Hur håller man fåglarna borta från dammen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oliver
    • September 2005
    • 52

    Hur håller man fåglarna borta från dammen?

    Någon som har bra tips på hur man håller fåglar (måsar) borta från dammen. Har tappat ett par fina fiskar som förmodligen har tagits av måsar. Har hört att man kan spänna upp linor....finns något annat bättre förslag?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Måsar sägs vara rädda för orm. (leksaks)
    En rovfågelssiluett skrämmer fåglar om den flyttas.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #3
      nät

      Nät över hela dammen!! inte vackert men effektivt http://www.koi-dam-kalles.dk/4842421 den här killen hade samma problem!

      Kommentar

      • Tsunami Koi
        • May 2007
        • 7

        #4
        En hägerskrämma, som sprutar vatten på dem fungerar och är inte så ful som ett nät.


        Mvh,
        Per

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          He, he, ..den är kopplad till en rörelsesensor och duschar allt inom 10 meter håll. Verkar vara en kul grej att skaffa även om man inte har någon damm!

          Fast rent praktiskt för dem som vill kunna röra sig på sin egen tomt, tillåta grannen att röra sig på sin tomt, etc. verkar det inget vidare...
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Vattensprutaren borde vara bäst. Inte så kul att ta loss, ev döda, trutar om dom trasslar in sig i linor. Jag hoppas det inte är mink som hittat dammen.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Oliver
              Någon som har bra tips på hur man håller fåglar (måsar) borta från dammen. Har tappat ett par fina fiskar som förmodligen har tagits av måsar. Har hört att man kan spänna upp linor....finns något annat bättre förslag?
              Jag har nu visserligen inte koi i dammen utan "bara" guldfisk men jag har aldrig varit med om att måsar har tagit fisk ur dammen. Då bor jag ändå på västkusten där det finns rätt gott om måsar och det har ibland hänt att det kommit massor av måsar inflygande - har några gånger sett mer än 100 st samtidigt i trädgården.
              Däremot har faktiskt en grannkatt utvecklat en effektiv teknik och lyckats ta några guldfiskar, men även för dessa lär jju en hägerskrämma funka - dast det klart det gäller ju att komma ihåg att stänga av den när man själv är vid dammen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                hehe har man grannar i närheten kanske man borde ha något högt staket så dom inte blir duschade hela tiden hehe
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  one word : Luftpistol thihihi
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Per/Haninge
                    • January 2007
                    • 285

                    #10
                    Jag har sett folk som spänt upp trådar med typ cd-skivor som blänker till när dom snurrar i vinden.
                    Efter ett tag så har dom tagit bort dom då det inte är det snyggaste att se på men det är billigare än att bli av med fisk.
                    Per/Haninge

                    Kommentar

                    • Oliver
                      • September 2005
                      • 52

                      #11
                      Jag har också hört talas om att man kan lägga ut CD-skivor, men trodde att det var något skämt. Har lagt ut en bredvid dammen.........
                      Tror jag köper någon fågelatrapp, typ uggla eller något - eller en fågelskrämma. Hade plastankor i dammen men fick rådet att de lockade till sig andra fåglar!?

                      Kommentar

                      • Vernan
                        • July 2006
                        • 31

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jag har nu visserligen inte koi i dammen utan "bara" guldfisk men jag har aldrig varit med om att måsar har tagit fisk ur dammen. Då bor jag ändå på västkusten där det finns rätt gott om måsar och det har ibland hänt att det kommit massor av måsar inflygande - har några gånger sett mer än 100 st samtidigt i trädgården.
                        Däremot har faktiskt en grannkatt utvecklat en effektiv teknik och lyckats ta några guldfiskar, men även för dessa lär jju en hägerskrämma funka - dast det klart det gäller ju att komma ihåg att stänga av den när man själv är vid dammen
                        Som en liten instickare har jag personligen sett hur en skata tagit upp och ätit en av mina signalkräftor i mitt utomhusakvarium, hur det skulle gå med fiskar vet jag inte men skator är inte dumma dom .

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Vi hade en häger! vid våran damm..

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • classekoi
                            • March 2007
                            • 325

                            #14
                            saltbiff och vad hände?????

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              En Häger är det som gäller har jag hört eller min Svärmor dem är lika hemska bägge två för fåglar
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...