ombyggnad av gammal damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sb01
    • November 2006
    • 48

    ombyggnad av gammal damm

    Hej,
    Jag har en damm som ursprungligen är byggd på 50-talet med någon typ av cementmaterial som botten/sidmaterial. Det är en väldigt trevlig och damm på ca 2x2,5m med ett naturligt vattenfall och en "pump/filterbrunn" vid sidan om, lokaliserad i zon 2. Problemet är emellertid att den är lite för grund för att ha fisk i (tänkte försöka med guldfisk) varför jag tänkte att man kanske kan bila ett hål i mitten av den och sätta i en färdig dammmodul. Då uppstår dock nästa problem, dvs hur man ska gå till väga för att få det hela tätt. Man måste ju först och främst ha någon typ av tätningsmassa mellan cementen och "plastbaljan" och sen skulle jag också vilja få tag på någon "gummimassa" som man kan struka ovanpå cementskiktet (typ tätskikt för kaklade badrum) för att jag ska vara riktigt säker på att det håller tätt.

    Är det någon dammfantast som har någon uppfattning om man kan göra så här och vad det är för material man ska använda? Eller är det någon som har alternativa lösningar för att "fördjupa" dammen?
  • Maffia666

    #2
    Om jag hade varit som du så hade jag gjort ett hål som du skrev, men sen hade jag köpt en dammduk som räckt ända upp över kanten på den befintliga dammens betongkanter. En enkel lösning och sparar säkert en hel del jobb. Du kan säkert göra som du beskrev men det är ju inte roligt om det börjar läcka när man fått i allt man ska ha i dammen. Men men , jag hade iallafall kört med en dammduk, och då utav gummi.

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Jepps...ta ut ditt hål du...o använd firestones damm matta.
      Men jag funderar lite på hur djupt det är.
      Behöver du verkligen ta ut någe hål?
      zon2 menar du växt zon2 då eller zon2 i sverige?
      För om jag inte kommer ihåg helt fel så är zon2 mellersta sverige och förr så var dammar så pass djupa att tjälen inte förstörde dem.
      Den vi har på tomten är också i kakel...påminner starkt om en liten simbassäng.
      Dock så är den cirka 0,75-1,5m djup...och vad jag fattar av zon2 så är frostfria djupet och tjäldjupet beräknat till 75cm.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • sb01
        • November 2006
        • 48

        #4
        Jag har funderat på dammatta men problemet då är att duken inte går att dra upp över dammkanten eftersom det finns ganska stora natursten ingjutna i kanten för att ge dammen ett naturligt utseende och börjar man bräcka loss dessa stenar så kan man ju lika väl börja om från början och det vill jag ju inte. Det skulle ju gå att använda dammduk om det finns ett bra sätt att limma fast den i cementen i dammens överkant så att det blir tätt. Men då är jag ju nästan tillbaka till samma problem som förut…

        Och ja, jag menade växtzon 2 (fast egentligen är det nog zon 1, dvs. södra Sverige). Dammen har en djupare sektion i mitten (ca 1m) där näckrosor är planterade. Problemet är att detta är en ganska liten grop på ca 50x50cm och resten av dammen är ganska grund. Det finns således två anledningar till att jag vill göra dammen djupare; för det första så blir vattnet för varmt och syrefattigt på sommaren för att det ska gå att ha fisk i den och för det andra så är det djupa hålet för litet för att fiskarna ska kunna övervintra där…

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          sb01- köp kantmatta med sten då?
          Sen drar du upp den på de naturstenerna som finns...
          Fram med pvc limmet o limma fast den på dem...

          Finns bra lim för att limma damm duk..kolla på www.vattenliv.nu

          Därifrån köpte jag allt som behövdes för att modda morsans damm.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • sb01
            • November 2006
            • 48

            #6
            Tack firefox75,
            Jag viste inte att det gick att limma fast dammduken mot underlaget. Jag funderar nu på att gjuta ett ytskikt av betong i den nya "gropen", så att hela dammen har en hård yta, och sedan hellimma gummimattan mot betongen. På så vis får man ju en tät lösning som man kan gå i utan någon större risk för att dammduken går sönder. Dessutom verkar ju Firestone ha ett fungerande system för genomförning av slangar så att jag inte behöver dra om det existerande pumpsystemet.

            Nästa steg som jag funderar på är att fixa ett riktigt bra filter. Det finns som jag ser det två alternativ; 1) att köpa ett filter med UV-ljus och placera det i pumpbrunnen. Frågan är då vad för typ av filter man ska ha? eller 2) att bygga ett eget filter. Och då är ju frågan om det finns någon som har några tankar om vad man ska tänka på. Jag antar att man bör ha någon typ av filtermatta följt av ett biologist filter (funkar singel eller finns det bättre material?) och sedan en pump med UV-ljus... fördelen med att bygga ett eget filter är ju att man kan få mycket större filtervolym men frågan är ju om det blir bättre.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Vintern är här, dags för luftpumpar… För mer information. Kicka på bilden. Låt ljuset lysa upp trädgården Ljusglober i flera storlekar Ljusglober-Klicka här! Vatten i trädgården – möjligheterna är många
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • sb01
                • November 2006
                • 48

                #8
                Är det någon som har byggt ett eget dammfilter (eller i alla fall funderat på att göra det) som kan dela med sig av sina erfarenheter/funderingar?

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • sb01
                    • November 2006
                    • 48

                    #10
                    Nu har jag bestämt hur jag ska bygga om dammen, samt vilken pump/filterlösning jag ska ha, och då blir ju nästa steg att fundera på dammens innevånare...

                    Med tanke på dammens storlek (2,5-3 m2) så lutar det ju åt guldfisk. Den är nog för liten för koi (eller vad säger ni?) och dessutom vill jag ha fisk som kan övervintra i dammen. Jag tänker montera pump/filter så att de är igång hela vintern och dessutom ha en värmeslinga som bibehåller ett isfritt hål. Jag tycker emellertid att det känns lite tråkigt att bara ha guldfisk i dammen så jag undrar om det är någon som har några förslag på andra fiskarter som är lämpliga? Finns det t.ex. ingen lämplig mal?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...