Behöver goda råd om utomhusdamm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ericaberglund75
    • June 2007
    • 4

    Behöver goda råd om utomhusdamm!

    Jag har köpt en tomt där det redan finns en damm. Den fylls förmodligen på av grundvatten. Den är cirka 20 gånger 10 meter stor. Jag vet inte hur djup den är och den ser rätt grumlig men det har varit möjligt att bada i den förr i tiden. Dammen är inte gjuten utan utgrävd för lång tid sedan. Det finns mycket kryp i den idag.

    Jag vill nu ha gulfiskar och Koikarpar i dammen. Vad måste jag göra för att få fisken att trivas? Är det möjligt att ha dem kvar vattnet över vintern?

    MVH

    Erica
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    om det är möjligt eller inte att låta dem övervintra beror på djupet. jag tror det ska vara mer än en meter djupt. exakta detaljer får någon annan lägga in.

    Vet du om de tidigare ägarna haft fiskar i eller ?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • ericaberglund75
      • June 2007
      • 4

      #3
      Nä det tror jag inte. Ska försöka känna efter hur djupt det är men det ser inte så mysigt ut att ta sig i vattnet.
      /Erica

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Hur långt tillbaka är förr i tiden?

        Finns det nått vattentillopp(stavar man det så) utifrån, synlig vattenkälla utanför dammen? Annars liten tjärn?

        Vet du inget av det, ta nån behållare du kan sluta till (typ glasburk, flaska eller nått) märk upp med tid och datum, gör så under en vecka och lämna in till närmsta bra anstalt.

        Bra anstalter beror på var man bor, men vet du inte...så länsstyrelsen. Varför? Jo därför att om dina värden inte är bra så dödar du dina fiskar.

        (OBS! Bor i en av de tyngst drabbade zonerna efter Tjernobyl, därav min försiktighet.)
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Om utloppet går ut i en å eller liknande får man inte sätta i tex koi i dammen. Inte privatpersoner iaf.....
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Om det har ett inlopp och ett utlopp så kan det inte bli bättre tänkte på reningen och syresättningen i dammen bara att sätta nät för.Men det är klart om det blir yngel så lär det kanske bli Asiatisk fisk i svensk vatten kanske inte så bra kanske som eriahl menade kanske.

            Men att det är bara grundvatten det fylls på med så är det inte tillräckligt enligt mig, i mindre dammar där det inte är tillflöde så är det i regel total alg dominans,väldigt syrefattigt så fisken dör till slut.Men det går att lösa att genom att sätta ner en länspump och slang upp så det blir kraftig rörelse på sommaren och på vintern så det inte fryser.

            Sen är djupet viktigt över 1.50 skulle jag kört med i med lite Stör också som kan gå på botten och fixa lite där och några Gräskarpar sen är det är bara att köra dit ett mudderverk om du inte har djupet.
            Senast redigerad av Patrik Steen; 29 June 2007, 08:20.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • classekoi
              • March 2007
              • 325

              #7
              naturdamm

              om det inte finns någon duk i botten så kommer vattnet alltid att vara grumligt då fisken kommer att böka i botten så då kommer du inte att se dom (iofs har man koi i lerdammar för tillväxt och skinnkvalite innan försäljning!)
              inte så kul med andra ord men du kan ju lägga markduk så dom inte kommer åt botten (eller kallas det geo-duk vit och släpper igenom vatten) se bara till att lägga på lite sten här och var den kostar inte så mycket

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av classekoi
                om det inte finns någon duk i botten så kommer vattnet alltid att vara grumligt då fisken kommer att böka i botten så då kommer du inte att se dom (iofs har man koi i lerdammar för tillväxt och skinnkvalite innan försäljning!)
                inte så kul med andra ord men du kan ju lägga markduk så dom inte kommer åt botten (eller kallas det geo-duk vit och släpper igenom vatten) se bara till att lägga på lite sten här och var den kostar inte så mycket
                Verkar en smart lösning en geo-duk det visste jag inte att sådana fanns.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • ericaberglund75
                  • June 2007
                  • 4

                  #9
                  Dammen har varken in eller utlopp. Det är därför jag tror att den fylls på av grundvatten. De badades där mellan 1800- 1900 talet.
                  Att täcka hela botten med duk blir nog både besvärligt och dyrt då dammen är så stor. Finns det andra sätt?
                  Förstår att jag behöver ta vattenprover och skaffa pump. Hur är det med UV- ljus? Vad mer behöver jag?

                  Kommentar

                  • Per/Haninge
                    • January 2007
                    • 285

                    #10
                    Ursprungligen postat av ericaberglund75
                    Jag har köpt en tomt där det redan finns en damm. Den fylls förmodligen på av grundvatten. Den är cirka 20 gånger 10 meter stor. Jag vet inte hur djup den är och den ser rätt grumlig men det har varit möjligt att bada i den förr i tiden. Dammen är inte gjuten utan utgrävd för lång tid sedan. Det finns mycket kryp i den idag.

                    Jag vill nu ha gulfiskar och Koikarpar i dammen. Vad måste jag göra för att få fisken att trivas? Är det möjligt att ha dem kvar vattnet över vintern?

