Vårkärlek i utedammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Vårkärlek i utedammen

    I vår trädgårdsdamm så är det åtminstone 5 paddpar som håller på att para sig just nu + ett 20-tal hanar som slåss för att få "komma till"
    Såg också en salamanderhane i lekdräkt - hoppas att det finns någon hona där också

    Fotona visar dels ett par som parar sig och dels några guldfiskyngel som har överlevt vintern.
    Bifogade filer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Alltid rolig med yngel det var ett par stycken också så det blir nog en sevärd damm fram i mot sommaren när dem har växt till sig lite
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Zirry
      • June 2004
      • 78

      #3
      Är det paddor? Vilken art är det,, jag trodde faktiskt det var stora grodor. Vi har massvis av dem, jag bar faktiskt iväg några till ett dike, men de går tillbaka.

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        vad spännande!
        vi har en mellanstor damm på baksidan, där det var fullt av salamandrar och i slutet av sommaren, när dammen torkade ut, så var det små liter pölar där det kryllade av salamanderyngel. nu för tiden så tror jag bara det endast finns några få kvar..
        hur stor är din damm?
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Zirry
          • June 2004
          • 78

          #5
          Den är rejält stor.


          Vi brukar också kunna se några salamandrar varje vår, men efter midsommar så försvinner de.

          När vi ändå är inne på andra djur än fiskar, så fick jag förra året lära mig hur rovgiriga trollsländelarverna var. Vi köpte koiyngel och de gav sej på dem så fort de fick en chans. Riktiga monster var de och sen blir de så vackra.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av Zirry
            Är det paddor? Vilken art är det,, jag trodde faktiskt det var stora grodor. Vi har massvis av dem, jag bar faktiskt iväg några till ett dike, men de går tillbaka.
            Resultatet visar väl om det är paddor eller grodor.
            Grodrom läggs i klumpar och paddrom i slingor.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Olle61
              • April 2007
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av Zirry
              Den är rejält stor.

              Vi brukar också kunna se några salamandrar varje vår, men efter midsommar så försvinner de.
              Hej!
              Salamandrarna leker nog i dammen men fiskarna äter upp rom och yngel.
              Vi lät våra fiskar vara inne i akvariet förra sommaren och det blev massor av små salamandrar i dammen.
              Vi har ett litet vattenfall men vi fick sänga av pumpen, salamanderyngel sögs med och vissa dog andra klarade äventyret.

              Kommentar

              • Zirry
                • June 2004
                • 78

                #8
                Okej Erikthur,,, då är dessa grodor,,
                Hmm hur kan du lägga in bild och inte jag,, är du guldig..*ler*
                är det då man kan lägga med bilder?

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  japp, enbart goldmedlemmar kan lägga in bilder...
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #10
                    Tänk om man kunde ha en damm! Kanske om jag ber snällt att jag får bygga en på vårt (platta) tak Fast då skulle väl måsarna, som har BB däruppe, bli JÄTTEglada Hur stora är de där ynglen på bild?

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    I vår trädgårdsdamm så är det åtminstone 5 paddpar som håller på att para sig just nu + ett 20-tal hanar som slåss för att få "komma till"
                    Såg också en salamanderhane i lekdräkt - hoppas att det finns någon hona där också

                    Fotona visar dels ett par som parar sig och dels några guldfiskyngel som har överlevt vintern.
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Paret på bilden är inte grodor. Det är Bufo bufo alltså paddor.

                      Kom att tänka på salamandrarna som du skrev försvinner. Efter leken går dom upp på land och är landlevande tills nästa vår&lek
                      Senast redigerad av eriahl; 15 April 2007, 10:27.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • classekoi
                        • March 2007
                        • 325

                        #12
                        japp det syns klart och tydligt på bilden!!
                        hade tjugo grodor i min damm (som övervintrade) av varierande storlek och de lägger rom varje år men koien äter ju upp grodynglen. lite synd kanske!! dock inga slamandrar!! är det liten eller stor salamander?????

                        Kommentar

                        Arbetssätt...