Vi har fått tillökning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oliver
    • September 2005
    • 52

    Vi har fått tillökning

    Tog in våra dammfiskar för vinterförvaring idag. En fisk saknades så när vi "fiskade" efter den ikväll så upptäckte vi att det fanns yngel i dammen. Vi vet inte hur vi skall göra men vi har tagit in 3 st och har dem nu i en s k guldfiskskål. Sedan då? Vi har ju bara ca 9 grader i dammen så vi har så kallt vatten som möjligt i skålen, men vad mer skall man tänka på? Det är ju jättekul att det äntligen blivit yngel av all den blandning som vi har i dammen; guldfisk, shubunkin, koi och ruda. Det är ju jättesvårt att se vad det är för sorter, men de är alla bruna med ngt inslag av rött.

    Tacksam för tips på hur man får dem att överleva. Vi fiskar vidare i morgon.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Jätte roligt för dig!!
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Oliver
      • September 2005
      • 52

      #3
      tack, det är verkligen jätteroligt. Nu har vi fiskat upp 6 st yngel, 3 bruna och 3 röd-bruna. Men vad göra med dem? Vi vill ju verkligen att de skall överleva. Kvar i dammen är den stora, bruna rudan men den tar vi i morgon hoppas jag. Det vore jättekul om vi hade ett koi-yngel, men jag misstänkter att det är ruda och shubunkin, eftersom vi hade några sådana som fick sätta livet till i samband med en hård "lek" i somras. Kan det vara så, tro?

      Kommentar

      • Oliver
        • September 2005
        • 52

        #4
        Nu har vi ca 15 st yngel i skålen, storlek från 5 mm - 2,5 cm. Vet inte vad vi ska mata dem med, krossade en pelletskula och strödde i - är det ok? Hur är det med vattenbyten? Kan vi lägga i en liten flytväxt från dammen?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Jag har i år bara sparat ca 30 Koiyngel dom utfodras med flingfoder med 45 % protein.
          Vill du att de ska bli stora fort finns det foder med mer protein tex rödingfoder eller laxfoder som odlarna använder.
          Krossad Koi/Guldfiskpellet går också bra, när fisken blir större finns de 2 mm pellet.
          Jag brukar ha ca 5000 yngel men i år har jag ingen innedamm för yngel utan bara 2 st 200 liters akvarium.
          Vatten kvalitén är viktig för tillväxten, undre bra förhållanden om fisken har anlag för att bli stor kan Koi på ett år bli ca 25-30 cm, Guldfisk ca 15-25 cm.

          Hur stor är skålen de är i nu och vilket filter.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Har du läst det här http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/tillvaxt.htm
            Vi har länkar på vår klubbsida till Ki/Guldisk. http://www.kramforskoi.com/lankar.htm
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Oliver
              • September 2005
              • 52

              #7
              Hej
              Skålen är på 10 liter men filter saknas. Det blev en nödlösning så att säga. Vi har ett 400 liters akvarium där vi har de mindre dammfiskarna, f n 2 små koi på 6 cm, 1 koi på 12 cm, två guldfiskar på 10 cm och ej slöjstjärt på 8 cm. Kan vi lägga över ynglen i det stora akvariet eller finns det risk att de blir uppätna. De största ynglen är 2,5 - 3 cm.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Har du gömställen så bör de större ynglen klara sig
                Utan filter och dagliga vattenbyten lever de nog inte länge i skålen.
                Med gömställen kan även de mindre klara sig, flytta över ett yngel och prova.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Oliver
                  • September 2005
                  • 52

                  #9
                  Ja, vi har ganska bra gömställen i det stora akvariet. Vi har ett 200 liters akvarium också men där huserar silverhajar, tetror och en mal så det känns nästan mer riskfyllt att släppa i ynglen i det akvariet, eller hur? Jag testar att flytta över ett par större yngel. Tack för tipsen.

                  Kommentar

                  • Stjärnzoo
                    • December 2005
                    • 43

                    #10
                    Grattis! Visst är det skoj!! Pappas och min damm fick med yngel i år. Guldfisk & Koi. Räknade ihop dem för ett tag sen.. kom upp i 220 stycken. Fast dammen är tillräckligt stor och djup så de får bo där med de andra stora över vintern. De vuxna har övervintrat där i sedan 5 år tillbaka och alla har överlevt varje år. Skönt att inte behöva håva in alla.. för det verkar vara ett himlans jobb, men det måste vara kul när man ser ynglerna och förstår att de trivs.
                    /Hanna - stolt ägare till:
                    ett 180 liters,
                    ett 540 liters.
                    + 1 yngelkar på 54 liter.

                    Kommentar

                    • Oliver
                      • September 2005
                      • 52

                      #11
                      Ja det är jättekul. Nu tar vi in de större fiskarna till vinterdvala inomhus och de mindre till ett akvarium. Ynglen har vi fortfarande i en skål och byter hälften av vattnet varje dag. Vill gärna att de ska bli lite större innan jag släpper ner dem i akvariet. Än så länge så har ingen gått åt. Tyvärr är det kvar yngel i dammen men det kan vi inte göra något åt. Lycka till med dina fiskar!

                      Kommentar

                      • Oliver
                        • September 2005
                        • 52

                        #12
                        Hej igen! Vi byter hälften av vattnet i skålen två ggr per dag men har oroväckande hög nitrithalt i vattnet. Vi inser nu att det inte går att ha ynglen kvar om de skall överleva. Vi har två akvarium - ett stort på 400 liter, med 6 st (10 cm) guldfiskar. Det andra akvariet är på 200 liter och huseras av 4 silverhajar, 3 black molly, 3 indiska glasmalar, 8 st koppartetror och en algätare. Skulle vilja ta de större guldfiskynglen (3 cm) och flytta dem till 200-litersakvariet i stället för till det större akvariet. Koppartetrorna är ju små och de har ju klarat sig tillsammans med de övriga fiskarna. I det större akvariet är ju guldfiskarna så pass mycket större än ynglen så jag är rädd att ynglen slinker in i munnen på de större. Tror att tilllvaron i glasskålen blir bättre om jag flyttar på de största, men vart????? Tacksam för tips!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Man kan köra vanlig fiskmat i en mortel så det blir riktigt finfördelat, det uppskattar i alla fall mina guppyyngel. Sedan finns det ju artemia, micromask, grindalmask mm att testa...
                          Åk till IKEA och köp en "flaj"-back=genomskinlig plastback på c:a 26 liter, köp sedan ett litet filter tilll den och ha ynglen där....
                          Lycka till.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Lena B
                            • October 2006
                            • 2

                            #14
                            Jag hittade också en massa yngel när jag tog in mina guldfiskar och schubunkin från dammen. Jag har alla i samma akvarium, även de pyttesmå och de har klarat sig. Jag tror att bara de har gömställen så går det bra.

                            Några av dem har redan börjat färga ut, de har varit i akvariumet i ca 1 månad. Jag har hört att de gör det fortare i varmare vatten.

                            Visst är det jätteroligt ! men tyvärr fick jag inte tag i alla yngel i dammen så de är kvar där.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...