Bygga damm på befintlig bäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av Vollez
    Tycker de börjar spåra ur här lite...va inte ens tal om och plantera in fisk. Bara ett hål som ska vattenfyllas.
    Som sagt det är nog bara kommunen eller Länsstyrelsen som kan ge dig ett svar om du får gräva någon damm.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Vollez
      • March 2007
      • 115

      #17
      Tillstånd då med andra ord...okej.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Vollez
        Tillstånd då med andra ord...okej.
        Det är nog inte helt säkert att det behövs om det är en väldigt liten bäck som torkar ut om sommaren. Men som sagt det är bara de som kan ge dfig besked om du får gräva ut.

        Plantera in tropiska, eller subtropiska djur kommer du inte att få tillständ till, men det är ju som sagt inte heller aktuellt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          I trakterna där jag bor är det många som har gjort som trådskaparen undrade över,lagligt eller ej men nåt tillstånd har dem inte skulle jag tro.Men det är så vackert att titta på det vissa ska vara värre än andra med broar över m.m.

          En har planterat in guldfisk som går med karpar tror även han har Koi i den dem har växt till sig med tiden så dem är gigantiska,men så släpper han ut vatten till en befintlig bäck som leds dit av ett avloppsrör,och vatten hämtar han med hjälp av ett borrat hål som han har dragit rör till så dammen får gratis vatten hela tiden med hjälp av att det bildas ett tryck i röret så han behöver inte en eldriven pump.

          Perfekt system vattnet renas automatiskt,friskt vatten in ,ut rinner överblivet vatten så att säga,vattnet blir syrerikt på grund av vattnet som han hämtar i brunnen som han har borrat själv det sprutar över en bit av dammen,och då även håller isen borta.Men så är det också OLAGLIGT att göra så men ett smart sätt att få en damm att fungera rent praktiskt.Och vilka fiskar Guldfiskar som är en 40 cm karpar som är över halvmetern.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Vollez
            • March 2007
            • 115

            #20
            Olagligt och köra för fort med....

            Men att plantera in fisk är lite väl och gå över gränsen tycker jag dock...

            Lät annars som ett roligt och lyckat projekt, dammar växer så snabbt igen om man inte har bra snurr i dom...även att dom blir bottenfrusna. Inga bilder på bygget?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Grejen är att det ofta finns hotade djur och växter i småbäckar. Inte bara restpopulationer av bäcköring. Att bygga en damm är ett stort ingrepp i bäcken och kringliggande natur, man kan lätt utrota t.ex. nissöga eller flodpärlmussla som kanske finns där, man kan blockera vandringsväg för vandrande djur som t.ex. öring, och att plantera in fisk där det kanske inte tidigare funnits någon leder ofta till att de groddjur som fanns där försvinner. Större vattensalamander, t.ex., försvinner om det kommer in fisk eller kräfta. Sen har vi alla rödlistade växter och insekter, som ofta också är knutna till vatten och våtmark.

              Detta var på tapeten tidigare, för nåt år sedan var det nån som hade dämt upp en bäck och blev bötfälld av kommunen, men jag hittar inte tråden nu.

              Man skall väl inte överdriva problemet, globalt sett är det ingen jättegrej, men visst kan man göra skada genom att dämma en bäck, och jag tycker personligen att det är bra att det är reglerat i lag - det skulle inte finnas många bäckar kvar i södra sverige annars.
              Senast redigerad av Azur; 12 February 2008, 14:09.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #22
                Ursprungligen postat av Vollez
                Olagligt och köra för fort med....

                Men att plantera in fisk är lite väl och gå över gränsen tycker jag dock...

                Lät annars som ett roligt och lyckat projekt, dammar växer så snabbt igen om man inte har bra snurr i dom...även att dom blir bottenfrusna. Inga bilder på bygget?
                Jag har väl inga bilder än men det går väl och ordna,den dammen gjordes för många år sedan,men det är en damm under planering har jag hört ett sten kast på den andre den ska vara på 1300 kvadratmeterden ska bli roligt att följa han ska ha fisk i den också har det ryktas om
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #23
                  Nu som jag beskriver så hämtar inte denna personen vatten ifrån en bäck utan det är grundvatten han har borrat efter som han släpper i konstant dyngnet runt,vattnet som han leder bort går därimot till en bäck med hjälp av rör och det är inte så bra kanske med tanke på all yngel som bildas år efter år.

                  En annan på gatan nedanför tar vatten ifrån en bäck och leder det vidare senare på dammen med hjälp av rör,men om han har fisk i den det vet jag inte.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Vollez
                    • March 2007
                    • 115

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Grejen är att det ofta finns hotade djur och växter i småbäckar. Inte bara restpopulationer av bäcköring. Att bygga en damm är ett stort ingrepp i bäcken och kringliggande natur, man kan lätt utrota t.ex. nissöga eller flodpärlmussla som kanske finns där, man kan blockera vandringsväg för vandrande djur som t.ex. öring, och att plantera in fisk där det kanske inte tidigare funnits någon leder ofta till att de groddjur som fanns där försvinner. Större vattensalamander, t.ex., försvinner om det kommer in fisk eller kräfta. Sen har vi alla rödlistade växter och insekter, som ofta också är knutna till vatten och våtmark.

                    Detta var på tapeten tidigare, för nåt år sedan var det nån som hade dämt upp en bäck och blev bötfälld av kommunen, men jag hittar inte tråden nu.

                    Man skall väl inte överdriva problemet, globalt sett är det ingen jättegrej, men visst kan man göra skada genom att dämma en bäck, och jag tycker personligen att det är bra att det är reglerat i lag - det skulle inte finnas många bäckar kvar i södra sverige annars.
                    Nu ska han väl inte leka bäver direkt men planerna från början och som man kan läsa i första inlägget va just att ta vatten ifrån en bäck. Eventuellt som en blindtarm. 10-50% av vattnet kommer gå genom dammen och släppa ut lika mycket till bäcken igen.
                    Ingen fisk, kräftor, hummer, växter, småbarn eller liknande utan bara en liten vattensamling. Just på denna plats där det ska grävas så är det en äng med vass på som tidigare har varit ett ställe för just vatten från bäcken. Ska igentligen bara muddra en befintlig del av bäcken. Denna bäcken finns inte på kartan och har heller inget namn. Fast tillstånd ska jag säga till att han ska höra om för jag vet själv hur hårt man drabbas när de skiter sig.

                    Om vi alla skiter i lagar och att det är en bäck så....vad tror folk om idén. Funkar det...ska man ha matta? Är det bättre att leda vatten med rör som stene nämnde? Ska in och ut för vattnet vara på samma ställe eller olika ställen?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...