Stor damm, hjälp med cirkulation och rening

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swepden
    • July 2006
    • 13

    #31
    iglar

    Ursprungligen postat av Kramfors
    Ska man ha fisk i en damm är det trevligt om man ser fisken, då är Guldfisk och Koi och andra "tama" fiskar med färg lämpliga.
    Får fiskarna gå i ett vatten de överlever och för Koiens del trivs i så blir det väldiga mängder med yngel och det kommer att behöva någon form av rening av vattnet.
    Alt. avlägsna fiskar, vad gör man efter 4-5 år om de inte förgiftat sig när det finns några tusen fiskar i dammen.
    Nätfiskar och avlivar?

    Överlever Mörten är nog vattnet relativt bra, men vad händer när Mörtynglen växt upp, hur är vattenkvalitén då? vad finns att äta i dammen?
    Vattnet skall renas på något sätt. Håller på och klurar på olika lösningar nu. Tror dock att jag börjar med cirkulationen av vattnet.
    Nu finns det gott om mat åt fiskarna. Av mörtynglen kommer antagligen endast få att klara sig till vuxen ålder (yngeln är ca 1,5 cm nu)

    Det var någon som skrev nått om att paddor kan föra med sig iglar till dammen. Det finns redan iglar i dammen, hur mycket skada kan dom göra?
    mvh

    /Swepden

    Kommentar

    • swepden
      • July 2006
      • 13

      #32
      pump

      Är det någon som kan tipsa om en bra pump med stor kapacitet och dessutom klarar slam?
      mvh

      /swepden

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #33
        Menar du en pump bara och inget filter kanske dom här har någon som skulle funka http://www.grindex.com/ourproducts/?...rolineDrainage
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #34
          5-10 sådana här kanske räcker för en bra cirkulation. http://www.aquainterior.se/produkter...rent=28&id=303
          Pris st. ca. 11 700:-
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #35
            Sår efter iglar och karplöss kan bli infekterade.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • swepden
              • July 2006
              • 13

              #36
              Ursprungligen postat av Kramfors
              5-10 sådana här kanske räcker för en bra cirkulation. http://www.aquainterior.se/produkter...rent=28&id=303
              Pris st. ca. 11 700:-
              Har kollat på den pumpen, tycker dock att det borde räcka med en för att få ner lite syre och gynna cirkulationen. Vågorna syresätter och cirkulerar ju också vattnet...

              Det andra tipset på pump var ju också bra, men den pumpen skulle ju endast behövas i början för att rensa ur lite. Och Eftersom att jag är student så ligger nog prisklassen över min budget
              mvh

              /Swepden

              Kommentar

              • swepden
                • July 2006
                • 13

                #37
                iglar

                Ursprungligen postat av Kramfors
                Sår efter iglar och karplöss kan bli infekterade.
                Vet du om det finns någon fisk som äter iglar? vore ju trevligt att bli av med dom...
                mvh

                /Swepden

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #38
                  Ursprungligen postat av swepden
                  Vet du om det finns någon fisk som äter iglar? vore ju trevligt att bli av med dom...
                  mvh

                  /Swepden
                  Det tror jag inte finns, men någon annan kanske vet bättre.
                  Det blir en fin damm om du får allt att fungera.
                  Här finns ex. på några dammar http://www.kramforskoi.com/flerdammar.htm
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #39
                    Själv var jag så insnärjd i mina egna tankebanor att jag utgick ifrån att swepden hade liknande tankebanor som jag.

                    Jag tänke alltså; måttliga mängder fisk så att det det blir en "halvnaturlig" damm, så att fiskarna inte virvlar upp så mycket att det fortfarnde går at se dem, högst måttliga mängder koi av stor storlek, så att det kan finnas lite växter i dammen utan att de äter upp allting. Så att huvuddelen av syresättnigen kommer från växter, alger och naturlig cirkulation.

                    Jag utgick ifrån att tanken inte var att köra på det klassiska sättet för prydnadsdamm, där man tillsätter mer och fler filter och pytsar i diverse ämnen och byter mer och mer vatten allterftersom man passerar bristningsgränsen för vad dammen klarar om och om igen, Alternativt planerar för det från början och för en damm i den här storleksklassen lägger i runt hundratusen kronor (eller mer) på utrustning, fisk och tillbehör.

                    Men det var dumt att ta saker för givet, jag var inne i tankebanorna från mitt eget projekt, bara swepden vet hur swepden har tänkt.

                    Angånde iglarna vet jag ingen fisk som äter dem, däremot vet jag att man kan fiska hästiglar med vanlig mask, fast det kan ju bli lite jobbigt, och inte så lämpligt när du har fisk som också kan nappa.

                    Kommentar

                    • swepden
                      • July 2006
                      • 13

                      #40
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Själv var jag så insnärjd i mina egna tankebanor att jag utgick ifrån att swepden hade liknande tankebanor som jag.

                      Jag tänke alltså; måttliga mängder fisk så att det det blir en "halvnaturlig" damm, så att fiskarna inte virvlar upp så mycket att det fortfarnde går at se dem, högst måttliga mängder koi av stor storlek, så att det kan finnas lite växter i dammen utan att de äter upp allting. Så att huvuddelen av syresättnigen kommer från växter, alger och naturlig cirkulation.

