Alger i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Alger i dammen

    Hur får man bort alger i en nystartad damm ser ut som gröna trådalger finns det nån fisk som kan äta detta här gräskarp kanske??
    Mvh.Patrik
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Som en (kanske ganska) liten tröst är det också min upplevelse - algsörja första säsongen. Men bättre säsongen därefter. Dessutom har jag fått för mej att musslor hjälper till iaf mot svävalgerna. Jag brukar få offra en håv till alguthåvning första säsongen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tsunami Koi
      • May 2007
      • 7

      #3
      Lite om algers levnadsbetingelser i dammen och hur man kontrollerar dem.





      Mvh,
      Per

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Nu i början ser det mer som gröntludd som sitter nästan över allt påminner om trådalgen.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • yllekanin
          • December 2006
          • 177

          #5
          Mina Koi betar lite smått på trådalgerna kring kanten, inte för att de kanske är be bäst på de, men har du en stor damm är de ju ett snyggt alternativ.
          Mvh Michael

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Första året försökte jag med halm (äkta varan alltså) men kan inte säga jag såg någon effekt på trådalgerna ifråga. Men halmen är bra till bananflugekulturerna så helt bortkastade pengar var det inte.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Inte helt omöjligt att vanlig mört eller sarv skulle äta på dom lite om de inte fick annan mat. De är delvis växtätande.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • classekoi
                • March 2007
                • 325

                #8
                finns en fisk som heter rudskallar som man har i dammen och de äter trådalger

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av classekoi
                  finns en fisk som heter rudskallar som man har i dammen och de äter trådalger
                  Tänker du på Ruda då?
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Sarv heter rundskalle på danska http://www.flugfiskeinorden.se/artiklar/insktnam.htm
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Kan Sarven gå själv eller är det mer en stimfisk
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Både sarv och mört är stimfiskar, men går ofta i samma stim.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Tsunami Koi
                          • May 2007
                          • 7

                          #13
                          Patrik skrev:
                          "Nu i början ser det mer som gröntludd som sitter nästan över allt påminner om trådalgen."

                          Grattis! Det är de korta algerna, som är det synliga beviset för en god dammiljö. Så länge du vårdar dessa, slipper du de långa, tråkiga trådalgerna. De korta hjälper till med den kemiska renhållningen i dammen och utgör även livsmiljö för en massa smådjur, som bl a koi gillar. Det är dessa smådjur de äter och inte algerna.

                          Mvh,
                          Per

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tsunami Koi
                            Patrik skrev:
                            "Nu i början ser det mer som gröntludd som sitter nästan över allt påminner om trådalgen."

                            Grattis! Det är de korta algerna, som är det synliga beviset för en god dammiljö. Så länge du vårdar dessa, slipper du de långa, tråkiga trådalgerna. De korta hjälper till med den kemiska renhållningen i dammen och utgör även livsmiljö för en massa smådjur, som bl a koi gillar. Det är dessa smådjur de äter och inte algerna.

                            Mvh,
                            Per
                            Vad roligt då är det som det ska tack för svaret
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #15
                              Jag lånar tråden lite...

                              Mina föräldrar har stora problem med alger i sin damm..

                              Dammen är på ca 700 liter, den är inte så djup och den får sol på sig halva dagen.. Det bor 5 guldfiskar och en koikarp i den och vattnet renas av en liten vanlig fontänpump med en liten skumpatron..(de är ju alltid för små,suck)

                              Dammen har nu varit igång ett tag och nu ser man inte längre firrarna för alla alger.. Tror det är svävalger, vattnet är grumligt och brungrönt, sidorna och botten är täckta med brunluddigt slem..

                              De har testat några algmedel men det senaste vart fiskarna lite konstiga av..

                              Någon som har nåt tips på något bra algpreparat eller skulle det funka med ett gäng musslor.. De vill gärna ha hyfsat klart vatten så de ser sina fiskar.

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              Arbetssätt...