Krav på vintervila?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnicaK
    • August 2006
    • 3

    Krav på vintervila?

    Hejsan
    Jag har en liten damm i trädgården med guldfiskar, 5-25 cm stora. Nu kommer snart första vintern o de kan ju inte vara kvar i dammen som bara är 50 cm djup väl? Min man tror att om vi bara isolerar rejält över dammen + 1 meter runt så klarar de sej utan att frysa, jag är tveksam.
    Måste guldfiskar vara i kyla under vintern? Kan man inte ha dem i inomhusvärme?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av AnnicaK
    Hejsan
    Jag har en liten damm i trädgården med guldfiskar, 5-25 cm stora. Nu kommer snart första vintern o de kan ju inte vara kvar i dammen som bara är 50 cm djup väl? Min man tror att om vi bara isolerar rejält över dammen + 1 meter runt så klarar de sej utan att frysa, jag är tveksam.
    Måste guldfiskar vara i kyla under vintern? Kan man inte ha dem i inomhusvärme?
    Klart man kan ha dem i inomhus värme det gör jag men vid vatten byte på vintern så använder jag kall vatten sen när det närmar sig islossningen typ,så får dem gå bara i kall vatten hela tiden tills dem kommer i dammen jag hade inte försökt att isolera bara dumt att misslyckas
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Går bra att ha dom inomhus.
      Efter med några sekunder äschda
      Senast redigerad av eriahl; 26 August 2006, 20:34.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Hur stor är dammen i omkrets ca??
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Min mamma tar in sina i ett akvarium över vintern. Vet även de som lägger i frigolit(tror jag det var) så dammen inte fryser till. Fråga i affärer där de säljer guldfiskar. Men hade jag haft damm och vi får en så kall vinter igen hade jag tagit in dem.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Fisk ska principiellt ha samma omsorg som katter, hundar, kor och hästar, det vill säga de ska hållas i en miljö som överensstämmer med deras biologiska behov och är djuret under vår vård är vi skyldiga att agera om djuret mår dåligt eller far illa.
            Källa: SVA
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • AnnicaK
              • August 2006
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Hur stor är dammen i omkrets ca??
              7 meter

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Kramfors: jag kan ha fel, men jag tror inte OP'n frågar vilka lagar som gäller, utan hur hon skall hålla sina fiskar så djuren mår bra och inte far illa. Du är expert på guldfisk & koi - har du några bra länkar åt henne?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • AnnicaK
                  • August 2006
                  • 3

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Fisk ska principiellt ha samma omsorg som katter, hundar, kor och hästar, det vill säga de ska hållas i en miljö som överensstämmer med deras biologiska behov och är djuret under vår vård är vi skyldiga att agera om djuret mår dåligt eller far illa.
                  Källa: SVA
                  helt klart ska de ha det, jag frågar för att jag är rädd om mina fiskar och vill göra rätt.
                  Har nu hittat ett akvarium på 1200 liter som vi kan köpa om ni tror detta kommer vara bra för fiskarna att vara i inomhus. Har visserligen ett på 200 liter som inte används men det kanske blir litet för dem
                  Senast redigerad av AnnicaK; 27 August 2006, 14:26.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Guldfisken mår bäst att att vara inne under vintern i ett tillräckligt stor akvarium med ett rejält filter.
                    Ca. 50 cm fisk per 500/l vatten, mindre volym, tätare vattenbyten.
                    Har man tillgång till ett utrymme varm (över 10 grader) eller kallt (4-7 grader utan mat) kan de gå i en innedamm eller 1 kubiks tank.

                    Ex innedamm http://www.kramforskoi.com/dammbilde...amm0309182.JPG
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...