sötvattensmusslor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Kör som guldfiskarna tycker jag - inga garantier dock.
    Musslor brukar tyna bort med tiden...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Ursprungligen postat av saltbiff
      Ja det undrar ju jag med... måste ju vara ganska kallt i dammen nu,den är ganska grund dessutom med en djuphåla som de låg i..
      Fiskarna ska få övervintra i en tunna i garaget som vanligt, kan musslorna bo där ändå då, som vi tänkte från början?

      Jag vet tyvärr inte sorten på musslan, det visste de ju som vanligt inte i affären..

      Passar den någorlunda på beskrivningen här:

      Så är det förmodligen en såna eller en närbesläktad art som också lever i tempererade vatten, då har du några potentiella problem,
      1) Dom dör lätt av svält och/eller syrebrist/dålig vattenkvalitet, risken minskar ju kallare vatten de går i, och viss mån framförallt vad gäller syrebrist/dålig vattenkvalitet så minskar risken ju större behållare bättre filtrering vattenbyten osv du ger dom.
      2) De kan släppa ifrån sig parasitiska larver när det blir kallt, de parasiterar på fisk, och är normalt sett inget stort problem, men om det blir larver i en liten behållare tillsammans med fisk, så utgör de parasiterande larverna ingen direkt hälsokur för fiskarna.

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #18
        2) De kan släppa ifrån sig parasitiska larver när det blir kallt, de parasiterar på fisk, och är normalt sett inget stort problem, men om det blir larver i en liten behållare tillsammans med fisk, så utgör de parasiterande larverna ingen direkt hälsokur för fiskarna.[/quote]


        Nä å fyy vad läbbigt...då får de gå kvar i sin bytta i tvättstugan... de lär väl ändå dö..
        Mjukdelarna? är det foten så är den vit, helt kritvit...tror inte det är en svensk mussla..

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #19
          Jag har haft sötvattensmussla i mina dammar och har flyttat in dem tillsammans med mina slöjisar.
          Har dem i mitt ena 90liters akvarium nu i 22grader värme.

          Inga som dött, är ett toppen djur då det gäller framför allt att ta hand om infusiorer.
          De lever som sagt var genom att filtrera vatten och uppsöker de djupaste hålorna där de gräver ner sig för att själva foten ska få fäste.

          Då det gäller parasiter så lät jag dem gå i rinnande 20gradigt vatten under en vecka innan de placerades i akvariet.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Wunder
            • September 2007
            • 315

            #20
            Ursprungligen postat av Erik...
            Passar den någorlunda på beskrivningen här:

            Så är det förmodligen en såna eller en närbesläktad art som också lever i tempererade vatten, då har du några potentiella problem,
            1) Dom dör lätt av svält och/eller syrebrist/dålig vattenkvalitet, risken minskar ju kallare vatten de går i, och viss mån framförallt vad gäller syrebrist/dålig vattenkvalitet så minskar risken ju större behållare bättre filtrering vattenbyten osv du ger dom.
            2) De kan släppa ifrån sig parasitiska larver när det blir kallt, de parasiterar på fisk, och är normalt sett inget stort problem, men om det blir larver i en liten behållare tillsammans med fisk, så utgör de parasiterande larverna ingen direkt hälsokur för fiskarna.
            Har du någon källa på att damm-musslor har parasitiska larver? Såvitt jag vet gäller det Flodpärlmusslor, men inte damm-musslor.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #21
              Ursprungligen postat av Wunder
              Har du någon källa på att damm-musslor har parasitiska larver? Såvitt jag vet gäller det Flodpärlmusslor, men inte damm-musslor.
              Självklart! Var så god!

