Damm på terassen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ichi
    • July 2007
    • 13

    Damm på terassen?

    hejhej.
    hade behövt lite råd och tips. för ett tag sedan hittade jag och sambon en gammal pump som vi tidigare hade använt till vattenkylning till datorn. det ar en pump som står på fyra sugproppar, suger in vatten undertill och sprutar ut det genom ett kort rör på toppen. sambon kom på den brilljanta idén. en liten damm utomhus. ovan mark.
    nu är det ju så att vi bor i en två på bottenvåningen, så vi har blivit välsignade med en ganska stor, stenlagd terass.

    nu till lite frågor:

    1: finns det någonstans att köpa något att ha som damm ovan mark? det ska nog helst vara genomskinligt.... tänkte sätta en massa blomkrukor runt om som vegetation och kanske ett par vattenväxter i dammen.

    2: om jag ska ha vattenväxter i, behöver jag något annat än den pumpen jag redan har (som jag mer tänkte ha som något fontänliknande)?

    3: egentligen hade jag inte planerat att ha fiskar i den. eftersom jag har en viss liten katt som har en tendens att fånga fiskar ur en damm någonstans i närheten och komma in med dem och lägga dem på köksgolvet...
    OM jag nu skulle vilja ha fiskar, så hade jag ju behövt något slags nät i dammen på vattenytan eller liknande....hade detta funkat?
    behöver jag en pump med filter som i akvariet om jag ska ha fiskar i dammen?

    hade varit väldigt trevligt med lite tips.
    tack på förhand
    /Alex & Justine
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Genomskinligt vet jag inte det skulle vara nån i liknade som dem har på företag att ha oljer i m.m men man göra en på lecablock sen att sätta dammduk o lätt att fixa faktiskt.Sen kam man ha olika platåer i till växterna,om du ska ha fisk i så krävs det ett reningverk till detta om du inte ska ha fisk i så krävs det att du i alla fall har en uv-Lamp inkopplad för att slippa grönt vatten,för en billig peng så kan man få en annan pump än den du har med lite filter massa inbyggd bra för att ta bort alger som det kommar att förekomma i dammen
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av ichi
      hejhej.
      hade behövt lite råd och tips. för ett tag sedan hittade jag och sambon en gammal pump som vi tidigare hade använt till vattenkylning till datorn. det ar en pump som står på fyra sugproppar, suger in vatten undertill och sprutar ut det genom ett kort rör på toppen. sambon kom på den brilljanta idén. en liten damm utomhus. ovan mark.
      nu är det ju så att vi bor i en två på bottenvåningen, så vi har blivit välsignade med en ganska stor, stenlagd terass.

      nu till lite frågor:

      1: finns det någonstans att köpa något att ha som damm ovan mark? det ska nog helst vara genomskinligt.... tänkte sätta en massa blomkrukor runt om som vegetation och kanske ett par vattenväxter i dammen.

      2: om jag ska ha vattenväxter i, behöver jag något annat än den pumpen jag redan har (som jag mer tänkte ha som något fontänliknande)?

      3: egentligen hade jag inte planerat att ha fiskar i den. eftersom jag har en viss liten katt som har en tendens att fånga fiskar ur en damm någonstans i närheten och komma in med dem och lägga dem på köksgolvet...
      OM jag nu skulle vilja ha fiskar, så hade jag ju behövt något slags nät i dammen på vattenytan eller liknande....hade detta funkat?
      behöver jag en pump med filter som i akvariet om jag ska ha fiskar i dammen?

      hade varit väldigt trevligt med lite tips.
      tack på förhand
      /Alex & Justine
      Glömde säga om du ska ha fisk i så går det bra med nät över
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • IaMtHeJoKe
        • November 2005
        • 416

        #4
        INgen reklam eller nått men på rusta finns det nån (plast?)damm för fontäner och liknande som man kan ställa på verandan eller nått.. ser ut som såna uppblåsbara stora poler som finns nu

