Inomhusdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    Inomhusdamm

    Hej alla glada akvarister och annat fiskfolk!

    Just nu håller jag på att förhandla med mamma om en "inomhusdamm" nere i källaren. Först skall det byggas och isoleras där, så att jag kan hålla en bra temperatur, sen skall jag mura eller göra en damm i glasfiber, och ja ni förstår.

    Där i hade jag tänkt att hålla främst SA, och typ bygga upp det hela som regnskog med dammen mitti.

    Ännu är inget klart, inget spikat och således inget säkert, men jag kan dock säga att detta är ett projekt jag kommer dokumentera om det blir av, och jag vill mer än gärna att ni med bra och hjälpfulla tips delar med er utav dem

    MVH, Michael
    Mvh Michael
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    #2
    hur löser du fuktfrågan?
    110L 54L 54L

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Kanske du kan göra så här http://www.kramforskoi.com/jkarlssonsdamm.htm http://www.aquainterior.se/produkter...v=20&parent=19
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • yllekanin
        • December 2006
        • 177

        #4
        Ursprungligen postat av Diwa
        hur löser du fuktfrågan?
        Menar du hur jag skall hålla luftfuktigheten hög i "regnskogen", eller att allt kommer mögla om jag inte ventilerar? Jag kan svara med att den så kallade "regnsogen" antingen kommer bli en mindre fuktig variant, eller så målar jag hela rummet med någon latexfärg eller liknande. Jag kan även säga som så att eventuellt blir det inte så mycket regnskog utav det hela, men det är mitt "mål".

        Om jag nu inte satsar på fuktig regnskog så kommer jag köra med dubbla fläktar som suger ut fukten, eventuellt har jag små funderingar på hur jag skulle kunna tvinga ur fukten ur luften, och sedan återanvända den. Men det får bli någon gång i framtiden.

        Jag tänkte faktiskt på det, men sedan kom jag på att vi hade en stor oanvänd källare under huset som man kan bygga något i, vilket även kommer ge mig plats för andra kar. Sen känns det lite litet med en sådan plastdamm, jag vet utav egen erfarenhet att de inte är så "roliga" (enligt min åsikt)

        Det hela började med att jag ville ha någon stans att övervintra mina koi, men sedan gick jag mer över till att ha Ett/en stor(t) "akvarium"/damm med en front i plexi eller vanligt glas.

        Jag tror trotts allt att 3st koi överlever i en damm på 50kbm med ett maxdjup på ca 170cm.

        Om vi raskt hoppar tillbaks till innomhusdammen så undrar jag om någon har bra tips på någon form utav "färg" som kan hindra vattnet från att komma ut igenom betongen, samtidigt som jag slipper få mängder avkalk osv. i vattnet?

        Det finns ju sådan där turkos våtrumsspärr, men det är dels inte estetiskt vackert enligt mig, samt säkerligen inte i närheten av bra för djuren i dammen.

        ---

        "dammen" skall vara ca 2m bred, ungefärligen 1.5m djup och en ca 0.7m hög + botten som kanske blir en ca 0.2m

        Hur jag skall lösa det med en "fönsterruta" på framsidan vet jag inte, kanske tjockt glas, men då vill jag inte ha hela fronten kanske. Känns lite taskigt om 2 kubik forsar ut, med all fisk.
        ---
        Belysning kan ju inte var något större problem, jag sätter bara upp lysrör i taket, med reflektorer osv. det borde ju klara sig, eller?
        Då får man ju ljus till växter och hela härligheten.
        ---
        Vad jag skall ha i har jag inte bestämt, men jag tycker att malbebisar är så roliga, det vore ju riktigt festligt med en ancistrusodling (kanske inte den "roligaste" malen, men den är produktiv och lagom stor).
        SA är jag helt klart inne på, det är min min favorit jusst nu.
        Min Apteronotus albifrons kommer med stor sannolikhet få husera vilt däri. Ja detta är ett spännande projekt, och jag är så förväntansfull.
        Nu skall jag ner och mäta, behöver ju ha utrymme till ett redigt filter, och så måste jag ju se till att det finns plats till allt annat jag kommer vilja skaffa mig
        ---

        Jag hoppas på fler konstruktiva frågor och tips
        Senast redigerad av yllekanin; 26 January 2007, 21:38.
        Mvh Michael

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Av egen erfarenhet vet jag att luft måste cirkulera under dammen annars blir det kondens mellan den varma dammen och det kalla golvet och det bildas mögel.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            Kanske bygga en "damm" i plywood och sen göra någon form av rabatt eller liknande runt omkring?

            Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • yllekanin
              • December 2006
              • 177

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Av egen erfarenhet vet jag att luft måste cirkulera under dammen annars blir det kondens mellan den varma dammen och det kalla golvet och det bildas mögel.
              Jag måste bara tilläga att källaren under huset inte är bebolig, utan det är blottat berg.
              Min tanke är att gjuta en "platta" i betong som skall fungera som golv, då med någon form utav isolering i. Sedan skall väggar byggas så att temperaturen bibehålls året runt. Allt detta skall hållas så mycket som möjligt utan material som ruttnar och möglar. Visst kan väl mögel ta sig i betong med, men det är lättare att hålla den fräsch. Alltså kommer dammen gjutas/muras direkt på grunden och således tror jag inte att någon större risk för mögelangrepp föreligger, såvidare jag inte håller någon jättehög luftfukighet.

              Jag skall nog ta hit lite kunnigt folk som kan hjälpa till med planeringen.

