [
                quote
                =johannes89;1140140]finns inget reningssystem på nått sätt bara grundvattnet som trycker upp vattnet i dammen men finns väl gott om natur dammar utan reningssystem som ser fina ut ? [/
                quote
                ]


                Det har ju att göra med hur mycket fisk det är i dom, och hur mycket solljus de utsätts för.

                Kommentar

                • Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

                  #9
                  Är det mest växter/makroalger borde väl Natalciklider mumsa i sig det mesta på nolltid? Och växa sig stora och feta samt fylla hela dammen med småttingar =)

                  MVH
                  /Jens
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Kanske några hantelciklider kan funka
                    De äter ju växter
                    Annars finns det snäckor som också äter växter och damm musslor kan man ha som filterar mikroalger o annant olämpligt.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Visst kan man tillsätta organismer som äter det man vill ha bort, och det är möjligt att gräskarp äter mossan, mossa brukar dock inte vara det första valet för växtätande organismer.

                      Problemet är att de organismer som äter växter bajsar ut det mesta av näringsämnena, vilket gör näringämnena som är bundna i växter blir tillgängliga för alger, vilket gör att man bör vara lite försiktig med vad man tillsätter för växtätande organismer, och hur mycket.

                      Antagligen sker det inget påtagligt vattenutbyte genom det här vattnet som "pressas upp ur marken", så de näringämnen som tillförs dammen ackumuleras troligtvis i dammen.

                      Det är en fullständigt naturlig utveckling för ett vattendrag som bara tillförs näring och det inte tas ut nånting att den med tiden växer igen mer och mer, med tiden blir det bara sumpmark. Om man matar fiskarna påskyndar man den här naturliga processen.

                      Vad man behöver göra är att få ut näring ur dammen. Man kan ta bort de växter/alger som det är för mycket av. Man kan tillsätta växtätande organismer, som samlar en del av den näring de får i sig i form av egen biomassa, de växer helt enkelt, men tillexempel gräskarp kan frigöra näringsämnen i sådan takt att det blir grönsoppa av alltihopa, och när de inte växer så mycket längre så är det enda de gör att ta näring i form av växter och ge till algerna, och jag kan i princip garantera att du föredrar mossa på botten framför svävalgs/trådalgssoppa.

                      Rudorna tillför i princip inte näring till dammen så länge man inte matar dom, däremot binder de en del biomassa, så för att få mindre näring i dammen kan du helt enkelt fiska ur en del av rudorna, de rudor som växer upp i deras ställe binder näring i sin tur. Resultatet kommer på lite längre sikt motverka igenväxning av dammen.

                      Det skulle fungera att använda en art som har ett praktiskt värde som kan trivas i dammen, till exempel om dammen är lämplig för Koi och/eller guldid kan du köpa relativt små individer som växer upp och som du sedan kan sälja när de böjar växa långsamt. Det förutsätter fortfarande att du inte matar i dammen, eller iaf inte mer än några få procent av fiskarnas näringsbehov.

                      Angående natalciklider så förökar de sig dåligt under 23 grader, och de dör på hösten och frigör all näring de samlat upp under sommaren, i övrigt stämmer det att de äter alger och ibland växter samt att de under rätt förutsättningar kan föröka sig "rätt fort", mossa är dock ingen favoritföda. Angående hantelciklider så kommer dammar sällan upp i temperaturer som hantelciklider kan trivas i, så de kan dö mitt i sommaren även en ganska bra sommar.

                      Snäckor hade varit kul om de inte varit "parasit-portaler" i dammar, och ska undvikas. musslor kan filtrera vattnet och hålla det klart, men vanliga damm-musslor har larver som parasiterar på fisk, vilket kan bli otrevligt för fiskarna om de blir många. Zebramusslans larver parasiterar inte på fisk, men den kan föröka sig explosivt om den trivs.

                      Sammantaget tycker jag att det verkar som om du har en rätt trevlig damm, med ganska bra balans, som man inte ska göra några ogenomtänkta drastiska åtgärder i.

                      Kommentar

                      • johannes89
                        • September 2006
                        • 44

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Visst kan man tillsätta organismer som äter det man vill ha bort, och det är möjligt att gräskarp äter mossan, mossa brukar dock inte vara det första valet för växtätande organismer.

                        Problemet är att de organismer som äter växter bajsar ut det mesta av näringsämnena, vilket gör näringämnena som är bundna i växter blir tillgängliga för alger, vilket gör att man bör vara lite försiktig med vad man tillsätter för växtätande organismer, och hur mycket.

                        Antagligen sker det inget påtagligt vattenutbyte genom det här vattnet som "pressas upp ur marken", så de näringämnen som tillförs dammen ackumuleras troligtvis i dammen.

                        Det är en fullständigt naturlig utveckling för ett vattendrag som bara tillförs näring och det inte tas ut nånting att den med tiden växer igen mer och mer, med tiden blir det bara sumpmark. Om man matar fiskarna påskyndar man den här naturliga processen.

