Inomhusdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    #16
    missade ett E

    polyester
    Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


    plast på burk kan man väl kalla det, luktar satan så din morsa får du väl ge en veckas långsemester eller nått om du ska kunna göra så pass mycket.

    Men stryker du på det i lager 7-8 lager kanske räcker så blir de nästan som en plastduk, sen måla den eller nått.

    Verkar som du är en av få som inte behöver slita för att få ihop pengarna för detta bygge så lycka til!

    Kommentar

    • yllekanin
      • December 2006
      • 177

      #17
      Ursprungligen postat av Pumba
      missade ett E

      polyester
      Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


      plast på burk kan man väl kalla det, luktar satan så din morsa får du väl ge en veckas långsemester eller nått om du ska kunna göra så pass mycket.

      Men stryker du på det i lager 7-8 lager kanske räcker så blir de nästan som en plastduk, sen måla den eller nått.

      Verkar som du är en av få som inte behöver slita för att få ihop pengarna för detta bygge så lycka til!
      Tänkte nästan det, men jag visste inte att polyester fanns i flytande form, trodde bara att man gjorde äckliga kläder i det ..

      Hururvida jag behöver slita eller inte är ju en relativ fråga, det är ju typ jag som kommer få bygga och gräva allt!!!
      ----------

      Eftersom detta skall typ bli en flodbiotop så kommer ju inga speciella växter bo i tanken, utan kanske lite mest för att det inte skall bli för dött. Vad kan jag använda för belysning då?

      Funkar det med vanliga halogenstrålkastare? eller måste det vara metallhalogen i sådana fall? Finns det något energisnålt alternativ, strålkastarna ligger ju på en 500W styck, jag kan tänka mig att det kommer kosta en hel del med < 4 stk .....

      Iof kommer de ju värma ganska mycket och så, men jag vill inte slösa för mycket el, dels för naturen och dels för att "regeringen" nog får ett vredesutbrott om det landar en 2meters "bill" i brevlådan .
      ----
      Jag vill gärna ha tips på hur jag skall bygga filtret, och då tänker jag främst för en optimerad nedbrytnings och reningsförmåga.
      Mvh Michael

      Kommentar

      • Pumba
        • January 2007
        • 345

        #18
        de jag menade var att du verkar ha bra på kontot för att av en 17 åring och därav inte behövt jobba ihop pengarna, ingen "vanlig" 17åring har vanligtvis inte råd med att hosta upp stålar för att gjuta ett betonggolv i källaren och ha dit hantverkare för att göra det....
        Sen ska vi ju inte prata om vad resten av ditt bygge kommer kosta.

        Därav att jag skrev som jag gjorde, inte om du behöver göra arbetet själv, visst de är skitbra men de är nog mer kostander än enbart arbetet.

        Men tipset kan ju va att göra en stomme i lecasten och betong, sen bada in det i pollyester som Glenns länk där...
        stålram är väl rätt lämpligt för rutorna med som i hans länk där, svårt att få betong osv helt plant vilket gör att du inte kan få 100% jämn belastning, en stålram hjälper ju helt klart till där.

        innan du börjar hojta om filter så bör du nog ta reda på hur du ska bygga karet först och hur du vill att de ska se ut.

        Kommentar

        • yllekanin
          • December 2006
          • 177

          #19
          Allt byggs ju inte på en gång, så därför kommer ju det inte bli så dyrt på en gång. Sedan var det ju bara nu till putsningen utav väggarna som vi hade hantverkare här, murningen sköter jag själv. Eftersom det handlar om en mindre yta som skall gjutas platta på kommer jag även sköta det själv, med lite assistans från någon/några andra personer.

          Visst kommer väl elräkningen stiga lite, men hysch så inte någon hör det!!!



          Anledningen till att jag frågar om filter nu är för att jag gärna vill ha klart för mig hur jag skall bygga filtret innan resten byggs. Det blir alltid lättare då



          Murblock/lecasten fungerar nog utmärkt, men det finns ju sådana betongblock som har kanaler i sig, de tror jag är bättre.
          Fönsterrutan har jag inte reflekterat så värst över, men det är en tänkvärd idé med en stålram.

          Jag har kommit fram till att glasfiber är ett bra val, visst är det giftigt under härdningen men då får jag väl vänta.

          Fortsätt gärna svara på mina frågor
          Mvh Michael

          Kommentar

          • wierdalien
            • February 2003
            • 936

            #20
            bilder?

