Koi + Guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

    Koi + Guldfisk?

    Hejsan!

    Min pappa och jag har två stora dammar med ett vattenfall imellan.. just nu har vi 12 stora guldfiskar + deras yngel i. Min pappa har fyllt år och drömmer om att skaffa koi i också. Jag undrar om man kan/bör blanda och ha både guldfisk och koi i samma damm?? Eller är det mycket dumt?

    Mvh//Hanna
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    #2
    det funkar jätte bra...

    Kommentar

    • Pumis
      • December 2006
      • 118

      #3
      Härligt! Tack för snabbt svar. Nu väntas det Koi beställning till pappa med andra ord. *Glad*
      Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

      Kommentar

      • Pumis
        • December 2006
        • 118

        #4
        Hej!

        Var hos min zoobutik idag och pratade om beställning av Koi. Jag undrar vilken storlek som är bäst att beställa Koi i av de nederstående storlekarna...

        10-12 cm?
        12-15 cm?
        15-18 cm?
        18-22 cm?
        22-26 cm?
        26-30 cm?
        30-35 cm?
        35-40 cm?

        För mig spelar priset ingen roll.. jag vill mest bara höra ifrån er vilken storlek som är bäst att köpa sina första Koi i. Vill ju ha dem mest tåliga så ju större kanske är bättre?

        Mvh//Hanna
        Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Det bästa är nog en 3 åring på 30-40 cm då har den fått sin rätta färg.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #6
            koi kan ju leva upp till otroliga 30år! vad jag har läst om dom visseligen så var det rekordet hos japanerna. Om det är era första så köp kanske 20cm-25cm något sånt, jag tycker det är kul att se fiskar växa (men det är vad jag själv tycker) ta vad du själv tycker eller vill. Vad jag känner är att det är inte särkillt lönt att köpa fullvuxna som är enorma för man vet ju aldrig exakt hur gamla dom är, man kan ju se lite på färgen om den har bleknat eller inte, men det är bara vad jag tycker! ha det så kul det är härliga fiskar.
            Senast redigerad av matlo; 20 May 2007, 01:15.
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • classekoi
              • March 2007
              • 325

              #7
              personligen föredrar jag att köpa små och se dom växa!! problemet är bara att oseriösa odlare stoppar i dom färgförstärkare om du ser små koi med extremt klara och starka färger så finns risken att de är fuskade och tappar färg efterhand dvs de ser skitfina ut men blir skitfula (har hänt mig med israelkoi) det är bara min åsikt någon annan som har liknande eller helt annan åsikt???

              om priset inte är viktigt så finns det (eller fanns) en koi i danmark tror det var superkoi.dk som kostade 625 000 dkr kanske skulle vara något för din pappa!!!!!

              Kommentar

              • yllekanin
                • December 2006
                • 177

                #8
                Jag har hört att guldfisken och KOIen kan korsa sig, vad säger ni koiodlare och andra sakkunniga fiskentusiaster?
                Mvh Michael

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jag har haft en stor Guldfisk hane (över 40 cm) med Koien och den intresserade sig aldrig när Koien lekte.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Pumis
                    • December 2006
                    • 118

                    #10
                    Nu har de anlänt..

                    Så där ja.. då flyttade Koien hem till oss igår.. Nu simmar de i dammen.. det blev hela 10 stycken. Jätte fina!! Verkligen roliga och intressanta fiskar.. man såg direkt att dessa var lite mera framåt och inte så blyga som våra stora guldfiskar. Nu skall vi bara lära dem att komma när det delas ut foder, som guldfiskarna redan kan Guuud så skoj!

                    Mvh/En jätte glad Hanna
                    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...