                    MVH

                    Erica
                    Som det har nämnts i tidigare inlägg så kolla vattenkvalite`n, djupet och var vattnet tar vägen så att inte fisken rymmer.
                    Risken för att du endast kommer att se fisken när dom närmar sig ytan är stor eftersom det är en naturdamm.
                    20 x 10 x ?, det är respektingivande mängd vatten ( lite avundsjuk ).
                    Att det har varit möjligt att bada i den tidigare säger inget om vattenkvalite`n eller klarheten i den om du inte vet sen tidigare.
                    Jag skulle nog försöka vänta något år med att sätta in fisk för att kolla om det går att få koll/ordning på den innan.
                    Att det är lite grumligt gör inte fiskarna något men det är mycket roligare att få chans att kunna studera fiskarna annat än i ytläge.
                    Att den är berikad med en massa småkryp är bara en enorm fördel för fiskarna, massor med proteinrik mat för dom.
                    Jag tycker personligen att du verkar ha ett riktigt spännande jobb framför dig.
                    Skriv gärna och berätta hur arbetet går för dig, Lycka till.
                    Per/Haninge

                    Kommentar

                    • Per/Haninge
                      • January 2007
                      • 285

                      #11
                      Du hann visst in med inlägget före mig
                      Om du söker på nätet så finns det sidor som visar hur folk har byggt egna filter, vilken typ av pump du behöver är svårt att säga till den volymen av vatten ?
                      Ett egenbyggt filtersystem håller ner kostnaden och kan anpassas hyffsat till den volymen som du har.
                      Personligen så är jag inte helt säker på att jag skulle försöka med filter och pump ens en gång med tanke på att du har omsättning på vattnet och att den är av den volymen och med tanke på dess ålder.
                      Många tycker nog att jag inte är klok när jag säger det men räkna själva,
                      20 x 10 x 1m.
                      Om vattenkvalite`n visar sig vara helt ok och djupet tillräckligt så skulle jag personligen sätta in några få Koi:ar och gräskarp.
                      Vintertid så är det möjligt att endast använga sig av en kraftig syrepump för att hålla en vak öppen så sumpgaserna vädras ut.
                      Om du har möjlighet att kontrollera hur mycket du pumpar ut och hur snabbt det fylls på så vet du hur mycket vatten som omsätts i dammen.
                      Beroende på det så är det lättare att veta om du behöver filter eller ej.
                      Per/Haninge

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Per/Haninge
                        Du hann visst in med inlägget före mig
                        Om du söker på nätet så finns det sidor som visar hur folk har byggt egna filter, vilken typ av pump du behöver är svårt att säga till den volymen av vatten ?
                        Ett egenbyggt filtersystem håller ner kostnaden och kan anpassas hyffsat till den volymen som du har.
                        Personligen så är jag inte helt säker på att jag skulle försöka med filter och pump ens en gång med tanke på att du har omsättning på vattnet och att den är av den volymen och med tanke på dess ålder.
                        Många tycker nog att jag inte är klok när jag säger det men räkna själva,
                        20 x 10 x 1m.
                        Om vattenkvalite`n visar sig vara helt ok och djupet tillräckligt så skulle jag personligen sätta in några få Koi:ar och gräskarp.
                        Vintertid så är det möjligt att endast använga sig av en kraftig syrepump för att hålla en vak öppen så sumpgaserna vädras ut.
                        Om du har möjlighet att kontrollera hur mycket du pumpar ut och hur snabbt det fylls på så vet du hur mycket vatten som omsätts i dammen.
                        Beroende på det så är det lättare att veta om du behöver filter eller ej.
                        Kan man verkligen filtrera vattnet till en så stor damm?utan att det drar i väg en massa pengar till el, plus att den är naturlig och inte har en fast botten som du får av en dammduk.Dem naturliga dammarna som jag har sett i den volymen som nämns så har dem bara kört med en länspump på botten så dem har fått kraftig rörelse på ytan,sen så får man köra med fisk som kan fixa oönskade alger,växter m.m.Att den har naturlig botten ser jag bara som ett plus.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Per/Haninge
                          • January 2007
                          • 285

                          #13
                          Jag håller med fullständigt med det du säger, anledningen till att jag nämnde någon typ av filtrering var om hon ville ha det ändå.
                          Som det kanske märks så började jag själv att räkna på volymen under inläggets gång och tycker också att om vattnets kvalitè tillåter och om omsättningen på vattnet finns så är det bästa att köra "naturell"
                          Jag har tyvärr inte kvar länken till killen med det egenbyggda filtret men det var stort och effektivt, han hade en volym på 100 000L på sin damm.
                          Det var riktigt smart byggt med alla möjliga varianter och typ "filterfickor" som gick att ta bort individuellt för rengöring.
                          Han hade dock gjutit sin "botten" men i det här fallet så är det så naturligt det kan bli.
                          Skulle vara riktigt skojigt att få se bilder på dammen/sjön
                          Per/Haninge

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Ursprungligen postat av stene
                            Men det är klart om det blir yngel så lär det kanske bli Asiatisk fisk i svensk vatten kanske inte så bra kanske som eriahl menade kanske.
                            Smittorisker och inte så bra iofs om yngel tar sig ut. Nu var det tydligen inga problem med det iaf.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Har ett exempel på en naturlig damm där jag bor i den går Koi,stora Guldfiskar och stora Gräskarpar,sidan om eller över vägen så går där en liten bäck som dem tar vatten i från med hjälp av en kraftig pump.Sen har dem gjort ett utlopp på andra sidan ifrån dammen med hjälp av ett avloppsrör som leder ner i bäcken.Och detta fungerar, kommer in friskt vatten med hjälp av en spridare då blir det automatiskt stor rörelse på ytan på vintern så bildas en vak där fisken står på sommaren blir vattnet friskt syresatt vatten som fisken trivs i.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...