              Ursprungligen postat av Glenn
              Kanske bygga en "damm" i plywood och sen göra någon form av rabatt eller liknande runt omkring?

              http://www.malawicichlidhomepage.com...lywoodtank.htm
              Jag hade tänkt att undvika material såsom plywood och allt annat trä, förutom kanske levande då...

              Sedan känns det roligare om man kan mura den, då kan man ju forma den väldigt naturligt.
              ---------------------------------------------------------------------

              Nu inser jag att det kommer behövas en del tänkande innan jag startar med det här, lite taskigt om det blir helt knas..
              Mvh Michael

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                ska se om jag hittar en länk åt dig som jag tror kan va intressant
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  efter en stunds letande så hittade jag sidan

                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • yllekanin
                    • December 2006
                    • 177

                    #10
                    Gud va bra, den ger ganska mycket bra info. Kanske inte riktigt så jag skall göra, men fönster hade jag tänkt och ha.

                    Idag håller byggarbetare på med att "putsa" väggarna. Bilder kommer kanske när väggen kommigt upp och så.
                    Mvh Michael

                    Kommentar

                    • yllekanin
                      • December 2006
                      • 177

                      #11
                      Snart kommer en expert hit som skall kolla om man möjligtsvis kan flytta på avloppsrören så jag får bra med plats.

                      Som någon kanske sett har jag intresserat mig för rockor. Mantillarockorna ser väldigt vackra ut, och jag väntar på lite matnyttig info om dem

                      Är det ingen mer som sitter på spännande läsning om innedammar, lösning på filter, belysning, vattenbyte, SA inredning... osv.

                      //Michael

                      ------------
                      Orkar inte trippelposta.

                      Idag är väggarna färdigputsade, och singlet ligger ute så en platta kan gjutas. Sen är det bara till att bygga rummet och dammen
                      ----------------

                      Det skulle visst läggas ut ett lager sand så det har de gjort idag. Nu kommer nog bygget stå still ett tag, eftersom armering skall läggas ut och vi måste beställa betong från en sån där lastbil. Vilket kommer kosta en hel del, samt att det måste ske samtidigt som resten utav källarens golv skall gjutas.

                      Jag uppdaterar väl när det händer något mer igen, men som det ser ut nu kommer det nog dröjja ett tag.

                      Men fortsätt gärna tipsa om saker.
                      ---
                      Är det någon som har tips på hur man skall vattentäta? Dammduk är inget alternativ då jag skall ha en fönsterruta fram.
                      Topcoat funkar men det är ju inte särskilt naturligt, snarare väldigt färgglatt

                      Jag funderar fortfarande på belysningen. Kan man sätta i akvarielysrör i vanliga industriarmaturer? Det skulle vara toppen för då kan jag ju variera rören så att landdelen och växterna på land får annat ljus än vattnet
                      Senast redigerad av yllekanin; 31 January 2007, 22:53.
                      Mvh Michael

                      Kommentar

                      • yllekanin
                        • December 2006
                        • 177

                        #12
                        Jag startar en ny tråd under "Projekt", så kan den här tråden användas till mina frågor
                        Mvh Michael

                        Kommentar

                        • Pumba
                          • January 2007
                          • 345

                          #13
                          stryk flera lager polyster de hålle garanterat tätt...

                          Men du bor hemma hos morsan och verkar va villig att slänga en förmögenhet på att bygga en damm i källaren som knappt verkar va en källare...
                          Flytta avlopsrör är definitivt ingen billig hobby.

                          Förstår att din morsa av skeptisk till detta, de är ju defintivt inget studiebidrag som räcker till en sånn här grej.

                          får man fråga hur gammal du är och när du tänkt flytta hemmifrån för då är din dyra damm i morsans hus då den inte lär va flyttbar.

                          ska jag va helt ärlig så tycker jag detta verkar lite idiotiskt om man ser till kostandsperspektiv och hur länge du kommer ha glädje av de.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Det var väl inte om han skulle bygga lr inte???

                            En bra grej kan ju vara att göra ett relaxrum där i källaren... Kan ju göra morsan glad också...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • yllekanin
                              • December 2006
                              • 177

                              #15
                              HAHA jag är 17 år.
                              Jag lär ju flytta hemmifrån när jag skall börja högskolan.

                              Dammen/Karet är omplacerat, det skall inte ligga över rören utan nu håller jag på med grundarbete närmare ingången. Det är väl en 40kvm som skall isoleras, samt ja, fukttätas.

                              Att det kommer kosta en hel del är jag mycket väl medveten om, men det är det värt.

                              Jag har ju redan en stor damm här, så mamma lär ju få lära sig en del när jag flyttar hemmifrån, alt ragga på herr fohrman haha.

                              Skämt åsido så kommer ju filterna sköta sig näst intill själva, samt att matningen kan ju tillochmed en kråka sköta. Så om jag är borta i några månader kommer det ju knappst bli problem. Visst skall man ha konstant kontroll på saker och ting i karet, men det klarar någon här hemma av.

                              När jag flyttar härifrån för gott kommer väl det få bli en minipool i källaren, som Katharina sa.. Vi har trotts allt litet minispa med vår badtunna och de.

                              Annars kan ju jag låta stören som skall bo i min stora damm växa till sig däri då.

                              Jag kan ju även bygga ett hus till mamma och så tar jag det här


                              Vad är polyster??????
                              Mvh Michael

                              Kommentar

                              Arbetssätt...