Året om

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrille5
    • January 2002
    • 113

    Året om

    Hej akvarievänner, kan man har dammfiskar typ Koi utomhus på vintern också???

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Chrille,
    Det beror bl.a. på i vilken klimatzon du bor och hur djup dammen är. Koi är dock betydligt känsligare än guldfisk och det krävs en mycket djup damm och klimatzon 1 för att den skall kunna hållas utomhus på vintern.
    Koi info finns här
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=55
    och här
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=55
    Akvaristiska hälsningar
    kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • chrille5
      • January 2002
      • 113

      #3
      Men om man tex har en 1meter djup damm, vattnet rör på sig och man bor i sverige klarar sig en guldfisk då???

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Jag bor i Skåne och har en damm med Guldfisk som är ca 90 cm djup. Min erfarenhet är att det oftast går bra att låta fisken övervintra i dammen. Skulle det vara en längre köldperiod brukar jag hugga hål i isen för att släppa ut giftiga gaser som bildas.

        mvh Michael Persson

        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Hej Chrille,
          Det beror på i vilken klimatzon du bor. Jag själv bor i Göteborg och Michael bor i Skåne - bägge ställena tillhör klimatzon 1 och där funkar det.
          Klimatzon 1 är ungefär hela Skåne och Blekinge, på västkusten sträcker den sig en bit ovanför Göteborg, fast bara någon mil in från kusten. På ostkusten sträcker den sig till strax ovanför Kalmar, fast bara någon mil in från kusten. Redan 10 mil in på småländska höglandet (t.ex. Växjö) är vi uppe i klimatzon 3.
          Jag TROR att en meter djup damm räcker för guldfisk i åtminstone klimatzon 2. I övriga klimatzoner krävs betydligt djupare dammar. I sveriges norra halva tror det är helt omöjligt att ha fisk utomhus på vintern.
          Det är faktiskt enorm skillnad mellan klimatet i olika delar av Sverige. Från södra Sverige till norra Sverige är det ungefär lika långt som från södra Sverige till Italien och det skiljer sig en del vad gäller klimatet mellan Skåne och Italien, eller hur?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...