Kostar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eddie.p
    • April 2007
    • 22

    Kostar?

    Hej! Jag undrar hur mycket en damm kostar när man har köpt allt pump damduk filter osv.osv? Låt mig säga att den kommer att vara på över en meter djup och 2-3 meter lång ca:hur många liter vatten går i dammen? Och i såna fall vilka fiskar kan man ha? Koi,Guldfisk? eller va ska jag ha? Och vilken pump bör jag köpa och måste man ha filter? Och vilket filter?


    MvH
    Eddie
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    #2
    Ursprungligen postat av Eddie.p
    Hej! Jag undrar hur mycket en damm kostar när man har köpt allt pump damduk filter osv.osv? Låt mig säga att den kommer att vara på över en meter djup och 2-3 meter lång ca:hur många liter vatten går i dammen? Och i såna fall vilka fiskar kan man ha? Koi,Guldfisk? eller va ska jag ha? Och vilken pump bör jag köpa och måste man ha filter? Och vilket filter?


    MvH
    Eddie
    Djupet bör vara minst 150cm(så den ej bottenfryser). Bredden/Längden är lagom med 350cm.
    Man får en total vattenyta på ca 12 kvm. Volymen blir ca 16,5 kbm. Gummiduken behöver vara ca 800*800 cm för dessa damm-mått.

    Med guldfisk eller vanliga fiskar så rekommenderar OASE
    Deras pump som heter Aquamax 8000, deras UV-c Bitron 72 och deras filter Biotech 18.

    Till samma damm fast med Koi rekommenderar OASE
    Deras pump som heter Aquamax 12000, deras UV-c Bitron 72 Eller Bitron 110 och deras filter Biotech 30.

    Du kan själv gå in och "bygga" en egen damm i deras Pondcreator, ett mycket bra verktyg, även om du inte vill köpa dina saker från Oase.


    Jag själv har OASES produkter till min damm och de fungerar utmärkt, värt att säga är att man får betala för kvaliten.
    Dock kan jag nämna att det finns många mer tillverkare att kika på.

    edit: missade vad det kostar, ja det lär gå på en 30 000, minst. (eller?)
    Senast redigerad av yllekanin; 15 May 2007, 17:39.
    Mvh Michael

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Här kan du kolla ca kostnad http://www.damm.nu/
      Börjar bli vår i damm och trädgård För mer information. Kicka på bilden. Låt ljuset lysa upp trädgården Ljusglober i flera storlekar Ljusglober-Klicka här! Vatten i trädgården – möjligheterna är … Läs mer
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej.
        Alla dessa pumpar och dylikt behövs ej.Gå in på aqua intreriör och kolla på kunskapsbanken.Dammduk,underduk,pump,slang,lavakro ss och växter så kommer du långt,inga 30´000.- kostar det,kanske 5000-6000:-
        mvh Mats
        Senast redigerad av mats m; 16 May 2007, 16:08. Anledning: +
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • yllekanin
          • December 2006
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av mats m
          Hej.
          Alla dessa pumpar och dylikt behövs ej.Gå in på aqua intreriör och kolla på kunskapsbanken.Dammduk,underduk,pump,slang,lavakro ss och växter så kommer du långt,inga 30´000.- kostar det,kanske 5000-6000:-
          mvh Mats
          Så du menar att han skall kunna hålla Koi utan ett bra filtersystem?
          Nja jag tror nog inte att man bör rekomendera något sådant.
          Visst det behöver inte kosta 30K, men det är inte svårt att få det dit.
          Mvh Michael

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            Läser du ej vad jag har skrivit,gå till punkt två i kunskapasbanken och läs.Där har du det bästa filter du kan tänka dig,kostnad försumbar i förhållande till vad övriga föreslår.Har pratat med en som odlar koi och han rek.detta.Man kan använda kross i storlek 15m/m istället för lava.Billigare men kanske inte lika bra.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Eddie.p
              Hej! Jag undrar hur mycket en damm kostar när man har köpt allt pump damduk filter osv.osv? Låt mig säga att den kommer att vara på över en meter djup och 2-3 meter lång ca:hur många liter vatten går i dammen? Och i såna fall vilka fiskar kan man ha? Koi,Guldfisk? eller va ska jag ha? Och vilken pump bör jag köpa och måste man ha filter? Och vilket filter?