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
          INgen reklam eller nått men på rusta finns det nån (plast?)damm för fontäner och liknande som man kan ställa på verandan eller nått.. ser ut som såna uppblåsbara stora poler som finns nu
          Där ser man på Rusa finns det allt jag tänkte på en behållare som är fyrkantig och går i en ca 1000L vatten som företaghar sina kemekalier i dem kan man köpa billigt givetvis är dem tvättade och rena,många Zoo affärer använder dem till att sälja dammfisk i utomhus
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • IaMtHeJoKe
            • November 2005
            • 416

            #6
            Nej nej.. den här

            Rusta har ett brett sortiment av produkter för hemmet – alltid till låga priser! Vi har det mesta inom inredning och skönhet samt för hemmafixaren.

            Kommentar

            • ichi
              • July 2007
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
              aahh! ja den har jag sett förr.
              hur e det med den? går det att ha fiskar i den? med tanke på pump/reningsfilter och så?

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
                Smart synd den var så liten bara det blir nog varmt på sommaren i den skulle jag tro.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av ichi
                  aahh! ja den har jag sett förr.
                  hur e det med den? går det att ha fiskar i den? med tanke på pump/reningsfilter och så?
                  Jag hade nog satsat på min Lecablocks damm istället,den genomskinliga kommer du inte se igenom efter en vecka på grund av alla alger som kommer att bildas plus att det förvärras på grund av soljuset
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Tors hammare
                    • April 2007
                    • 572

                    #10
                    Man kan starta en "damm" med anemon och erimitkräftor (om man vill ha en annorlunda damm), jag startade "dammen" på bilden i maj och anemonen verkar trivas.
                    Den är väl inte så snygg kanske, men den startades mest som ett exriment för att se om det fungerade och om anemonen skulle må bättre av lite riktigt solljus.

                    Men du hade väl tänkt dig nått lite snyggare
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Tors hammare; 24 July 2007, 12:57.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tors hammare
                      Man kan starta en "damm" med anemon och erimitkräftor (om man vill ha en annorlunda damm), jag startade "dammen" på bilden i maj och anemonen verkar trivas.
                      Den är väl inte så snygg kanske, men den startades mest som ett exriment för att se om det fungerade och om anemonen skulle må bättre av lite riktigt solljus.

                      Men du hade väl tänkt dig nått lite snyggare
                      Skit coolt verkligen.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • ichi
                        • July 2007
                        • 13

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tors hammare
                        Man kan starta en "damm" med anemon och erimitkräftor (om man vill ha en annorlunda damm), jag startade "dammen" på bilden i maj och anemonen verkar trivas.
                        Den är väl inte så snygg kanske, men den startades mest som ett exriment för att se om det fungerade och om anemonen skulle må bättre av lite riktigt solljus.

                        Men du hade väl tänkt dig nått lite snyggare
                        haha. den va ju jättesöt.
                        Men ja... något lite....mer än det där hade jag tänkt mig ja...

                        Stene: Ja. jag funderade också starkt på din idé. Frågan e bara om jag har råd att köpa mig allt till den denna sommaren. Vi får se. Det är i alla fall mer lockande än den lilla genomskinliga plastdammen.

                        En fråga till:
                        Hur gör jag med den på vintern? Ska jag tömma den? Vad änder då med mina växter och möjligtvis eventuella fiskar?

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Ett tips till http://www.kramforskoi.com/dammbilde...lssonbild1.JPG
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            Jag bor i lägenhet och skulle vilja ha en Koi damm på något sätt :/ Det här verkar ju låta ganska bra Men som synd e så kommer inte päronen låta mig med detta säkert...Får vänta tills man flyttat ut ^^

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              #15
                              Hehe nu fick jag en ide att ha Koi i balkongen eller något liknande Balkongen är inte så värst stor så tips på hur man har koi inomhus ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...