Upphöjd damm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    #16
    Ursprungligen postat av Krax
    Jag tycker inte alls att det låter bra. De flesta djur som trillar ner i en damm med helt raka kanter är dömda att dö. T ex grodor kan inte klättra på en rak vägg. Insekter, möss, sorkar, igelkottar, kaniner vem vet vad som trillar ner och inte kan komma upp. Det kan bli ganska äckligt en varm sommar när många djur vill dricka. Om man gör en sån damm tycker jag att man borde ha minst en "strand" med sluttande mark.
    De kan nog inte klättra upp till dammen heller uppför en rak vägg. Fåglar kommer ju lätt dit däremot.
    Jag hade tänkt att vattenytan skulle vara högt upp på insidan, och att det skulle byggas åtminstone ett ställe, intill kanten, där det är riktigt grunt, och växter växer över ytan. Kanske en "ramp" från kanten ner i vattnet där.
    Dessutom; i mitt område är det klent med djur som grodor och igelkottar tyvärr. Det är mest grannens katter som kommer förbi.
    Jag är nog mer bekymrad för traktens barn. Har faktiskt funderat på att ha något sorts grovt galler över.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #17
      En ramp till katter och barn och växter till insekterna som trillar ner låter bra. Galler låter fult men vem vet hur du tänker dig det hela?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #18
        Ursprungligen postat av AnnikaW
        De kan nog inte klättra upp till dammen heller uppför en rak vägg. Fåglar kommer ju lätt dit däremot.
        Jag hade tänkt att vattenytan skulle vara högt upp på insidan, och att det skulle byggas åtminstone ett ställe, intill kanten, där det är riktigt grunt, och växter växer över ytan. Kanske en "ramp" från kanten ner i vattnet där.
        Dessutom; i mitt område är det klent med djur som grodor och igelkottar tyvärr. Det är mest grannens katter som kommer förbi.
        Jag är nog mer bekymrad för traktens barn. Har faktiskt funderat på att ha något sorts grovt galler över.
        Galler finns att köpa redan till dammar det bästa sättet om man har barn har funderat mycket på det men har aldrig blivet av
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #19
          jag har ingen som helst aning om detta men chansar....e ju rätt många fabriker osv som rivs och läggs ner och uppgraderas...kan man inte köpa en typ farmatank i glasfiber/stål eller gammal typ oljetank/vattentank i svart/rostfritt och bara skära av toppen och sen gräva ner den ? sånna gamla tankar finns de rätt gott av och ska dom ändå till tippen så ? kanske lite poolduk också beroende på vilket material osv som den e gjord av...
          dom rev nyss en arlafabrik här i stan och i där har man ju inte mjölken i svartstålstankar direkt...borde funka te firrar?

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #20
            Ursprungligen postat av KoiKe
            jag har ingen som helst aning om detta men chansar....e ju rätt många fabriker osv som rivs och läggs ner och uppgraderas...kan man inte köpa en typ farmatank i glasfiber/stål eller gammal typ oljetank/vattentank i svart/rostfritt och bara skära av toppen och sen gräva ner den ? sånna gamla tankar finns de rätt gott av och ska dom ändå till tippen så ? kanske lite poolduk också beroende på vilket material osv som den e gjord av...
            dom rev nyss en arlafabrik här i stan och i där har man ju inte mjölken i svartstålstankar direkt...borde funka te firrar?

            Ja det ska de, men bara tempen håller sig lugn.

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #21
              Nu har jag tänkt och tänkt.
              Här är ett förslag på hur jag ska göra, om det nu funkar.
              Dammen blir inte så stor, ca. 2x1,5 m i yta, fyrkantig.
              Jag gräver ut ett hål i marken. Hålet ska inte vara lika stort som dammen för att skapa grundare partier.
              Sedan murar jag en mur i lecablock. Muren ska vara ca 40-50 cm hög. Längs ena eller båda kortsidorna gör man ett "trappsteg" av lecablock för att få ett riktigt grunt område.
              Sedan lägger jag i täckväv och dammduk i detta. Duken ska gå över kanten på muren, och över det lägger jag plattor.

              Här kommer en del frågor.
              1 Hur ska jag göra för att inte duken ska vecka sig så? Det blir så skarpa hörn i denna lösning så jag ser framför mig massor av fula veck. Ska man kanske skära till bitar och limma duken. Håller det?
              2.Hur får jag de överliggande plattorna att fästa bra med duken invikt under?
              3.Klarar en murad lecablocksmur belastningen av vattnet?
              4.Klarar konstuktionen en vinter med is, eller måste man tömma den på vintern?(Vill jag inte)
              5.Finns det något annat tekniskt problem med denna konstuktion?

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Gummiduk kan du limma i hörnen.
                Med dammduk blir det stor veck på kortsidorna.
                Du får ha armeringa järn som säkerhet.
                Med raka kanter finns risk för att den går sönder när det fryser.
                Lutar kanten glider isen upp när den expanderar..
                Här är dammat ovan mark

                Längst ner på sidan http://www.kramforskoi.com/malm.htm
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...