              MvH
              Eddie
              Kolla med tillverkarna och återförsäljarna istället, åtminståne när det gäller priser, annars finns det ju massor av hemsidor om hur man bygger en damm, och utifrån det kan man börja tänka på kostnaden....böcker finns det gott om också, gå och låna på biblioteket och njut, det brukar vara riktigt fina bilder....sedan beror det på vilken typ av tomt man har också, om man kan bygga ett vattenfall så kan man nog/troligen komma undan billigare än om man måste använda sig av bara pump och filter....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                PS: Pricerunner är nog det lättaste sättet att få reda på prisuppgifter.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Per/Haninge
                  • January 2007
                  • 285

                  #9
                  Personligen så har jag bara 2 tips utifrån min erfarenhet och det är:
                  1: snåla ALDRIG på filter ( köp inte ett för litet ).
                  2: köp en gummiduk för att slippa byta duk inom överskådlig tid.

                  Allt det som du skall "pynta" dammen med så som växter, sten, mossa, grus o.s.v. bjuder naturen på helt gratis
                  Med ett bra filter så slipper du mycket tråkigheter, PVC-duk duger bra men blir skör under vintern.
                  Våran damm är på 14 000L och totalkostnaden på den låg på ca:20 000:-
                  Glöm för all del inte heller bort marknaden för "beggat", en hel del fynd gällande pumpar kan göras där också, köp bara något märke som tillhandahåller delar.

                  Lycka till.
                  Per/Haninge

                  Kommentar

                  • Tsunami Koi
                    • May 2007
                    • 7

                    #10
                    Om man studerar den längre artikeln om rotzonsfilter på Aqua Interiörs hemida, finner man bl a:

                    "Vi skall här visa hur du själv kan bygga ett filter som klarar sista steget i nedbrytningen. Filtret skall kombineras med vanliga konventionella filter."

                    Inte ens Aqua Interiör, som förespråkar rotzonsfilter, menar alltså att dessa är avsedda att fungera som annat än komplement till "konventionella" dammfilter.

                    Mats M får gärna torgföra vilka åsikter han än må ha, men eftersom han refererar till en icke namngiven koiodlare, måste vi bara påpeka att han absolut inte menar oss. Vi förespråkar filtrering genom stora, väl syresatta och öppna system. För nitratreducering rekommenderar vi inte rotzonsfilter utan kontinuerliga delvattenbyten, vilka samtidigt tillför mineraler och annat som förbrukas vid en korrekt nitrifikationsprocess. Därigenom reduceras samtidigt oönskade halter av bakterier, lösta proteiner, utsöndrade hormoner och annat som annars ackumuleras i dammvattnet.

                    Andra har säkert andra preferenser. Vi baserar våra åsikter på åtta års professionell och intensiv varietetsodling av koi.

                    Mvh,
                    Per
                    Tsunami Koi

                    Kommentar

                    • mats m
                      • September 2002
                      • 515

                      #11
                      Hej.
                      Det gäller en damm på 2 +3 m. och han bor i Uppsala då är ju tanken den att han måste ta in fisken vintertid.Hur många fiskar kan han ha i en damm av den storlek?Vad firmor förespråkar kan man ju tänka sig själv för dom vill ju sälja.Om du Per går in på deras hemsida har dom en beskrivning av filtertyper bland annat den som jag nämner.Har själv damm med fisk i 8 år och det funkar bra för mig utan alla dessa filter och dylikt som rek.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Om man vill ha ett billigt filter till en mindre damm med få fiskar är det här rätt så bra. http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/proda...20original.jpg
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Eddie.p
                          • April 2007
                          • 22

                          #13
                          Är lite osäker på om jag ska ha filter eller inte Men det får inte kosta så jätte mycket! Och måten på dammen är:

                          Längd: 3,20

                          Bred:2,20

                          Djup:Över en meter!

                          PS:Jag tror att det blir ett filter men vad för filter max 1000 kr hade jag tänkt mig MAX!

                          MvH
                          Eddie

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Det här är nog det billigaste till en damm på ca 6000-7000/l
                            Kostar ca 800:-
                            Då har du inget uv-c ljus.
                            Med 11W uv-c ca 2200:-
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Tsunami Koi
                              • May 2007
                              • 7

                              #15
                              Överleva är en sak, frodas är en annan. Vi väljer själva (inom lagens gränser) vilken levnadsstandard vi erbjuder våra husdjur.
                              Om man sedan köper färdiga filtersystem eller löser problemet på annat sätt, är väl resandens ensak, men att råda en nybörjare att undvika filter torde vara att skicka vederbörande mot en väntande katastrof. Handlaren är säkert glad ändå, Mats - han får ju sälja nya fiskar.

                              Mvh,
                              Per
                              Tsunami Koi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...