Upphöjd damm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Upphöjd damm.

    Jag drömmer ibland om att bygga en damm som är "upphöjd" från marknivån. Typ gjuten i betong/murad i någon sten. Längs överkanten ska det vara plattor som man kan sitta på.

    Har även tittat på sådana där betongrör med stor diameter som de använder ibland vid avloppsanläggningar. Tänk att gräva ner ett sånt, täta botten på något sätt (betong?) och få en rund djup damm! Man får sedan bygga upp områden med olika djup för div. växter.

    Hur blir det med djupet för att nå frostfritt? Hade tänkt mig dammen upphöjd ca. en halvmeter och att den skulle vara en meter djup.

    Svara gärna om vad ni tror och tycker om en sådan damm.
  • A C-son
    • December 2007
    • 537

    #2
    Ursprungligen postat av AnnikaW

    Hur blir det med djupet för att nå frostfritt? Hade tänkt mig dammen upphöjd ca. en halvmeter och att den skulle vara en meter djup.

    Svara gärna om vad ni tror och tycker om en sådan damm.
    Låter exklusivt och trevligt!

    Djup beror dels på klimatzon men även bl.a på isolering och (eventuell) kompletterande värmekälla.
    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av AnnikaW
      Jag drömmer ibland om att bygga en damm som är "upphöjd" från marknivån. Typ gjuten i betong/murad i någon sten. Längs överkanten ska det vara plattor som man kan sitta på.

      Har även tittat på sådana där betongrör med stor diameter som de använder ibland vid avloppsanläggningar. Tänk att gräva ner ett sånt, täta botten på något sätt (betong?) och få en rund djup damm! Man får sedan bygga upp områden med olika djup för div. växter.

      Hur blir det med djupet för att nå frostfritt? Hade tänkt mig dammen upphöjd ca. en halvmeter och att den skulle vara en meter djup.

      Svara gärna om vad ni tror och tycker om en sådan damm.
      Problemet är att dem rören har så liten omkrets men det beror vad man är sugen på om man vill ha en stor damm så är det inget att satsa på.Sen ska du helst ha dammduk i röret också om du ska ha fisk i,men att en damm kan vara upphöjd är det många som gör.Gå in på koi galen/koi crazy där är det många bilder som folk har gjort.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av AnnikaW
          Jag drömmer ibland om att bygga en damm som är "upphöjd" från marknivån. Typ gjuten i betong/murad i någon sten. Längs överkanten ska det vara plattor som man kan sitta på.

          Har även tittat på sådana där betongrör med stor diameter som de använder ibland vid avloppsanläggningar. Tänk att gräva ner ett sånt, täta botten på något sätt (betong?) och få en rund djup damm! Man får sedan bygga upp områden med olika djup för div. växter.

          Hur blir det med djupet för att nå frostfritt? Hade tänkt mig dammen upphöjd ca. en halvmeter och att den skulle vara en meter djup.

          Svara gärna om vad ni tror och tycker om en sådan damm.
          Så här? http://www.koidamm.se/
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Kaitsu_L
            • December 2007
            • 47

            #6
            Låter ungefär som ett av mina framtida projekt! Har grävt runt en del på nätet, och hittat en del intressant info. Betong verkar vara det enda alternativet som funkar. Tyvärr tycks det ge ett extremt högt pH-värde i vattnet, så det blir till att klä insidan med t ex glasfiber... Sedan måste man vara extremt noga med att få till en bra & stadig grund, och konstruktionen måste vara stadig. En "normal" vinter kan annars göra att dammen spricker p g a issprängning.

            Har insett att det kommer att krävas en hel del jobb, så ungarna får växa till sig innan jag drar igång.

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Ja, sedär! Precis nåt sånt.

              Kommentar

              • AnnikaW
                • August 2003
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av Kaitsu_L
                Låter ungefär som ett av mina framtida projekt! Har grävt runt en del på nätet, och hittat en del intressant info. Betong verkar vara det enda alternativet som funkar. Tyvärr tycks det ge ett extremt högt pH-värde i vattnet, så det blir till att klä insidan med t ex glasfiber... Sedan måste man vara extremt noga med att få till en bra & stadig grund, och konstruktionen måste vara stadig. En "normal" vinter kan annars göra att dammen spricker p g a issprängning.

                Har insett att det kommer att krävas en hel del jobb, så ungarna får växa till sig innan jag drar igång.

                Mycket jobb, och mycket pengar. Mitt projekt stannar nog på planeringsstadiet en lång tid.
                Kanske får jag nöja mig med ett mindre och lätthanterligare projekt. Kul att drömma och planera dock.

                Kommentar

                • AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

                  #9
                  Ursprungligen postat av stene
                  Problemet är att dem rören har så liten omkrets men det beror vad man är sugen på om man vill ha en stor damm så är det inget att satsa på.Sen ska du helst ha dammduk i röret också om du ska ha fisk i,men att en damm kan vara upphöjd är det många som gör.Gå in på koi galen/koi crazy där är det många bilder som folk har gjort.

                  Gjorde en liten sökning och hittade det här. Brunnsrör med färdig bottenplatta. 3 meter diameter blir 7000 liter med 1 meters djup om jag inte räknade fel. Fanns även ännu större. Problemet med dem är väl att de är "lite" tunga. Pris och frakt kan man ju undra över. Nog ingen bra idé.

                  Senast redigerad av AnnikaW; 25 March 2008, 22:48.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av AnnikaW
                    Gjorde en liten sökning och hittade det här. Brunnsrör med färdig bottenplatta. 3 meter diameter blir 7000 liter med 1 meters djup om jag inte räknade fel. Fanns även ännu större. Problemet med dem är väl att de är "lite" tunga. Pris och frakt kan man ju undra över. Nog ingen bra idé.

                    http://www.bohusbetong.se/prod_brunn_botten.asp
                    Det blir nog dyrt finns nog många stora storlekar men är nog svåra att köpa dem var nog till citytunneln kanske
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #11
                      Jag tycker inte alls att det låter bra. De flesta djur som trillar ner i en damm med helt raka kanter är dömda att dö. T ex grodor kan inte klättra på en rak vägg. Insekter, möss, sorkar, igelkottar, kaniner vem vet vad som trillar ner och inte kan komma upp. Det kan bli ganska äckligt en varm sommar när många djur vill dricka. Om man gör en sån damm tycker jag att man borde ha minst en "strand" med sluttande mark.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Jag hade ju problem drunknande småfåglar för några sommar sedan men fick rådet av Azur att ordna ett ställe där dom kunde klättra upp ur dammen. Därefter inga problem.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Jag föredrar naturliknande dammar ^^ !

                          och erikthur: Tur att du inte har någon ormhuvudsfisk i dammen hehe för då hade dom ätigt upp dessa drunknande fåglar...Så hemskt

                          Kommentar

                          • durgnas
                            • June 2007
                            • 232

                            #14
                            känns som ett bättre öde att snabbt dö i käften på en fisk istället för att simma tills man inte orkar mer! I allafall för mig...

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              För att vända på steken, har inte ni dammägare problem med tjuvfiskande fåglar?
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...