Har en vision

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vinter
    • August 2006
    • 248

    Har en vision

    ...om en grund liten damm som hundarna kan plaska i varma sommardagar. Inga fiskar, bara växter runt om som döljer kanten.
    Eftersom den ska vara grund måste den grävas själv för alla plastdammar är för djupa. När jag säger grund menar jag 20-30 cm och nån liten strandkant så hundarna kan vada i.
    Inga filter eller pumpar.
    En grop, en dammduk, stenar/grus på botten. Den kommer nog ha mer skugga än sol, men det gör mig inget att jag får välja växter som vill ha mer skugga.

    Går det att förverkliga?
    Eller har jag lite för vild fantasi?
    Kommer vattnet bli skitigt fort (då menar jag inte pga hundarna).
    Vattnet tom kanske blir dåligt och ohällsosamt för hundar att dricka eller vistas i utan något sorts filter?

    Har igen erfarenhet av dammar egentligen. Har en plastdamm, men den står i helt fel läge så den står mest och skräpar.
    19L Räkor
    63L
    240L under uppstart
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    sätt i ett vanligt powerhead iallafall så du får lite cirkulation annas bli vattnet ganska äckligt snabbt
    Diskus

    Kommentar

    • Vinter
      • August 2006
      • 248

      #3
      Det är så alltså?
      För grejen är att den sånna fall ska vara väldigt långt ifrån något eluttag. Och jag tror inte det uppskattas av resterande familjemedlemmar att dra dit el.
      19L Räkor
      63L
      240L under uppstart

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        tja jämför en bäck som står still med en som rinner i hyffsad fart får du svaret på hur dammen ser ut efter ett tag
        Diskus

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          jag tror inte det kommer funka om du inte Drar ut el dit tyvärr.... du kan ju bygga nån snygg vattentrappa till dammen från det närmsta uttaget skulle va lite snyggare eller hur långt e det? vattentrappa kanske 10 meter tror inte du ska ha nå längre dock..
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            klart de funkar att ha en dam utan el. men vem vill ha ett hål i trädgården fullt med lera?
            Diskus

            Kommentar

            • Vinter
              • August 2006
              • 248

              #7
              det är nog lite längre än tio meter tyvärr
              Får se vad de säger om att dra ner el då.
              Jag har en pump i plastdammen nu, som en fontän, men den fungerar som ett filter också kanske. Man ska fylla den med nån sorts vit sten/grus. Skulle den duga, eller har ni nåt förslag på nån annan? Ett powerhead? Har du nån länk, vet knappt vad du pratar om
              19L Räkor
              63L
              240L under uppstart

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #8
                powerhead borde funka bara du får cirkulation i vattnet... jag TROR inte det behövs nått filter om du inte ska ha fisk i..
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • Vinter
                  • August 2006
                  • 248

                  #9
                  googlat lite nu, så ett powerhead är en cirkulationspump helt enkelt. Inte så svårt kanske att sätta dit nån sorts filtermatta om jag nu får för mig att ha fisk i om dammen blir så pass stor så klart.

                  EDIT: Skulle inte 'fontänen' som jag redan har funka som cirkulationspump?
                  Senast redigerad av Vinter; 16 March 2008, 17:58.
                  19L Räkor
                  63L
                  240L under uppstart

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vinter
                    googlat lite nu, så ett powerhead är en cirkulationspump helt enkelt. Inte så svårt kanske att sätta dit nån sorts filtermatta om jag nu får för mig att ha fisk i om dammen blir så pass stor så klart.

                    EDIT: Skulle inte 'fontänen' som jag redan har funka som cirkulationspump?
                    Är det en något större hund kan det gå hål om du har dammfolie.
                    Är dammen liten behöver du ingen pump då är det bara att byta vatten när det inte är rent.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Vinter
                      • August 2006
                      • 248

                      #11
                      det är två shelties, den tyngsta väger 8,5kg. Tror du det finns risk att den går sönder då? Eventuellt tar jag plastdammen jag redan har och gör nån lite grundare del. Jag kan inte riktigt bestämma mig vilket som är bäst. Tycker det skulle vara roligare att göra en egen, men den i plast är ju liksom redan klar...
                      Kan ju alltid köpa till en pump eller köra med den jag har och se hur det går.
                      19L Räkor
                      63L
                      240L under uppstart

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #12
                        Hundar kan ju i regel simma så djupet behöver du nog inte vara rädd för... de flesta hundar som inte gillar att simma går ju inte heller djupare än att de bottnar...
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • Vinter
                          • August 2006
                          • 248

                          #13
                          nej jag är inte rädd för djupet, de kan simma. Den ena är 11 månader och har inte provat än, men kan säkert för hon gillar att gå i vatten. Men jag vill mest ha en liten pöl som dom kan svalka tassarna i och plaska lite i bara, inte simma.
                          19L Räkor
                          63L
                          240L under uppstart

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Du har ingen parabol som ligger och skräpar. Svärföräldrarna har gjort en liten "damm" av en sån med litet vattenfall men utan fisk.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Vinter
                              • August 2006
                              • 248

                              #15
                              En parabol? Det var inovativt!
                              Nej vi har nog tyvärr ingen, men det hade varit smart faktiskt, då blir den grund. Fasen att vi inte har en!
                              19L Räkor
                              63L
                              240L under uppstart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...