Äter Koi/guldfiskar vattensalamandrar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ruben77
    • May 2005
    • 45

    Äter Koi/guldfiskar vattensalamandrar ??

    hejsan

    har en liten naturdamm som det är vattensalamandrar i både den större och den mindre sorten, har funderingar på att köpa några Koi eller kankse Guldfiskar till dammen men vill inte att dom skall äta upp dom underbara salamandrarna.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Det kan jag aldrig tänka mig,det är nog ingen fara ett litet tips är att du kanske kan fånga upp dem och sälja/byta dem i en affär det är väldigt eftersökt efter Salamandrar i affärer för tillfälligt.Om det är är OK att göra så det vet jag inte efter som dem är fridlysta,men för att återgå till din fråga så kan jag aldrig tänka mig att dem skadar dina Salmandrar i dammen.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Ruben77
      • May 2005
      • 45

      #3
      hej

      tror inte jag vill fånga mina fina salamandrar som simmar i min damm, dom är ju som sagt fridlysta.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Vuxna salamandrar rör de inte men "ungar" kan säkert ligga i farozonen.
        Du skall absolut inte plocka upp dom ur dammen och flytta dom eller sälja dom - de är fridlysta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Ruben77
          hej

          tror inte jag vill fånga mina fina salamandrar som simmar i min damm, dom är ju som sagt fridlysta.
          Ja då kan man kanske inte röra dem dådå får man väl respektera det som du säger
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ett större problem är att salamandrar undviker vatten där det finns fisk. Dvs nästa år kommer de inte att lägga ägg i den dammen om där finns guldfisk.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ruben77
              • May 2005
              • 45

              #7
              då får man väll låta bli att släppa i fiskar i dammen, vill absolut inte förstöra för fridlysta djur som vattensalamandern.

              tackar för snabba o bra svar.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Ett större problem är att salamandrar undviker vatten där det finns fisk. Dvs nästa år kommer de inte att lägga ägg i den dammen om där finns guldfisk.
                Verkar ju lite underligt - vi har ju byggt en artificiell damm i trädgården och redan från dag 1 så hade vi guldfisk i dammen.
                Dit har bl.a. flyttat salamandrar och de har funnits där i rätt många år nu (åtminstone 5-6). Jag har svårt att tänka mig att vår damm ligger i ett salamanderstråk efterom det nog garanterat är åtminstone 75 meter till närmaste "större" vattensamling.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  De kanske inte har något val, eller är på genomresa, eller du kanske har en del av dammen där fisken inte går (ett vattenfall kanske). Det kan också vara nya salamandrar varje år.

                  Svenska salamandrar undviker annars vatten som innehåller fisk; man hittar inga salamandrar i sjöar, men man kan hitta dem i små avsnörda gölar vid strandkanten. Enligt en artikel på nätet tycker salamandrar mest illa om rovfisk, medan de inte skall bry sig om ruda (och då sannolikt inte heller rudans nära släkting guldfisk), men det stämmer inte med mina egna erfarenheter: jag känner till tre sjöar som endast innehåller ruda, och där förekommer mängder med grodor, men inga salamandrar alls, trots att de finns i gölar runt om.

                  Pffff... Jag vet inte. De kanske i nödfall kan acceptera ruda/guldfisk, om det inte finns andra lekvatten?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Utan fiskarna i dammen kanske det vore fler än 5-6 salamandrar bara. Ynglen är nog i riskzonen för snacks åt fiskarna. Sen är inte liten salamander så värst stor så undrar om inte en sån slinker ner med lite större fiskar i dammen heller. Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit
                    Ruben77: Trevligt och bra att du skippar fiskarna för salamandrarnas skull
                    Senast redigerad av eriahl; 08 May 2008, 21:49.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit
                      Som t.ex. en motorväg
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        En väldigt stor fara är vägar och inte minst motorvägar. Men det finns knepiga typer, har jag hört, som krypkör och flyttar allt möjligt från vägar. Frugan eller undertecknad kan vid sas heta ställen turas om att gå framför och krypa hit&dit. Motorväg är lite svårt men annars så.
                        En sak som är lurig är att på regniga vägar kan man se många maskar, tror man. Har en del platser där det oftare är salamandrar som försöker passera, oftast små som ser maskaktiga ut på håll i vätan.
                        Senast redigerad av eriahl; 08 May 2008, 23:01.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Ruben77
                          • May 2005
                          • 45

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Utan fiskarna i dammen kanske det vore fler än 5-6 salamandrar bara. Ynglen är nog i riskzonen för snacks åt fiskarna. Sen är inte liten salamander så värst stor så undrar om inte en sån slinker ner med lite större fiskar i dammen heller. Dom traskar ju upp på land efter leken så 75m är nog inget jätteproblem även om många faror på vägen dit
                          Ruben77: Trevligt och bra att du skippar fiskarna för salamandrarnas skull

                          hej

                          tror han menar att salamandrarna har funnits där i 5-6 år inte att det finns 5-6 salamandrar.....

                          självklart skall salamander ha företräde

                          men det hade varit trevligt om dom kunde samsas i dammen
                          men går det inte så gör det inte men går det så hade det varit bra.

                          får höra mig för lite angående detta om dom verkligen flyttar eller inte.


                          vet en annan damm där salamandrar och Elritslor (orrekulor) lever tillsammans o det är flera tusen fiskar där och flera hundra salamandrar och dom har levt så i många år nu, iofs väldigt små fiskar men dom kan säkerligen äta larverna från salamandrarna.
                          Senast redigerad av Ruben77; 08 May 2008, 23:39.

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Kan stämma bra med att det är 5-6år som han menar. Jag får läsa bättre men kunde varit rätt om det varit rätt. Flyttar eller inte men dom lägger simkläderna på hyllan till nästa vår och traskar upp på land. Hur långt kan man ju undra. Paddor tex som är på väg till lekplatsen på våren är ju vanligt att se ofta med en hane på ryggen när dom vandrar till sin lekplats. Tror nog det gäller för andra amfibier oxå. Att dom sprider ut sig efter leken och sen vandrar tillbax till "deras" lekområde på våren menade jag
                            Senast redigerad av eriahl; 09 May 2008, 02:55.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • johannes89
                              • September 2006
                              • 44

                              #15
                              har en natur damm på tomten där vi har både rudor och salamandrar.. dom har levt ihop i ca 40 år nu.. så de verkar inte vara några problem med rudor iaf och dom är ju rätt lika
                              johannesericzon@hotmail.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...