Algproblem i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    Algproblem i dammen

    En god vän till mig har väldiga problem med alger i dammen. Den är nersänkt i altan och är ca 1x1x1 meter. UV filter används men tycks inte göra varken till eller från.

    Han har guldfisk i dammen och några fårtal växter. Tror växterna står i krukor som är lätt att ta upp om det skulle behövas.

    Kan man mörklägga dammen en vecka som man gör med akvarium?
    Finns det något bra algmedel att ha i dammen som inte kostar en förmögenhet?

    Behöver ni veta något mer så kollar jag självklart upp det.

  • Tony
    • January 2002
    • 208

    #2
    Det låter väldigt märkligt att det skulle vara alger som ställer till det om det finns UV-C installerat. Möjligtvis om UV't är för klent eller om lampan är slut. UV-lampan skall bytas en gång per år, och det märks tydligt när den blir sämre.
    mvh
    Tony Englund

    Kommentar

    • MagArne
      • December 2006
      • 424

      #3
      UV-C lampan är 6 månader.
      De tar vatten till dammen från egen brunn. Kan det ha något med algproblemet att göra?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        I alla nystartade dammar blir det alger kvittar om du uv-lampa eller inte,i min som är nystartad blev det värsta alg chock som försvann sakta men säker nu är det bra igen och jag har uv-lampa.Man ska inte ha dammen i direkt sol i heller nu vet jag inte förstås om dammen är nystartad.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • MagArne
          • December 2006
          • 424

          #5
          Dammen töms på vintern men har varit igång sen tidigt i våras.
          Han har skogstomt så det är många högra träd runt huset som skymmer solen en hel del fast ett par timmar direkt solljus får nog dammen.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Kanske mycket nitrat i vattnet från brunnen.

            Jag fyller nytt vatten i dammen på våren ca 13 kubik, slår i ett algmedel (algosol) http://www.aquainterior.se/produkter...arent=50&id=25 .

            Startar en pump och ett 36W uv-c som går en vecka, därefter får Koien komma ut med de filter som varit i vinterförvaringen och 36w uv-c till.

            Dammen ligger i full sol.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...