Centralare och sydamerikaner i damm:D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Centralare och sydamerikaner i damm:D

    Jag stoppade i ett par av mina blåciklider för en vecka sen i dammen och asså helt makalöst så har de lekt nu o står o passar på rom.
    Roligt var också att den stackars koltrasten skulle ner o dricka o blå cikliderna reagerade genom att anfalla den....
    Klart grymt att fiskarna på 10cm anföll koltrasten på 30cm eller mer

    Någon som vet om det finns andra skojiga fiskar man kan köra med ute?
    Helst centralare/sydamerikaner.

    Ser ju lite torftigt att bara ha 2st blåciklider i en damm på 30kvm
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • ola sjödin
    • March 2005
    • 31

    #2
    Kul att fler provar akvariefisk utomhus! Jag har provat med en del arter de senaste åren och det som har fungerat riktigt bra från Sydamerika är Australoheros facetum(fd. Chichlasoma facetum) och Gymnogeophagus labiatus. De kommer från södra Sydamerika där klimatet mer liknar medelhavsklimat. När jag har letat information om detta så har jag läst att folk har lyckats bra även med Geophagus brasiliensis och påfågelsciklider. Visserligen kommer påfåglarna, liksom blåcikliderna, från riktigt tropiskt klimat med det lär kunna fungera.
    En fisk som verkligen fungerade bra är vanliga röda svärdbärare. De blir rejält stora under sommaren.
    Skriv hur det gick med dina firrar när sommaren tar slut.

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #3
      intressant

      Mycket intressant!! tänkte lägga ut gibbisar när det har blivit tillräckligt varmt någon som har provat??

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        har 2 par zebraciklider som jag inte rigtigt vet vad jag ska göra av under sommaren (har trappat ner på akvarefronten över sommaren) skulle jag kuna ha dom i min damm eventuelt så ska det gå guldfiskar där åkså
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Kanske skulle det funka med zebraciklider.
          Jag släppte faktiskt ner två fullvuxna av ren illvilja i en bekantsdamm som var skyldig mig pengar.
          Vad jag vet så gick det bra typ 3eckor tills de ynglade av sig...sen var det inga guldfiskar kvar.
          Idag så har han bara zebraciklider i sin damm med eventuellt blåciklider(mina yngel) när de blivit större.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Lucas_magi
            • June 2005
            • 159

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Kanske skulle det funka med zebraciklider.
            Jag släppte faktiskt ner två fullvuxna av ren illvilja i en bekantsdamm som var skyldig mig pengar.
            Vad jag vet så gick det bra typ 3eckor tills de ynglade av sig...sen var det inga guldfiskar kvar.
            Idag så har han bara zebraciklider i sin damm med eventuellt blåciklider(mina yngel) när de blivit större.

            Hade han tagit in fisken under vinern då eller?

            Kommentar

            • alcar
              • April 2005
              • 1398

              #7
              ja då ska jag släppa ut zebrona i dammen där fins det mycket och mumsa i sig för dom
              mvh alexander
              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                firefox75: Varnade du honom först? Annars onödigt taskigt tycker jag. Fiskarna som drabbades och bara att köpa nya guldfiskar istf honom. Vem vet vad han gör tillbaka med din damm då? En tanke bara
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...