stressade guldfiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • loran
    • February 2007
    • 8

    stressade guldfiskar??

    Jag genomförde vårens dammrengöring häromdagen. Fiskarna placerades i en vattentunna med "isfri". Med följde också 4 övervintrande grodor. Jag såg att grodorna ibland när fiskarna kom för nära, gjorde utfall mot fiskarna i det nu mindre utrymmet. Senare på e.m. när återfyllnaden av dammen var klar och fiskarna återbördade, kom två upp till ytan och "gav upp". Kan grodorna ha stressat dom eller är dom så känsliga av en förflyttning till en vattentunna under ett antal timmar? Kanske någon har en bra analys?
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    jag är ingen xpert på dammar men har du haft fisken i dammen över vintern så är dem extremt känsliga för all påverkan utifrån som tex stress vattenförändringar osv.

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #3
      ojojojojo skillnader i vattentemp pH dH nitrat ammonium osv?????!!!!
      kranvatten???? klor??? vilket vatten i tunnan????
      helt nytt vatten i dammen eller delbyte????? tur att det inte var svindyr koi!!!!!! tunnan kanske stod i solen och blev varm och sedan var det kallare i dammen inte bra
      Senast redigerad av classekoi; 17 April 2007, 15:44.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av classekoi
        ojojojojo skillnader i vattentemp pH dH nitrat ammonium osv?????!!!!
        kranvatten???? klor??? vilket vatten i tunnan????
        helt nytt vatten i dammen eller delbyte????? tur att det inte var svindyr koi!!!!!! tunnan kanske stod i solen och blev varm och sedan var det kallare i dammen inte bra
        Har du personligen varit med om detta själv jag säger att det måste varit nåt HELT annat dem tåligaste fiskarna som finns är dammfisk tycker mina lever år efter år
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av loran
          Jag genomförde vårens dammrengöring häromdagen. Fiskarna placerades i en vattentunna med "isfri". Med följde också 4 övervintrande grodor. Jag såg att grodorna ibland när fiskarna kom för nära, gjorde utfall mot fiskarna i det nu mindre utrymmet. Senare på e.m. när återfyllnaden av dammen var klar och fiskarna återbördade, kom två upp till ytan och "gav upp". Kan grodorna ha stressat dom eller är dom så känsliga av en förflyttning till en vattentunna under ett antal timmar? Kanske någon har en bra analys?
          Detta kanske gjordes lite för tidigt kanske borde väntat nån månad
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • loran
            • February 2007
            • 8

            #6
            Det skulle ha varit intressant at höra om grodornas "stressangrepp" skulle ha kunnat påverka stressfaktorn. Jag är medveten om detta med temperatur o dyl, men jag tror inte att detta har varit avgörande, möjligtvis detta med ph värdet. Jag ser gärna fram emot fler synpunkter. Kom igen.

            Kommentar

            • loran
              • February 2007
              • 8

              #7
              Det skulle ha varit intressant at höra om grodornas "stressangrepp" skulle ha kunnat påverka stressfaktorn. Jag är medveten om detta med temperatur o dyl, men jag tror inte att detta har varit avgörande, möjligtvis detta med ph värdet. Jag ser gärna fram emot fler synpunkter. Kom igen.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                tror inte grodorna påverkade alls, det var ju bara när fisken kom för nära som grodorna fredade sig! som sagts tidigare att guldfisk skulle vara så otroligt tåligare tycker inte jag stämmer riktigt, dem tål inte vad som helst precis som andra fiskar!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Kanske inte anledningen till dödsfallen. Men tex grodhanar försöker "hugga" tag i det mesta som rör sig på våren och dom är kärlekskranka
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...