Vatten avdunstning?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koiboy
    • April 2008
    • 54

    Vatten avdunstning?!?

    Tja!

    Jag har en mer eller mindre ren matematisk fråga ang vatten avdunstning.

    Hur många liter i timmen avdunstar en damm med en yta på 1 kvadrat om solen ligger på (det är ca 25-30 grader C)?
    Dammen är exponerad för denna temp ca 10-12 timmar om dagen sen blir det kallare om natten med temp någonstans mellan 10-15 grader C.

    I grund och botten så handlar det om en damm som har en yta på 67 kvadrat och jag har märkt att vattenytan sjunker ca 3-4 mm per dygn alltså blir det ca 230 liter/dygn.
    Är det rimligt att det kan avdunsta så mycket eller läcker det någonstans?
    Vad tror ni?

    Jag har felsökt mer eller mindre hela dammen och kan inte finna någonstans där det kan läcka.

    Mvh
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tycker att den avdunstning som du har verkar rätt normal - dvs ingen läcka
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • nesseman
      • December 2007
      • 362

      #3
      Ursprungligen postat av koiboy
      Tja!

      Jag har en mer eller mindre ren matematisk fråga ang vatten avdunstning.

      Hur många liter i timmen avdunstar en damm med en yta på 1 kvadrat om solen ligger på (det är ca 25-30 grader C)?
      Dammen är exponerad för denna temp ca 10-12 timmar om dagen sen blir det kallare om natten med temp någonstans mellan 10-15 grader C.

      I grund och botten så handlar det om en damm som har en yta på 67 kvadrat och jag har märkt att vattenytan sjunker ca 3-4 mm per dygn alltså blir det ca 230 liter/dygn.
      Är det rimligt att det kan avdunsta så mycket eller läcker det någonstans?
      Vad tror ni?

      Jag har felsökt mer eller mindre hela dammen och kan inte finna någonstans där det kan läcka.

      Mvh
      Har du nåt vattenfall till den eller fontän?
      Kan dunsta fortare om du har det..
      Har du en läcka så märks det.. den läckan blir snabbt större å då märker man de fort på vattennivån..

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Och speciellt fort går det om fontänen kantrar och försöker tömma dammen - tro mej
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Det märker man bara på min fick fylla på nu i kväll lite det hade sjunkit lite,sen räcker det man har en fontän på kanten och det blåser lite en kväll/natt så försvinner det mer vatten än man tror
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • koiboy
            • April 2008
            • 54

            #6
            Tack för dom betryggande svaren (vet inte hur svenskan blev där :P)

            Jo det är en bäck med. Fast den räknade jag in i dammytan.

            Det är ju rätt mycket höftande med ytan eftersom jag inte har gått med tummstock över hela dammen, men det är på en cirkum i alla fall.

            Kommentar

            Arbetssätt...