sötvattensmusslor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

    sötvattensmusslor

    Gjorde en damm här hemma för nåt år senn..ingen gigant men ändå..Nu iår så ska ja gräva den djupare (siktar på 1.5-2.0 meter på djupaste )och även lite större..Tanken är då att ja ska ha övervintrande Koi ,guldfisk och shubunkin? där..
    Såg på ett Tv-program för et tag sen att man kunde köpa sötvattensmusslor å ha i dammen.. dessa skulle då hjälpa till med att filtrera vatten osv.

    lite frågor då..

    Vart kan man köpa dessa gynnare?
    Hur mycket vatten filtrerar dom i timmen
    Bör man ha nån speciell typ av botten? t ex sand?
    kommer dessa klara att övervintra?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av nesseman
    Gjorde en damm här hemma för nåt år senn..ingen gigant men ändå..Nu iår så ska ja gräva den djupare (siktar på 1.5-2.0 meter på djupaste )och även lite större..Tanken är då att ja ska ha övervintrande Koi ,guldfisk och shubunkin? där..
    Såg på ett Tv-program för et tag sen att man kunde köpa sötvattensmusslor å ha i dammen.. dessa skulle då hjälpa till med att filtrera vatten osv.

    lite frågor då..

    Vart kan man köpa dessa gynnare?
    Hur mycket vatten filtrerar dom i timmen
    Bör man ha nån speciell typ av botten? t ex sand?
    kommer dessa klara att övervintra?
    Man kan köpa dem i en välsorterad akvarieaffär som säljer dammprodukter och även dammfisk,eller göra som mig plocka dem ute i en damm gratis.

    Dem filtrerar upp till 40 L timmen.

    Dem lever största tiden nedgrävda så man kan kanske ha lite sand i men inte i hela det räcker då med en del och där ett par cm lager.

    De dör om dammen blir bottenfrusen så det gäller att hålla en vak öppen,dem klarar inte högre tempraturer typ 28 grader och uppåt så det gäller för dig att ha en god rörelse på ytan.Hoppas att svaren var till godoPs du behöver ändå Filter på land fast du har musslor i men det visste du nog redan
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      För att hålla reda på min dammussla hade jag den i en korg som fanns på botten. Den var väl cirka 20 cm i längd när jag köpte den våren 2006. Den fick övervintra i en hink i garaget förra vintern men hade gett upp livhanken när jag skulle ta in den sent i höstas.
      Jag plockade även upp ett par inhemska musslor från Långsjön 2006 men dom gav upp tidigare men det verkade som de hann para sej för jag hittade en del baby-musslor senare.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • nesseman
        • December 2007
        • 362

        #4
        Tack för era svar...Gäller att kolla upp var ja kan köpa/hitta musslor.. Sen få tag på en bytta med sand att ställa på det djupaste då..
        Filter kommer att köpas...men alltid kul med like olika djur i dammen

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Mina föräldrar har haft 2 musslor i sin guldfiskdamm i sommar... de är köpta från ett zoo... Vi trodde inte de klarat sig men gjorde ett försök att fiska rätt på dom å båda levde!
          Frågan är nu hur dom ska övervintra dom...vi lade dom i en balja med dammvatten å sand....vad ÄTER dom? Nu står de inomhus i rumstemperatur,men vad vill de mer ha..

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag föreslår en betydligt svalare placering för att minska metabolismen.
            Då borde de ha chansen att klara sej till nästa säsong.
            Inga garantier dock...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Dada
              • December 2007
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Man kan köpa dem i en välsorterad akvarieaffär som säljer dammprodukter och även dammfisk,eller göra som mig plocka dem ute i en damm gratis.

              Dem filtrerar upp till 40 L timmen.

              Dem lever största tiden nedgrävda så man kan kanske ha lite sand i men inte i hela det räcker då med en del och där ett par cm lager.

              De dör om dammen blir bottenfrusen så det gäller att hålla en vak öppen,dem klarar inte högre tempraturer typ 28 grader och uppåt så det gäller för dig att ha en god rörelse på ytan.Hoppas att svaren var till godoPs du behöver ändå Filter på land fast du har musslor i men det visste du nog redan
              Det heter "Dom"
              450L - 2 paroonhajar, 10 Golden ciklid, 1 delfinciklid, 1 papegojciklid, kardinalfiskar, 1 eldstjärt
              2x10L Kardinalfiskodling, Kampfiskodling

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av Dada
                Det heter "Dom"
                Om du tänker gå genom alla trådar och förbättra svenskan här lär du snabbt få ihop tusentals inlägg.
                Heter det inte Dom Pérignon egentligen...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av dada
                  det heter "dom"
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Jag föreslår en betydligt svalare placering för att minska metabolismen.
                    Då borde de ha chansen att klara sej till nästa säsong.
                    Inga garantier dock...
                    Hur sval då? De sa på affären att musslan inte tålde under +15 grader..

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av saltbiff
                      Hur sval då? De sa på affären att musslan inte tålde under +15 grader..

                      Vad är det för mussla? Det finns väldigt många sorters musslor.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av saltbiff
                        Hur sval då? De sa på affären att musslan inte tålde under +15 grader..
                        Hur har dom då klarat sej ute i en damm fram till mitten av oktober???
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dada
                          Det heter "Dom"

                          Ursäkta för off-topic. Men det skrivs inte "dom", tyvärr

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            De kanske.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Hur har dom då klarat sej ute i en damm fram till mitten av oktober???


                              Ja det undrar ju jag med... måste ju vara ganska kallt i dammen nu,den är ganska grund dessutom med en djuphåla som de låg i..
                              Fiskarna ska få övervintra i en tunna i garaget som vanligt, kan musslorna bo där ändå då, som vi tänkte från början?

                              Jag vet tyvärr inte sorten på musslan, det visste de ju som vanligt inte i affären..

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              Arbetssätt...