Damm till vattensköldpaddor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maffia666

    Damm till vattensköldpaddor?

    Håller på att gräva en utedamm till mna tre Reeves sköldpaddor, Den har måtten 160 gånger 60 cm och ca 30cm djup på det djupaste stället. Jag undrar hur stor landel behöver man ( den består utav gräsmatta där det ska planteras en del växter och byggas ett hus där dom kan gömma sig ) till dom? Och om nivill svara så gärna även med bilder på era utedammar.
    La ut frågan på amfibier men fick inga svar så därför provar jag här.
    MVH maffia
  • bluppi
    • February 2007
    • 117

    #2
    jag har mina vattensköldpaddor i en damm över sommaren, dom flyttade ut i onsdags jag skulle göra dammen djupare i någon ände, hela dammen behöver inte vara djup, men kanske 50 cm på ett ställe och sedan kan det slänta uppåt i den andra änden. i den grunda änden kan du sätta i en stor sten som dom kan gå upp och sola på, en gräsmatta blir inte så varm som en sten och dom kan behöva värma sig ibland sätt gärna som ett litet staket runt, så att dom inte rymmer. trivs dom inte gå ger dom sig iväg tyvärr. våran damm har inget staket, men den är mycket större och strax under metern djup på djupaste stället.
    ---------sara-----------

    Kommentar

    • Maffia666

      #3
      Ursprungligen postat av bluppi
      jag har mina vattensköldpaddor i en damm över sommaren, dom flyttade ut i onsdags jag skulle göra dammen djupare i någon ände, hela dammen behöver inte vara djup, men kanske 50 cm på ett ställe och sedan kan det slänta uppåt i den andra änden. i den grunda änden kan du sätta i en stor sten som dom kan gå upp och sola på, en gräsmatta blir inte så varm som en sten och dom kan behöva värma sig ibland sätt gärna som ett litet staket runt, så att dom inte rymmer. trivs dom inte gå ger dom sig iväg tyvärr. våran damm har inget staket, men den är mycket större och strax under metern djup på djupaste stället.
      Tack Tack så mycket för svaret!!! Jag säger som Gert Fylking Äntligen!!!
      Jag har faktisk gjort den djupare ca 40cm djup och sen har jag satt ditt ett staket för på nätet jag satte först så klättrade dom!!! Och jag har en stor sten mitt i så att dom kan gå upp och sola. Tänkte prova detta i sommar sen är tanken att jag ska bygga ut den nästa sommar.
      MVH Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...