Shubunkins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Shubunkins

    Nu har min femte Shubunkins dött tydligen så klarar dem inte en svensk vinterhar ett flertal till vid liv så det får bli att man byter dem till Guldfisk kanske affären skulle bli glad tycker man. Bättre pris på dem än Guldfisk.
    Tydligen är det så att stamfadern(Guldfisken)är den mest tåligare av dem alla,men varför klarar sig inte Shubunkins i en damm över vintern??varför är affärer så glada att sälja dem då till ett högre pris än Guldfisk och sen påstå att dem kan gå ute hela vintern när detta inte stämmernu har jag odlat upp mina själva i dammen och dragit upp dem i större storlek så dem var vana i dammen så det var inga jag har köpt i fjor.
    Mvh.Patrik
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Det är väl klirret i kassan vill dom väl höra
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av eriahl
      Det är väl klirret i kassan vill dom väl höra
      Ja som med allt annatmen nu vet man att dem inte klarar sig så då kan man gå på det nästa gång man ska handla några Shubunkins kanske
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Vilka åtgärder har du gjort för att de ska klara vintern?
        Tex värmare, isstoppare med luftpump, Matat med energifoder inför vintern, tillräckligt djup damm.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Vilka åtgärder har du gjort för att de ska klara vintern?
          Tex värmare, isstoppare med luftpump, Matat med energifoder inför vintern, tillräckligt djup damm.
          Luftpump har jag, behövs ingen isstoppare har inte varit is knappt på dammen i år det lilla har luftpumpen fixat.
          jag har matat med energifodor och så har jag 70 till 80cm i hela dammen.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • haggan
            • October 2004
            • 246

            #6
            övervintring

            Vår damm är lika djup, men vi hade is och de-icer under vintern.
            Fiskarna klarade inte vintern något vidare, av 3 är två döda nu...
            Vet inte vad som var felet, hade tänkt lämna tre till ute nästa vinter,
            varav en shubunkin, men nu vet man inte om man törs.
            Vintern var ju dessutom mild i år...
            Fortfarande en dum nybörjare
            http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av haggan
              Vår damm är lika djup, men vi hade is och de-icer under vintern.
              Fiskarna klarade inte vintern något vidare, av 3 är två döda nu...
              Vet inte vad som var felet, hade tänkt lämna tre till ute nästa vinter,
              varav en shubunkin, men nu vet man inte om man törs.
              Vintern var ju dessutom mild i år...
              Dem är nog inte lika tålig som Guldfisken är,nu dog inte alla har några kvar det är inte en Guldfisk som har fått sätta livet till i år alla har klarat sig.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • haggan
                • October 2004
                • 246

                #8
                Ja, jag kan inte förstå vad vi gjorde för fel.
                Det enda vi missade var energifoder. Ska skaffa det inför hösten.
                Jag ska lämna min stora guldis ute nästa vinter, han är 4 år och 25 cm,
                jag vill inte förlora honom också...
                Fortfarande en dum nybörjare
                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det är viktigt att ta bort alla fasta förorenings och byta 50% vatten inför vintern om fiskar ska vara kvar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Som Kramfors säger är det viktigt att se till att det inte finns en massa ackumulerade föroreningar i dammen inför vintern.

                    Shubunkin är en guldfiskvariant, måttligt känsligare än vanlig guldfisk, de ska inte ha några som helst problem att övervintra i en "bra" damm.

                    Kommentar

                    • Per/Haninge
                      • January 2007
                      • 285

                      #11
                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Nu har min femte Shubunkins dött tydligen så klarar dem inte en svensk vinterhar ett flertal till vid liv så det får bli att man byter dem till Guldfisk kanske affären skulle bli glad tycker man. Bättre pris på dem än Guldfisk.
                      Tydligen är det så att stamfadern(Guldfisken)är den mest tåligare av dem alla,men varför klarar sig inte Shubunkins i en damm över vintern??varför är affärer så glada att sälja dem då till ett högre pris än Guldfisk och sen påstå att dem kan gå ute hela vintern när detta inte stämmernu har jag odlat upp mina själva i dammen och dragit upp dem i större storlek så dem var vana i dammen så det var inga jag har köpt i fjor.
                      Undrar om du har något fel?
                      Har Shubunkin sedan tre år tillbaka i Sthlm utan några problem.
                      Har du kollat vattenvärden, gjort vattenbyte innan vintern, något filter igång som stannat?
                      Ser du några fysiska problem med fisken ( förutom att den har dött )?
                      Per/Haninge

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Per/Haninge
                        Undrar om du har något fel?
                        Har Shubunkin sedan tre år tillbaka i Sthlm utan några problem.
                        Har du kollat vattenvärden, gjort vattenbyte innan vintern, något filter igång som stannat?
                        Ser du några fysiska problem med fisken ( förutom att den har dött )?
                        Jag gör vattenbyten innan vinterna,jag har inga filter igång på vintern endast en luftpump på,det jag har sett är att dem tappar kraft i vattnet svårt att förklara men den slutar simma sen ligger den stilla man ser den lever,sen dagen efter så är den död.Dem Shubunkins som var mindre i storlek har alla överlevt vintern det är bara dem större som har stryket med

                        Alla vattenvärden var ok det har jag givetvis testat när den första dog,men varför är det bara Shubunkinsen som har dött inte dem andra arterna
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          En vild gissning.
                          Syrebrist brukar drabba de större först.
                          Shubunkin kan ha utsatts för ammoniak/nitrit och har skador på gälarna.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            En vild gissning.
                            Syrebrist brukar drabba de större först.
                            Shubunkin kan ha utsatts för ammoniak/nitrit och har skador på gälarna.
                            När du skriver syrebrist men är det inte tillräckligt med en luftpump i som jag haft nu i vinter,nu när du säger skador på gälarna Kramfors så när jag tänker efter så var dem väldigt röda när jag tog upp dem.
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Kraftigt röda gälar antyder att de bildat extra mycket röda blodkroppar, det gör fiskar när de får svårt att ta upp tillräckligt med syre, och det kan bero på att det finns för lite syre i vattnet eller att det finns för mycket av något eller flera ämnen som hämmar syreupptaget, eller en kombination av dessa orsaker.

                              Appropå mätning av "vattenvärdena", "billiga" tester, som faktiskt inte alltid är så billiga kan visa rätt mycket fel, särskilt om de är gamla, och en del av dom är temperaturberoende om jag inte minns helt fel. Guldfiskar, inklusive shubunkins är så otroligt härdiga att man kan vara rätt säker på att det är något fel om dom dör, iaf innan dom uppnått en mycket hög ålder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...