Frågor nu inför vintern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    Frågor nu inför vintern

    Ja, snart är vintern på väg och min damm är inte tillräckligt djup för att fiskarna ska klara vintern. Men när bör man plocka upp fiskarna från dammen och flytta in dem? det är ca 14 grader ute i min damm nu. Och finns det något enkelt sätt att få tag i yngel? då mina guldfiskar har lagt ägg och ynglat under sommaren i dammen.

    och hur är det med växterna? jag har Ceratophyllum demersum, randig Vattengräs, Pontederia cordata och rosa näckroser. Vad ska jag göra med dessa? måste jag flytta in dom också eller kan de klara sig ute i dammen under vintern, det är ca 60-70 cm i dammens djupaste. Bör jag tömma all dammens vatten? För jag kommer stänga av både filter och pump och flytta in dem.

    Senast redigerad av el_pako; 11 September 2006, 18:19.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Bör väl inte sjunka mer än några till grader för fiskarnas skull. Så dom slipper åka jojo med tempen. Resten vet säkert någon annan.
    Senast redigerad av eriahl; 11 September 2006, 18:28.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Är dammen djupare än ca 50 cm och näckrosen har ett etablerat rotsystem är det bäst om den står kvar ute i dammen. Gula sorter har lite sämre härdighet.

      Tar du in näckrosen bör den förvaras svalt, bara någon plusgrad. Den kan förvaras antingen i en spann vatten eller torrt ungefär som potatis.

      Övriga växter står kvar i dammen om de är härdiga. Tar du in sumpväxterna ställs de svalt ca 0-5 gradigt men utan vatten. Omplantering sker på våren. Bletilla och Zanthedersia lökar kan förvaras torrt och svalt.

      Flytväxter ex.vis Eichornia (vattenhyacint) eller Pistia (musselblomma) får betraktas som ettåriga och dör vid 1:a frosten. Vill du ändå försöka övervintra de här arterna skall de förvaras ljust och varmt.
      Källa:Aqua interiör

      Vid vilken temp ska fiskarna vara inne.
      Akvarium?
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • el_pako
        • November 2005
        • 276

        #4
        "Vid vilken temp ska fiskarna vara inne.
        Akvarium?"

        Ja, de ska vara i ett 450 liters akvarium endast i år, 5 st ca 12 cm koi. så?


        vissa frågor har kvarstått,nämligen:
        Bör jag tömma all dammens vatten innan vinter? För jag kommer stänga av både filter och pump och flytta in dem.
        Och finns det något enkelt sätt att få tag i yngel? då mina guldfiskar har lagt ägg och ynglat under sommaren i dammen.

        tacksam för svar =)

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ska du få tag på ynglen får du antagligen tömma dammen på så mycket vatten att det går att fånga dem med en håv.

          Dammen ska vara full med vatten under vintern, näckrosorna där det är djupast, pumpen ska helst stå innomhus i vatten under vintern.

          Passa på att få bra tillväxt på dina Koi i vinter.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • el_pako
            • November 2005
            • 276

            #6
            okejj,tack för alla svar!!!

            men hur blir det nu då med fiskarna? när bör man ta in dom? det är ca 14-16 grader ute i dammen, och ca 22 grader i akvariumet!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Du får "koppa" in dem med ca 1 grad i timmen.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Byt vatten och fyll på med kallt så tempen i akvariumet blir lägre den dag du tar in fiskarna
                Senast redigerad av eriahl; 12 September 2006, 20:21.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Byt vatten och fyll på med kallt så tempen i akvariumet blir lägre den dag du tar in fiskarna
                  Vattnet i dammen har förmodligen ett mycket lägre pH än än ett nyfyllt akvarium och Koi tycker inte om stor skillnad på pH så det måste ändå "koppas" in.
                  När de ska till varmare vatten går det "koppa" in dem med ca 2 grader i timmen men varför ha bråttom, bättre att de långsamt får vänja sig med temp och pH.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Självklart ska man koppa in dom ändå. Jag menade inte att byta allt vatten. Att någon fisk gått i akvariet sen ett tag så det är igångkört är bra.
                    Senast redigerad av eriahl; 12 September 2006, 21:32.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • el_pako
                      • November 2005
                      • 276

                      #11
                      alltså jag har redan kört igång mitt akvarium sedan länge,då jag för 2 veckor sedan hade malawi i den och nu har jag bara ancistrus malar kvar i den just nu.

                      Men får ta och innan fylla i lite extra kallvatten samma dag som jag tar in koien, och sedan koppa in dem i ca 4-5 h =) tack för svar!
                      Senast redigerad av el_pako; 13 September 2006, 15:58.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...