                        Vad man behöver göra är att få ut näring ur dammen. Man kan ta bort de växter/alger som det är för mycket av. Man kan tillsätta växtätande organismer, som samlar en del av den näring de får i sig i form av egen biomassa, de växer helt enkelt, men tillexempel gräskarp kan frigöra näringsämnen i sådan takt att det blir grönsoppa av alltihopa, och när de inte växer så mycket längre så är det enda de gör att ta näring i form av växter och ge till algerna, och jag kan i princip garantera att du föredrar mossa på botten framför svävalgs/trådalgssoppa.

                        Rudorna tillför i princip inte näring till dammen så länge man inte matar dom, däremot binder de en del biomassa, så för att få mindre näring i dammen kan du helt enkelt fiska ur en del av rudorna, de rudor som växer upp i deras ställe binder näring i sin tur. Resultatet kommer på lite längre sikt motverka igenväxning av dammen.

                        Det skulle fungera att använda en art som har ett praktiskt värde som kan trivas i dammen, till exempel om dammen är lämplig för Koi och/eller guldid kan du köpa relativt små individer som växer upp och som du sedan kan sälja när de böjar växa långsamt. Det förutsätter fortfarande att du inte matar i dammen, eller iaf inte mer än några få procent av fiskarnas näringsbehov.

                        Angående natalciklider så förökar de sig dåligt under 23 grader, och de dör på hösten och frigör all näring de samlat upp under sommaren, i övrigt stämmer det att de äter alger och ibland växter samt att de under rätt förutsättningar kan föröka sig "rätt fort", mossa är dock ingen favoritföda. Angående hantelciklider så kommer dammar sällan upp i temperaturer som hantelciklider kan trivas i, så de kan dö mitt i sommaren även en ganska bra sommar.

                        Snäckor hade varit kul om de inte varit "parasit-portaler" i dammar, och ska undvikas. musslor kan filtrera vattnet och hålla det klart, men vanliga damm-musslor har larver som parasiterar på fisk, vilket kan bli otrevligt för fiskarna om de blir många. Zebramusslans larver parasiterar inte på fisk, men den kan föröka sig explosivt om den trivs.

                        Sammantaget tycker jag att det verkar som om du har en rätt trevlig damm, med ganska bra balans, som man inte ska göra några ogenomtänkta drastiska åtgärder i.

                        otroligt bra svar !

                        ja vi matar inte nått i dammen och den sköter sig helt själv det ända är att den är rätt igenväxt i ena delen riktigt tjockt med nån typ av mossa ser det ut som. och den växer från botten och upp hela vägen så tjockt att ja kan fiska rudor med kratta haha. drar man tag i mossan så får man med sig några rudor.. dammen är hos min mamma och ja bor inte här så lösningen måste betyda att man kan fortsätta att låta dammen klara sig själv. vi har funderat på att gräva upp dammen på nytt med grävskopa men det är ja lite tveksam till eftersom ja tror att de mesta i dammen kan komma till skada då.

                        jag ska ta ur ett 10 tal rudor nu idag tänkte jag så tarjag med dom hem till mig o har i några akvarier om dom nu kan trivas där ?

                        fisk som eventuellt ska planteras in måste kunna övervintra i dammen också eftersom ja inte tror att varekn min mamma eller mormor har lust att fånga fisk varje höst.
                        johannesericzon@hotmail.com

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #13
                          Du kan ju rensa ur mossa också, se till att inte ta bort för mycket så det blir algblomning nu på försommaren bara.

                          Jag själv skulle satsa på den taktiken.

                          Hmm, jag kanske ska börja läsa innan jag skriver
                          Senast redigerad av addo; 12 May 2008, 17:03. Anledning: jag läste inte innan jag skrev

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Visst kan rudor trivas i akvarium, betrakta dom som guldfiskar, det vill säga stort akvarium med bra filtrering och inte alltför aggressiva fiskar, och inga känsliga växter. Det finns tydligen en marknad för dom, du kanske ska prata med personen som startade den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119017

                            Normalt sett skulle jag rekommenderat guldfisk till en sån damm, men guldfiskarna lär korsa sig obegränsat med rudorna, och först i andra generation kan det dyka upp färgade exemplar om inte alla i första generationen parar sig med rena rudor, för då fortsätter de att vara viltfärgade.

                            Du kan säkert skörda ganska stor andel av rudastammen varje år, de förökar sig och växer till så att det blir lika mycket ruda igen på mycket kort tid. Det skadar inte om en del av den mossan som är mest "i vägen" får flytta ut ur dammen.

                            Kommentar

                            • ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

                              #15
                              Vad jag förstått så är mossan annars en väldigt stark konkurrent till alger då den precis som alger är mera aktiv på våren innan växterna hunnit komma igång.

                              En annan växt som jag sett samma fenomen med är vattenkrassula.
                              La ned en stor spann med sådana i en grönalgs damm.
                              I den dammen gick det bara guldfiskar 6st.'
                              Vattnet var grönt när jag la i dessa knippen vattenkrassula.
                              2veckor senare så ansåg både jag och damm ägaren att det hade klanart lite.
                              Vattenkrassulan hade då förökat sig enormt så vi fick gallra.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...