Doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    Doppvärmare?

    Har guldfiskar i dammen på sommarstället som trivs bra, problemet är att dammen inte är särskil tdjup o nu undrar jag om man kan ha doppvärmare i för en mer stabil temp?Finns det speciella värmare för dammar eller kan man köra med en till akvariet?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av sucksdorff
    Har guldfiskar i dammen på sommarstället som trivs bra, problemet är att dammen inte är särskil tdjup o nu undrar jag om man kan ha doppvärmare i för en mer stabil temp?Finns det speciella värmare för dammar eller kan man köra med en till akvariet?
    Gäller frågan på vintern eller sommar?och hur djup är dammen?
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • sucksdorff
      • December 2006
      • 239

      #3
      Gäller sommartid. Jag kollade på termometern i dag o den visade på 8 ynka grader! Det kanske är ca 60 cm på det djupaste, så det blir ju väldigt påverkat av väder o vind.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av sucksdorff
        Gäller sommartid. Jag kollade på termometern i dag o den visade på 8 ynka grader! Det kanske är ca 60 cm på det djupaste, så det blir ju väldigt påverkat av väder o vind.
        8 grader det var inte mycket själv har jag 15-20 grader i min damm,jag hade inte kört med doppvärmare det måste bli varmare med tiden bara en dum elkosnad att betala i så fall, under 10 grader ska man inte mata fisken men det ser jag inga problem att du inte kan göra det.Det finns värmare till dammar beroende på storleken men det är inte helt gratis att ha dem igång och 60 cm kan du ha guldfiskar i året om utan värmare på bara att tänka på att hålla ytan isfri eller en del av den.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • sucksdorff
          • December 2006
          • 239

          #5
          Kan jag verkligen ha i dom året runt? Trodde att en så grund damm skulle vara jättesvår att hålla isfri. Hur gör man egentligen? Bara att hålla pumpen igång eller?

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av sucksdorff
            Kan jag verkligen ha i dom året runt? Trodde att en så grund damm skulle vara jättesvår att hålla isfri. Hur gör man egentligen? Bara att hålla pumpen igång eller?
            Pumpen ska inte vara igång efter som du inte matar dem när det är kallt ,fisken lägger sig på botten som i en dvala du lägger en frigolit skiva i med ett hål som du sen stoppar ner ett elrör i eller något annat det är för sumpgaserna som kan bildas.Som pump kan du ha en syre pump som håller ytan isfri eller något annat men det får inte vara för häftigt efter som fisken ska inte behöva anstränga sig genom att röra på sig för mycket.Grund och Grund min förra var grundare än 60 cm och det gick inte ett dödsfall den jag har nu är lite djupare,Guldfisk går väl bra men inte Koi enligt dem flesta men jag ska testa att ha mina koi i nu i vinter för att se om det funkar jag har lite för litet djup för det detta är mina åsikter finns en Kramfors som är duktig på dammar han kan nog svara på det bättre om han läser ditt inlägg.
            Senast redigerad av Patrik Steen; 15 June 2007, 22:17. Anledning: felskrivning
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av sucksdorff
              Kan jag verkligen ha i dom året runt? Trodde att en så grund damm skulle vara jättesvår att hålla isfri. Hur gör man egentligen? Bara att hålla pumpen igång eller?
              Du nämner pump i inlägget vad för pump menar du en sån du har på land eller en som du har under vatten som funkar som fontän också??
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • sucksdorff
                • December 2006
                • 239

                #8
                Ursprungligen postat av stene
                Du nämner pump i inlägget vad för pump menar du en sån du har på land eller en som du har under vatten som funkar som fontän också??
                En som funkar som fontän har jag. Tack för alla svar!

                Kommentar

                Arbetssätt...