baby mussla i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    baby mussla i dammen

    Hittade nyss en drygt halvcm-stor mussla i hornsärv som jag plockade upp från dammen. Ifjol plockade jag dit två musslor från Landsjön samt köpte en maffig mussla från Djurmagazinet. Den senare tror jag lever än. De inhemska dog under vintern. Fisk förra året var 4 st Megalebias elongatus. Men behöver våra vanliga musslor fisk som mellanvärd som flodmusslan behöver? Någon som vet mera?
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Japp, det gör de.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Vaddå fisk som mellanvärd? Det låter som något parasitaktigt ju.. Pratar du om musslor som ungefär de man hittar i havet och som har pärlor i sig på tecknade filmer? Ursäkta att jag lägger mig i förresten, men det där lät ju hemskt.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Såvitt jag förstått lider inte fisken av det iaf.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • classekoi
          • March 2007
          • 325

          #5
          mellanvärd

          trodde att det bara var just flodpärlmusslan som behövde mellanvärd!??

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Men hur gör de då? Sitter de på fisken, eller i?
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Larverna sitter i gälarna.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Larverna har krokar och simmar. Fisken äter upp larven, som hugger fast sig med krokarna i gälarna på fisken. Där sitter den och suger blod tills den uppnått en viss storlek (en millimeter eller så), då släpper den taget och metamorfoserar till en normal, fast förstås pytteliten, mussla.

                Normalt sett är larverna kinkiga om vilken fiskart de kan parasitera på, fast det verkar alltså trots det ha gått bra med Megalebias (som svenska musslor förstås inte är anpassade till att använda).

                Det lär vara så att de normalt sett inte gör märkbar skada på fisken, ja, fast jag antar att om en fisk får enorma mängder mussel-larver på gälarna kan den kanske få nedsatt syreupptagning.

                Detta gäller alltså sötvattensmusslor, närmare bestämt unionider, den typ av musslor man hittar när man badar i sjöar, dvs damm-mussla, målarmussla, svanmussla etc: http://bufus.sbg.ac.at/info_alt/bufu...30/bufus_1.jpg
                Det gäller däremot inte musslor i havet, och inte musslor ur andra familjer, t.ex. har inte vandringsmussla parasitiska larver.
                Senast redigerad av Azur; 25 June 2007, 13:36.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Man ska försöka ta in fiskar + andra dammdjur under vintern dom klarar sig oftast inte

                  Kommentar

                  Arbetssätt...