Källa..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Källa..

    Vi har en källa på gården som mina föräldrar skulle vilja göra om till en damm. Allt man ser av den just nu är ett lock eftersom någon murat igen den, men vi skulle vilja ta bort det och göra något fint av källan istället, men vi har ingen aning om hur man ska göra?
    Behöver man filter osv ifall man redan har en källa, isåfall vilka tillbehör behöver man? Vad skulle det kosta ungefär? Vi skulle gärna ha fisk i den, den är ca en halvmeter djup och vi har ett 540l de skulle kunna få bo i på vintern isåfall
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hmm...är det grundvatten som kommer fram i den, lär vattnet vara iskallt! Är det självtryck i den, så att vatten rinner ur den hela tiden?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Olle61
      • April 2007
      • 9

      #3
      Ibland ser man ju grustag där man grävt för djupt och kommit ner till grundvatten. Det blir fina dammar, relativt fria från alger och liknande på grund av vattentemperaturen och att vattnet är näringsfattigt. Det borde kunna gå att göra något fint av din källa.

      Risken är ju som sagt att det blir för kallt för fiskarna om det kommer fram väldigt mycket grundvatten. Å andra sidan lär det inte frysa på vintern. Grundvattentemperaturen i Sverige varierar mellan cirka 2 grader i norr och 10 i söder.

      Annars kanske det går att göra en fontän eller liknande utan fiskar?

      Kommentar

      • landstrykeren
        • July 2006
        • 440

        #4
        Röding lär passa fint där

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          då får inte sätta i fisk i natruliga källor
          Dryga böter och upp till 2års fängelse

          Det är ett alvarligt miljöbrott o folk har slagit ut hela arter på det sättet inkl svenska flodkräftan och många lax bestånd
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Har man den på gården och ingen kontakt med annat vatten är väl ok och röding lät ju trevligt. Men kanske inte så stort om en källa med lock på? Bara i stekpannan sen om man tröttnar på dom
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            Arbetssätt...