            SKulle vara kul om du kunde dokumentera det hela med bilder från börja till slut. Alltså börja fota redan nu så du har både före och efterbilder samt allt däremellan. Jag kan garantera dig att gör du det så kommer du vara nöjd efteråt. GÖr du det inte kommer du ångra dig.
            -----------------------

            Kommentar

            • yllekanin
              • December 2006
              • 177

              #21
              Ja jag tog lite bilder, men nu är det bara massa grus i olika nivåer... Känner inte riktigt att det är något att se så jag väntar nog tills man kan urskilja något intressant.
              Mvh Michael

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #22
                Hade mina grabbar gått på ett sådant projekt hade jag lätt sponsrat dom, det finns ingen bättre utbildning än att gör det själv med folk runt om som kan. Du är på rätt väg, fråga först och handla sedan.
                Kreativt ,så stå på dig!
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • yllekanin
                  • December 2006
                  • 177

                  #23
                  http://www.exoherp.net/ Kan detta vara något att använda till tätning?
                  Mvh Michael

                  Kommentar

                  • ollie
                    • October 2006
                    • 3

                    #24
                    vad ska man ha till eninomhus damm då sån där plast behållare har jag sett vart hittar man d då? ska ha ganska stort

                    Kommentar

                    • ollie
                      • October 2006
                      • 3

                      #25
                      redtail och paroonhajar i liten inomhusdamm ?

                      Kommentar

                      • mediabrus
                        • October 2005
                        • 80

                        #26
                        Jag tycker att detta låter som en helt lysande idé, vare sig du har ekonomi till det eller inte. Eller om du kommer att bo hemma i två år till eller tills du blir 40. Jag säger bara - go for it!

                        Till belysningen hade jag använt ljusrörsarmaturer som man kan köpa på kommunens återvinningscentral eller något liknande. Häng dem med kedjor i taket, på olika höjd och med olika lysrör berende på funktion. Ha gärna olika timers till de olika rören så att de tänds och släcks olika. Det lät som om du skulle ha växter ovanför vattnet - grolux är billiga och bra växtrör. Metallhalogen ger fint ljus men är i mitt tycke allt för dyra i inköp och drift. Vanliga halogenstrålkastare typ arbetsbelysning hade jag inte rekommenderat - fult och dåligt ljus till en hög driftskostnad.

                        Filter. Min första tanke är att bygga en kanske 30 cm bred "kanal" bakom dammen som fungerar som filterkammare. Fyll med olika filtermaterial, typ lavasten och filtermatta. En ordentlig pump i vardera sida och flera insug mellan dem. Du kanske även skulle kunna köra en del av "filterkanalen" med växter?

                        Jag kommer följa dena tråd med nöje och hoppas att det kommer upp många tips och idéer, då jag kanske själv kommer att bygga något liknande (men med bräckvatten) då jag flyttar till hus när sambon pluggat klart om några år.
                        http://www.brackvattensakvariet.se

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #27
                          Det finns lågenergilampor upp till som motsvarar 150w.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • yllekanin
                            • December 2006
                            • 177

                            #28
                            Ursprungligen postat av mediabrus
                            "......"
                            Jag funderade på det med "kanal" bakom det hela, men jag tror nog det blir en egen filterkammare i anslutning till det hela. Ang, belysning och vätlighet osv. så vill jag ha växter växandes där inne, dock kommer luftfuktigheten inte kunna hållas allt för hög.

                            Eftersom jagantagligen inte kommer han någraspeciellaväxter i karet är belysningen för dem inget problem. (jag skall ha Pacus i)

                            Som det ser ut nu väntar vi på byggarbetarna, eller vad man nu kallar dem. De skall gräva ut lite, sen skall det göras sådana viktiga saker som golv osv. Sedan kan jag med hjälp av någon mura väggarna och så.

                            Eftersom det tar sån tid innan alla har tid att göra det jag vill så hinner jag allt som oftast ända mig = jag blir nöjd.

                            Tror ni det räcker med ett filter på 1kbm om vattenvolymen är >7kbm? Generellt, hur beräknar man filtervolymen i förhållandet till den volym det skall rena?(tänk på att jag skall ha pacu = smutsigt)

                            Jag hade vart glad om konstruktionen vore "portabel" (haha) men tyvärr måste jag nog satsa på vanliga kar då = mycket mindre och inte lika kul.

                            Mvh Michael

                            Kommentar

                            Arbetssätt...