Ta upp fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirry
    • June 2004
    • 78

    Ta upp fisk

    har ni något tips om hur man kan få upp fiskar ur en stor damm, utan att tömma hela dammen. Vi har försökt med en glihåv, men de lärde sig snabbt att där ska man inte hålla till.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Testa dynamit.....det har folk fått upp fisk med ur vattensamlingar i århundraden...
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      En stor dammhåv som man använder i samband med att man matar dom är väl enda chansen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Zirry
        • June 2004
        • 78

        #4
        Tackar DRD för tipset,, men nu vill vi ha kvar både dammen och fisken,,, finns det inga andra ideér där fisken överlever.

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Testa dynamit.....det har folk fått upp fisk med ur vattensamlingar i århundraden...
          dynamiten uppfanns för 139 år sen, så några århundranden talar vi inte om

          ! tror det är säkrare om vederbörande använder ett stort nät och 3-4 kompisar och omringar fisken med detta och sedan gå mot mitten, håva sedan upp fisken....

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Är dammen så stor så inte en håv räcker http://interface.audiovideoweb.com/l...e.wmv/play.asx
            Länken verkar inte fungera just nu.

            Jag använer 2 håvar en att mota med och en att fånga med, mina håvar är 60 cm.
            Senast redigerad av Kramfors; 10 September 2006, 14:38.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Zirry
              • June 2004
              • 78

              #7
              Vi har också varit inne på att använda nät, men tänkte att vi kanske skadar fisken då. Men vi kanske ska göra ett försök med nät iaf.
              Kramfors,, ja tyvärr verkade filen inte fungera och dammen är så stor att håv är inte att tänka på.
              Vi har provat att mata i en glihåv, men de vägrar att simma dit efter att vi dragit upp den ett par ggr. Man tror ju inte att fisk är så "smarta" eller om vi ska kalla dem inpräntade överlevare.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag hade funderat på att använda en finmaskig mjärde i min lilla men mycket beväxta damm. Fisken ifråga har jag tidigare stödmatat via glasburkar på botten och en gång fick jag upp en hanne när jag skulle lägga in min mat i glasburken.
                Åsikter om detta???
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Svårt att hitta finmaskiga nät utan knutar gissar jag.
                  När vattnet blir kallare är fiskarna lättare att fånga.
                  Jag har vant mina Koi vid håvar sedan de var små så de blir inte rädda för den.
                  Är det fisk du ska ta in inför vintern ska du vara försiktig så inte slemhuden skadas.
                  Hur många liter rymmer dammen.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Zirry
                    • June 2004
                    • 78

                    #10
                    Dammen rymmer ca 200000 liter vatten och nu gör vi en innedamm som rymmer ca 4000 liter.

                    Kommentar

                    • Malcus
                      • June 2006
                      • 555

                      #11
                      bild?

                      Kommentar

                      • Zirry
                        • June 2004
                        • 78

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malcus
                        bild?
                        Bild på dammen menar du?
                        Här får du vår dåligt uppdaterade hemsida om du vill se den.



                        På sidan övrigt kan du se innedammen som finns i en källare. Tyvärr har vi bara fått upp smått till den, typ massor av guldfiskyngel. Några småkoi, men inte många.

                        Vi har ff problem med att få upp fisken, just nu håller vi på att tömma dammen, men det är nog inte heller någon bra lösning.

                        Finmaskigt stort nät,, är det någon som vet vart man kan få tag i det?

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ganska häftigt iaf
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Malplacerad
                            • April 2005
                            • 257

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zirry
                            Bild på dammen menar du?
                            Här får du vår dåligt uppdaterade hemsida om du vill se den.



                            På sidan övrigt kan du se innedammen som finns i en källare. Tyvärr har vi bara fått upp smått till den, typ massor av guldfiskyngel. Några småkoi, men inte många.

                            Vi har ff problem med att få upp fisken, just nu håller vi på att tömma dammen, men det är nog inte heller någon bra lösning.

                            Finmaskigt stort nät,, är det någon som vet vart man kan få tag i det?
                            Testa en fiskebutik, jag använder en engelsk tävlingshåv för mete, den är finmaskig och har platt botten, den är alltså inte strutformad, eftersom jag inte metar längre så plockar jag upp akvariefisk med den istället.

                            Den är triangelformad och samtliga sidor är 50cm långa, fast jag antar att dammhåven som kjell nämner är ännu bättre.
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

                            Kommentar

                            • MK57
                              • September 2006
                              • 197

                              #15
                              dam

                              Cool dam!
                              Diskus+malar=skoj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...