Näckrosor i överflöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    • January 2006
    • 102

    Näckrosor i överflöd

    Näckrosorna i min damm på 18 000 liter har i sommar fullkomligt exploderat. Jag måste helt enkelt rensa. Jag vill ju gärna ha näckrosor även i fortsättningen, så hur gör jag för att gallra utan att skada dem?
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    #2
    Du kan klippa ner en del utav flytbladen när de kommer så täcker näckrosen inte lika mycket. Annars får du helt enkelt dela jordstammen så att den inte blir lika stor.

    Hur många näckrosor har du, vilka osv ?
    Mvh Michael

    Kommentar

    • T_K
      • January 2006
      • 102

      #3
      Tack för svaret, nöjer mej nog med att klippa av flytbladen. Det är inte jag som anlagt dammen, men skulle gissa på att det är 5-6 plantor som förökat sig. Nu täcker de hela vattenytan, inte bara med ett lager blad, utan med flera lager som växer ovanpå varann. Säkert ett trettiotal blommor i olika färger och det kommer nya hela tiden. Fint, javisst, men det skulle ju vara kul att kunna se och mata fiskarna... :-)

      Kommentar

      • classekoi
        • March 2007
        • 325

        #4
        näckrosor

        hej låter som du skulle behöva bada och ta bort en del rötter
        så här skulle jag gjort tagit bort alla näckrosor till att börja med sorterat efter färg på blommorna behållit en del och planterat i baljor med enbart grus då får de inte så mycket näring och växer inte så mycket eller helt enkelt köpa nya då vet du hur stora de blir då det finns många olika för olika stora dammar och djup!

        Kommentar

        Arbetssätt...