Första dammen, 4-5kbm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saxmark
    • August 2005
    • 92

    Första dammen, 4-5kbm

    Hej,

    Här kommer ännu en planeringstråd i mängden.

    Har precis köpt mig ett hus och tänkte reducera mängden gräs att klippa med en damm.

    Tanken är att första dammen skall hålla en djuphåla på 150cm och ha en vattentrappa i framkant för att få en billig naturlig luftning av vattnet. Jag har tidigare bara läst om dammar och har en del tankar och funderingar. Tänkte lufta dem bland proffs för att slippa lite onödigt jobb och tankearbete eftersom ni verkar kapabla att förkasta galna projekt med vetenskap.


    Steg 1 blir att bygga ett "filterhus", dvs ett tak som påfyllnadsvattenstunnor och filter skall stå under, Detta kommer att stå i anlsutning till ett föråd, med den luftspalt på en 40-50cm imellan.

    Steg 2 blir att anlägga en mur runt området där dammen skall vara. Anledningen till detta är att jag har småbarn och tanken är att när de är stora nog att klättra upp på muren så skall de förstå vad som är ovanför den. Det tillkommer givetvis ett staket ovanpå muren. Vet att det finns någon höjd för inhängnad som skall klaras vet dock inte hur hög den är. Tänkte mig en mur på ca 60cm nånting.

    Innanför muren skall det anläggas en djuphåla på 150cm rund ca 2m i diameter. Vi får väl se vad det ligger för bummlingar under mattan när spaden väl åker i.. Av överskjutande jord skall det byggas en hög över "filterhuset" tanken är att det skall stå ett hemmabyggt filter som matar vattentrappan.

    Vattnet från trappan skall rinna ut i en medeldjup håla (60cm) som är i direkt anslutning till djuphålan.

    Tänkte pumpa ca 10KL/H genom filtret via en ytavrinning i motsatt ände av dammen, i botten på djuphålan tänkte jag ha en fontänpump för att få lite cirkulation på det kalla fina vattnet under varna sommardagar.

    Vidare tänkte jag ha ett droppfilter som jag låter självtömma enligt hävertprincipen.

    Måtten är nu i planeringsstadiet 5x3 på huvudpolen med djuphåla enligt ovan och ett medeldjup på 60cm i övrigt.

    Skall fixa in lite bilder på vilken typ av filter jag har tänkt mig när jag kommer hem från jobbet inatt.

    Drömmen är att få till ett vortexfilter ala tsunami koi modellen eftersom jag tycker att det verkar opitmalt som grovfiltrering. Till en början så kommer väl grovfiltreringen att skötas via filtersvamp med regelbunden rengöring dock.

    Skulle även uppskatta om man kunde på komma på studiebesök hos någon på västkusten så man kan se hur allt funkar i verkligheten.

    Fisk blir ett senare problem. Drömmen är ju koi men det får bli först efter en utbyggnad och det blir först nästa år när jag har någorlunda koll på hur vintern funkar.

    Nu till mina frågor..

    UVC: vet jag att jag skall ha. Men varför sitter det så klena uvc:er i standardfiltrer.. Själv är jag van vid deltec 39W etc till 500L.. Är det nån skillnad på damm uvc mot vanliga akvarieuvc:er ?

    Pumpar :
    Jag gillar mycket cirkulation för att jag lever i förhoppningen att om man flyttar mycket vatten så kan man också filtrera/behandla mycket vatten. Jag vet att biologisk filtrering kräver sin tid. Jag håller på att jagar efter pumpar som är energisnåla för att slippa ha en doppvärmare på 500W för att flytta 10.000L vatten / timme. Här tages tipps på märken med energisnåla pumpar tacksamt emot.

    Filter :
    Droppfilter för biologisk filtrering och helst vortex för en grovfiltrering. Tips på leverantörer här tages också tacksamt emot.

    Duk :
    Jag har tillgång till hozelockduk. Den är 0,5mm vilket jag tycker är tunnt. Den känns dock som att den är flexibel och jag får den till ett snuskigt lågt pris : 1x6m=150kr frågan är om man är dummsnål när man väljer den.

    Underduk : Här blir det en vanlig geotextilduk med sand under för att skydda duken.

    Vad har jag glömt ?

    Levande kommer som sagt långt senare..
    http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige
  • classekoi
    • March 2007
    • 325

    #2
    Här finns det kunnigt folk http://koigalen.egetforum.se

    Kommentar

    • saxmark
      • August 2005
      • 92

      #3
      Helt ok forum vill jag lova.. Där hittade man en hel del matnyttigt.
      http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

      Kommentar

      Arbetssätt...