Min första damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnson
    • March 2006
    • 33

    Min första damm

    Hej, ska börja på ett nytt projekt i sommar, min första damm. har kollat runt lite allmänt om dammar men måste ju givetvis uppna en tråd på zoopet också . Trädgården är på framsidan av huset och har måtten 3meter på bredden och 8 meter på längden. hade tänkt mig en damm runt 6000L då jag har en EasyClear hemma, men behöver kanske inköpa en till pump. Nu kommer mina frågor:

    1:Om jag gräver en damm på trädgården kan gräsmattan omöjligt släppa så allt vatten bara åker ut på gatan?
    2:Räcker en EasyClearer eller borde jag köpa mig en till pump, isf vilken ?
    3:Vad för slags dammdukar skall man använda och vart finns dessa att köpa isf både kvalite och prisvärt.
    4:Om jag nån gång i framtiden vill bygga ut min damm är det möjligt eller inte ?
    5:Vad är bra mått på en damm, skall den vara djup, långsmal, fyrkantig eller kvittar detta för fiskarna?
    6:Finns det några bra affärer i gbgtrakterna som säljer allt som behövs till en damm?

    Här kommer några frågor som inte är så aktuella

    1:Vad för fiskar kan man ha förutom guldfiskar i ca 6000l damm?
    2:Är det något man borde behandla vattnet med eller behövs inte detta ?
    3:Kan man plocka växter från sjöar eller måste man köpa dem i affären?


    Detta var allt jag kunde komma på just nu, har säkert missat massa men lägger in det så småning om. Väldigt tacksamm för svar, långa och korta, tack på förhand.
  • johnson
    • March 2006
    • 33

    #2
    Kom just på två frågor som jag glömde.
    vad kan allt gå på prismässigt, och bör man ha grus på ett visst ställe i dammen som man kan t.ex. plantera växterna?

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      3000kr - 5000kr beroende på vart du handlar.

      MVH

      Kommentar

      • johnson
        • March 2006
        • 33

        #4
        skulle vara kul om nån svarade, då jag har har många frågetecken. Undrar också om nån vet någob bra affär i närheten av gbg som säljer .tex. dammdukar m.m

        Kommentar

        • BamBam
          • November 2007
          • 12

          #5
          gå in på
          www.koigalen.egetforum.se

          Bara damm folk där

          Kommentar

          • Per/Haninge
            • January 2007
            • 285

            #6
            Ursprungligen postat av johnson
            Hej, ska börja på ett nytt projekt i sommar, min första damm. har kollat runt lite allmänt om dammar men måste ju givetvis uppna en tråd på zoopet också . Trädgården är på framsidan av huset och har måtten 3meter på bredden och 8 meter på längden. hade tänkt mig en damm runt 6000L då jag har en EasyClear hemma, men behöver kanske inköpa en till pump. Nu kommer mina frågor:

            1:Om jag gräver en damm på trädgården kan gräsmattan omöjligt släppa så allt vatten bara åker ut på gatan?
            2:Räcker en EasyClearer eller borde jag köpa mig en till pump, isf vilken ?
            3:Vad för slags dammdukar skall man använda och vart finns dessa att köpa isf både kvalite och prisvärt.
            4:Om jag nån gång i framtiden vill bygga ut min damm är det möjligt eller inte ?
            5:Vad är bra mått på en damm, skall den vara djup, långsmal, fyrkantig eller kvittar detta för fiskarna?
            6:Finns det några bra affärer i gbgtrakterna som säljer allt som behövs till en damm?

            Här kommer några frågor som inte är så aktuella

            1:Vad för fiskar kan man ha förutom guldfiskar i ca 6000l damm?
            2:Är det något man borde behandla vattnet med eller behövs inte detta ?
            3:Kan man plocka växter från sjöar eller måste man köpa dem i affären?


            Detta var allt jag kunde komma på just nu, har säkert missat massa men lägger in det så småning om. Väldigt tacksamm för svar, långa och korta, tack på förhand.
            1. förstår inte hur du menar.

            2.Vet inget om just den pumpen men beroende på om och hur mycket och vilken typ av fisk du ska ha så se till att köpa en rejält dimensionerad pump med ett ordentligt filter.

            3.Jag skulle rekomendera gummiduk, den är grövre än andra, mer följsam och riskerar inte att gå sönder så lätt när isen lägger sig.
            Priser, kolla http://www.gardenaquatica.com/

            4.Beror på hur stor plats du har, gummiduk går att vulka ihop så omöjligt är det inte.

            5.Utformningen på dammen spelar ingen roll för fiskarna men beroende på var i landet du bor så får du anpassa djupet, en genomsnittlig rekomendation är 150cm.

            6.Där var visst svaret på var du bor tyvärr vet jag inget om Göteborg

            1. Skulle nog inte ge mig på Koi om du inte köper dom små och är beredd att sälja dom när dom blir för stora.

            2.Om du får igång en fungerande kultur i dammen och sköter den så är min åsikt att det mesta i "dunderväg" inte behövs

            3.Om du är säker på att det inte finns några föroreningar där du tar växterna så går det bra, fördelen med uppodlade växter från butik är att du kan vara helt säker ( men dyrt )
            jag har själv plockat plant från ställen som jag är säker på och det har fungerat bra.
            Per/Haninge

            Kommentar

            Arbetssätt...