Guldfiskarnas munnar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Wallgren
    • August 2007
    • 5

    Guldfiskarnas munnar?

    Nu när våra Guldfiskar bor i ett akvarium över vintern har vi haft möjlighet att studera dem noga. Vi har då funnit att av 8 stycken har i fyra deformerade munnar, några mer och andra mindre. Det genomgående är att de har snea underkäkar och någon form av förträngning i munöppningen. Är detta vanligt bland Guldfiskar? De verkar fungera ändå utom en av dem som är märkbart mindre än de andra och har en ganska kraftig deformering som gör att läpparna bildar en 8 så att den stackaren ha två trängre öppningar. Den äter bar mindre foderbitar och sådant som de andra har sönder och tappar. Annars verkar den pigg och glad. Ska man avliva denna eller tror ni att den har ett hyfsat liv i alla fall?

    Tacksam för svar!

    //Martin
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Ursprungligen postat av Martin Wallgren
    Nu när våra Guldfiskar bor i ett akvarium över vintern har vi haft möjlighet att studera dem noga. Vi har då funnit att av 8 stycken har i fyra deformerade munnar, några mer och andra mindre. Det genomgående är att de har snea underkäkar och någon form av förträngning i munöppningen. Är detta vanligt bland Guldfiskar? De verkar fungera ändå utom en av dem som är märkbart mindre än de andra och har en ganska kraftig deformering som gör att läpparna bildar en 8 så att den stackaren ha två trängre öppningar. Den äter bar mindre foderbitar och sådant som de andra har sönder och tappar. Annars verkar den pigg och glad. Ska man avliva denna eller tror ni att den har ett hyfsat liv i alla fall?

    Tacksam för svar!

    //Martin
    Ska inte vara någon fara, en mutation skulle jag gissa på sen födseln.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Jag låter kanske grym men den som kommer efter i strl skulle jag faktiskt låta somna in sas
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Sådana skador kan bli av mineralbrist hos yngel.
        Tex vid väldigt mjukt vatten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Jag har en stor Shubukin som en fågel har pickat ut ögat på den låg på landbacken när jag såg det,drog av det som hängde kvar det är två år sedan och den lever än och sen har jag en guldfisk som saknar det ena ögat och en Guld id som är helt blind alla simmar och trivs.Så man ska nog låta det vara och så får naturen ha sin gång om det är menat så.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          Arbetssätt...