Bygga damm på befintlig bäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vollez
    • March 2007
    • 115

    Bygga damm på befintlig bäck

    Farsan ska gräva ett hål på landet nu efter han har fått handskarna på lite mer mark.
    Går en bäck över markerna som han tänkte leda till en dam som ska grävas precis brevid bäcken. Antingen leder han in vattnet och ut från dammen på ett nytt ställe och sedan ner till bäcken igen eller så har man en liten ö i mitten och leder tillbaka vattnet till samma ställe på bäcken så att de blir lite rörelse i vattnet.

    Någon som gjort något liknande projekt? Får se när de blir av och hyra grävmaskin bara. Verkar som man inte behöver duk heller iom att vattnet verkar ha legat där innan det blev åker/gräs.
  • classekoi
    • March 2007
    • 325

    #2
    se bara till att inte plantera in någon fisk som inte finns i vattensystemet innan!!!! kolla oxå om det finns öring eller liknande fisk i bäcken som kommer att störas av damm och grävning har ni otur finns det öring och flodpärlmussla då blir det till att skaka galler!!!! vad jag menar är bara att man inte ska förstöra habitat!! ta det försiktigt!

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Ursprungligen postat av classekoi
      se bara till att inte plantera in någon fisk som inte finns i vattensystemet innan!!!! kolla oxå om det finns öring eller liknande fisk i bäcken som kommer att störas av damm och grävning har ni otur finns det öring och flodpärlmussla då blir det till att skaka galler!!!! vad jag menar är bara att man inte ska förstöra habitat!! ta det försiktigt!
      Sant!

      Kommentar

      • Vollez
        • March 2007
        • 115

        #4
        bäcköring kan nog finnas iofs. Nu vet jag inte vad lagarna säger men skulle det finnas en damm på den bäcken skulle öringen klara sig bättre. Iom att den kan nästan vara helt torrlagd på sommaren. Fast de e klart dammar, kraftverk osv stör ju. Isf om man bara bygger det som en liten blindtarm på bäcken.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Om jag inte har fel så får man varken dämma upp eller avleda naturliga vattendrag utan tillstånd.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Vollez
            • March 2007
            • 115

            #6
            Om nån hittar en lag vore jag väldigt tacksam. Får hejda farsgubbens planer isf...fast känns skönt om man har nån lag på de som sagt. Ska börja googla lite på de..

            Kommentar

            • Hagi
              • December 2007
              • 240

              #7
              Man måste oxå tänka på vart vattnet leder i en naturlig bäck! Till en å, till en sjö osv... finns organismer där som kan ta skada?

              Alltså jag har själv en damm på min gård, den utgör en del i ett naturligt vattensystem där bäcken en bit nedanför leder ut i en sjö med fisk, musslor och kräftor. Den sjöns vatten far vidare via en å till en sjö, till en älv osv... ja du förstår nog vart jag vill komma.

              Om du/ni åsamkar någon skada utan att ha tillstånd kan ni bli ersättningsskyldiga. Skall man ha fisk finns alltid en risk för att de ex smiter (kan oönskat etablera sig beroende av art), inför smitta/sjukdom i vattnet osv. Det finns ju de som har anläggningar för odling i naturliga vattensystem, de har nog tillstånd! antar att all odling och utplantering (avsiktlig eller oavsiktlig) är tillståndspliktig. Det finns bla en "fiskelag" 1993:787 och en massa förordningar och dylikt som berör detta, dessutom torde miljölagstiftnigen vara tillämlig i vissa delar -själv kan jag inte denna lagstiftning dock! Det värsta som privatperson kan nog dock bli om man ställs till ansvar och blir tvungen att betala för att återställa det man ställt till med.
              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ups...se upp för det där. Sådant lyder under miljöbalken, och du kan bli dömd för det om du bara kör på. Dryga böter, kostnad för återställning, och eventuellt fängelse finns inom straffskalan! Ring till vattenhandläggarna på Länsstyrelsen så hjälper de dig genom alltihop.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Vollez
                  • March 2007
                  • 115

                  #9
                  Andra fiskar sätter man knappast i dammen men sen fick jag reda på det är en ganska obefintlig bäck som inte är "utsatt" fast jag lägger ju inte in en tråd här utan anledning heller. Sen om de går öring där så vet jag hur lätt man kan rubba deras balans och som flugfiskare så gör man allt för och bevara dessa. Fast de e ju om det händer något som de blir strul. Ska läsa på lite om detta i dagarna och säga till gubben.

                  Kommentar

                  • GRIZZLY
                    • December 2006
                    • 867

                    #10
                    Vad skulle hända om man plantera in några öringar lr harrar i en Skogssjö/bäck?

                    Kommentar

                    • danneregner
                      • October 2006
                      • 1347

                      #11
                      va skulle hända om man plantera in malawiciklider i göta kanal? jo en massa akvarister skulle komma dit
                      Diskus

                      Kommentar

                      • Sara1111
                        • April 2007
                        • 202

                        #12
                        Ursprungligen postat av GRIZZLY
                        Vad skulle hända om man plantera in några öringar lr harrar i en Skogssjö/bäck?
                        Det som händer är att bäckens naturliga ekosystem rubbas och du begår ett brott.
                        Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                        Kommentar

                        • danneregner
                          • October 2006
                          • 1347

                          #13
                          va skulle hända om man plantera in austarlenska eller kanadenskiska flodkräfter här i sverige?
                          Diskus

                          Kommentar

                          • classekoi
                            • March 2007
                            • 325

                            #14
                            de kan ha med sig sjukdommar som tar död på hela sveriges kräftbestånd

                            det är med all säkerhet ett brott om det sker utan tillstånd från berörd myndighet

                            Kommentar

                            • Vollez
                              • March 2007
                              • 115

                              #15
                              Tycker de börjar spåra ur här lite...va inte ens tal om och plantera in fisk. Bara ett hål som ska vattenfyllas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...