damm+sköldpadda+koi???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cooma
    • January 2006
    • 5

    damm+sköldpadda+koi???

    Tjena mina svärföräldrar har planer på att skaffa sej en damm på deras gård till nästa sommar. Frågan är nu som rubriken följer, Går det överhuvudtaget att ha en vattensköldpadda tilsammans med någon större fisk? Tex koi. Tänkte fråga här eftersom jag själv inte har någon aning om hur det är med dammar och olika djur.
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    #2
    Det beror på vilken typ av sköldpadda det e dom tänkt sig..
    Men det finns en risk att den försöker ta karpen..
    Hur stor damm rör det sig om?
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Sen är rymningsrisken stor beroende på sköldpadda
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det kan gå. Är koien hyfsat stor tror jag inte sköldpaddan ger sig på den.
        Rymningsrisk föreligger däremot, som sagt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Innedamm med Sköldpaddor och fisk.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cooma
            • January 2006
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Isuxs
            Det beror på vilken typ av sköldpadda det e dom tänkt sig..
            Men det finns en risk att den försöker ta karpen..
            Hur stor damm rör det sig om?
            Sköldpaddan har vi/dem från innan, det är en vattensköldpadda liknande rödörad men mycket snällare och lugnare, vet tyvärr inte exakt vad arten heter. Självklart skulle dammen anpassas så det inte finns risk för att den skulle rymma.

            Änsålänge är det i "funderar" stadiet, så dammen kommer isåfall anpassas efter mängden fiskar.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Rödöreliknande sköldpaddor funkar om inte koien är liten som sagt. Det här med rymningsrisk. Har bekanta som fick för sig att ha sin rödörade ute i en liten fisktom bassäng eller vad man nu skulle kalla den. Dom hade ett slags nät runt den tillfälligt när sköldpaddan var där. Inte rymmer den sa dom.... Självklart hade den gjort det när jag hälsade på. Jag hittade den i en rabatt där den grävt ner sig vid huset och så blev dom glada igen. Den fick inte vara ute själv efter det.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • landstrykeren
                • July 2006
                • 440

                #8
                Vänta här, en kompis till mig har sin sköldpadda i dammen över sommaren, och den rymmer inte alls, den är i vattnet hela tiden. Det är en sån där rödörad eller vad dom nu heter, hur som helst så äter den upp fisken iallafall.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Har den ingenstans att gå upp och torka? Klart inte alla rymmer men risken finns ju, har själv sett det tex.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...