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Ursprungligen postat av Wunder
                Har du någon källa på att damm-musslor har parasitiska larver? Såvitt jag vet gäller det Flodpärlmusslor, men inte damm-musslor.
                I en tidigare tråd för något år sedan hade jag en fråga om larvstadiet för damm-musslor (eftersom som jag plötsligt hade en hel del minimusslor i min lilla damm) och om jag minns rätt svarade Azur att han trodde att musslorna egentligen var rätt artspecifika (vad gäller värdfisken ifråga) men att den förklaringen inte dög i mitt fall eftersom jag bara hade några sydamerikanska monsterkillis i dammen den säsongen. Jag märkte dock inga besvär egentligen hos värdfiskarna. Visserligen uppstod några besynnerliga fenomen den säsongen men jag har svårt att koppla ihop dem mussellarver.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Ursäkta för off-topic. Men det skrivs inte "dom", tyvärr
                  Ber också om ursäkt för lite off-topic först. Sedan lite om musslor. Jag önskar att inga lärare lärde ut ordet dem till skolbarn idag. Det är INGEN som lär ut att behärska grammatiken. Så det skulle vara mycket mycket bättre om vi alltid skrev dom överallt. Jag menar, vad spelar det för roll om de klarar av grammatiken för ett ord som man ändå inte uttalar? Det skulle bli mycket lättare för dem.

                  Om man vill hitta musslor så ska man leta där det växer näckrosor. Både musslor och näckrosor gillar lite mjuk botten och djupet är lagom just utanför näckrosorna. Man kan håva upp lite sediment och skölja ur. Det är bättre än att köpa tropiska musslor som kanske har sjukdomar eller tillhör an art som inte hör hemma här. Vandramusslan är ett stort problem på många ställen och det är akvarister som har spridit den.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24
                    Och för alla de andra oförstående som sitter och smurfar i solen på klipphällarna denna härliga hösteftermiddag, med dom nyplockade musslorna, vackert glittrande på grillgallret framför er vill jag bara inflika att Krax pratar om 60 talets infekterade "Dom-debatt".

                    Om ni någon gång känner att ni kanske är lite väl för nördiga inom någon scen så var lugna, det finns nämligen ingenting nördigare än de där språkpoliserna i Svenska Språkrådet , så packa ner era i-Phöner, bre lite majonnäs på baguetten eller "le pain" som våra franska vänner säger, fyll den med härligt kryddig rucola och strö över dom nygrillade musslorna, öppna vinet och känn hur lugnet breder ut sig.

                    För att inte gå helt frångå ämnet, en länk http://www.nrm.se/sotvattensmusslor
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #25
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Och för alla de andra oförstående som sitter och smurfar i solen på klipphällarna denna härliga hösteftermiddag, med dom nyplockade musslorna, vackert glittrande på grillgallret framför er vill jag bara inflika att Krax pratar om 60 talets infekterade "Dom-debatt".

                      Om ni någon gång känner att ni kanske är lite väl för nördiga inom någon scen så var lugna, det finns nämligen ingenting nördigare än de där språkpoliserna i Svenska Språkrådet , så packa ner era i-Phöner, bre lite majonnäs på baguetten eller "le pain" som våra franska vänner säger, fyll den med härligt kryddig rucola och strö över dom nygrillade musslorna, öppna vinet och känn hur lugnet breder ut sig.

                      För att inte gå helt frångå ämnet, en länk http://www.nrm.se/sotvattensmusslor
                      ASG! Jag erkänner! Jag är supernördig. Men ni som är under 65 år, kan väl sluta att skriva dem. Det blir aldrig "rätt" för er. Dom funkar alltid och ingen gammal gammal mossig gubbe som jag höjer på ögonbrynen.

                      Grilla på men kolla att musslorna inte är fridlysta först. Bon apetit. En skarp men obehaglig bouquet av dy och sump måste nog sköljas ner med stora mängder av det där vinet.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #26
                        Ska jag också be om ursäkt för min nördighet, så passar jag på att göra det med en gång, sorry, jag är sån här. Vandrarmusslans enorma konstgjorda spridning anses normalt sett inte akvarister ha stått för, utan sjöfarten.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Vandringsmussla (liksom de olika saltvattensmusslorna) har f.ö. INTE parasitiska larver.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Wunder
                            • September 2007
                            • 315

                            #28
                            Ursprungligen postat av Erik...
                            Där ser man!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...