Silurus glanis i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolitaKillsMe
    • July 2007
    • 11

    Silurus glanis i damm?

    Är det möjligt att hålla en Silurus glanis (Wels catfish) i en damm?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Är den inte rödlistad?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      1) Möjligt är det, i alla fall i större damm, men det är en nattaktiv och mycket tillbakadragen fisk. Är dammen tillräckligt stor för att hålla den torde du aldrig se den.

      2) Jo, den är rödlistad, men det är ju t.ex. stör också. Jag vet inte, men det är tänkbart det går att köpa odlade malar i centraleuropa, precis som man kan köpa odlad stör.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • LolitaKillsMe
        • July 2007
        • 11

        #4
        Okej, isåfall kanske det inte var någon bra ide iaf =/

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Du får knappast ta in en Silurus glanis från annat land och köpa en svensk knappast heller
          Bifogade filer
          Senast redigerad av eriahl; 26 July 2007, 12:49.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Jag vet inte, men det är tänkbart det går att köpa odlade malar i centraleuropa, precis som man kan köpa odlad stör.
            Kuriosa: I en av Budapest stora saluhallar såg jag levande malar. Jag vet inte säkert om det är just Silurus glanis. De säljs som matfisk och 'simmar' extremt trång i tusental i stora tankar med mer fisk än vatten (ingen överdrift). I samma saluhall kan man också köpa annan levande fisk som karpar och brax och annan fisk de gillar att äta i öst- och centraleuropa.

            Jag vet inte om malarna var odlade. De var dock alla små, några dm, och likstora så det är troligt.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            Arbetssätt...