                      Jag utgick ifrån att tanken inte var att köra på det klassiska sättet för prydnadsdamm, där man tillsätter mer och fler filter och pytsar i diverse ämnen och byter mer och mer vatten allterftersom man passerar bristningsgränsen för vad dammen klarar om och om igen, Alternativt planerar för det från början och för en damm i den här storleksklassen lägger i runt hundratusen kronor (eller mer) på utrustning, fisk och tillbehör.

                      Men det var dumt att ta saker för givet, jag var inne i tankebanorna från mitt eget projekt, bara swepden vet hur swepden har tänkt.

                      Angånde iglarna vet jag ingen fisk som äter dem, däremot vet jag att man kan fiska hästiglar med vanlig mask, fast det kan ju bli lite jobbigt, och inte så lämpligt när du har fisk som också kan nappa.
                      Jag är mer inne på naturdamm. Funderar bara på att öka cirkulationen lite eftersom algerna har täckt ytan en tid och vattnet antagligen är lite syrefattigt.
                      Jag kan dock meddela att mörtarna lever och är pigga fortfarande!
                      mvh

                      /Dag Wästlund

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #41
                        Här är en gammal tråd om naturdamm http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74691
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #42
                          Algerna minskar den naturliga cirkulationen, men bubblorna som borde finnas i dom betsår i princip av syre. Lite artificiell cirkulation kan du gott ha, men du behöver inte oroa dig för syrehalten nu. "Alla" sådana där tumregler om att dammens volym ska pumpas si och så många gånger per tidsenhet bygger på ganska tätt befolkade dammar och är baserade på ganska små dammar, av klassisk prydnadsdammstyp.

                          I mitt projekt släppte jag ut 6 st guldfiskar på knappa 20 cm i våras/försommras, några av de första ynglen har börjat visa tendeser till att färga ut. Jag har inte provfiskat än så jag har ingen aning om hur många det är, men jag känner mig rätt trygg på att jag kommer att kunna byta till mig en hel del godsaker till dammen för en del av dom ynglen när damm-säsongen kommer igång nästa år.

                          Tanken bakom mitt projekt är att det ska fungera, bli snyggt, intressant osv med minsta möjliga insats i form av pengar och arbete, hittils har det fungerat bra, guldfiskrna har jag fött upp själv, och växterna är utrensade från akvarierna hemma, det enda "arbetet" jag har gjort är av den roliga kategorin, att släppa ut fisk och växter, och se hur det går för dem, jag tror det blir ännu roligare när man kan se guldfiskar från flera års lekar och generationer, kanske kompletterat med koi, eller stör, eller guldid, eller flodkräftor eller vad jag kan få för mig.

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #43
                            Öringar och regnbågar äter iglar. Undrar om inte fler arter gör det om dom är tillräckligt stora, fiskarna alltså.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • swepden
                              • July 2006
                              • 13

                              #44
                              Ursprungligen postat av Erik...
                              Algerna minskar den naturliga cirkulationen, men bubblorna som borde finnas i dom betsår i princip av syre. Lite artificiell cirkulation kan du gott ha, men du behöver inte oroa dig för syrehalten nu. "Alla" sådana där tumregler om att dammens volym ska pumpas si och så många gånger per tidsenhet bygger på ganska tätt befolkade dammar och är baserade på ganska små dammar, av klassisk prydnadsdammstyp.

                              I mitt projekt släppte jag ut 6 st guldfiskar på knappa 20 cm i våras/försommras, några av de första ynglen har börjat visa tendeser till att färga ut. Jag har inte provfiskat än så jag har ingen aning om hur många det är, men jag känner mig rätt trygg på att jag kommer att kunna byta till mig en hel del godsaker till dammen för en del av dom ynglen när damm-säsongen kommer igång nästa år.

                              Tanken bakom mitt projekt är att det ska fungera, bli snyggt, intressant osv med minsta möjliga insats i form av pengar och arbete, hittils har det fungerat bra, guldfiskrna har jag fött upp själv, och växterna är utrensade från akvarierna hemma, det enda "arbetet" jag har gjort är av den roliga kategorin, att släppa ut fisk och växter, och se hur det går för dem, jag tror det blir ännu roligare när man kan se guldfiskar från flera års lekar och generationer, kanske kompletterat med koi, eller stör, eller guldid, eller flodkräftor eller vad jag kan få för mig.
                              Det låter ju faktiskt mycket bra. Ska nog försöka att inte använda någon utrustning nu i början. Jag är lite orolig för fåglarna bara, det finns rätt gott om dom i områden där dammen ligger. Har dessutom sett ett kungsörns par i närheten, vet dock inte hur intresserade dom är av guldfisk eller liknande. Mörten syns ju inte så bra....
                              Har du några bilder på din damm föresten?
                              mvh

                              /Swepden

                              Kommentar

                              • Erik...
                                • May 2006
                                • 1459

                                #45
                                Ursprungligen postat av swepden
                                Det låter ju faktiskt mycket bra. Ska nog försöka att inte använda någon utrustning nu i början. Jag är lite orolig för fåglarna bara, det finns rätt gott om dom i områden där dammen ligger. Har dessutom sett ett kungsörns par i närheten, vet dock inte hur intresserade dom är av guldfisk eller liknande. Mörten syns ju inte så bra....
                                Har du några bilder på din damm föresten?
                                mvh

                                /Swepden
                                Inga bilder än, dammen ligger en mil bort, och som nollbudget-projekt besöker jag dammen när jag ändå har vägarna förbi, eller inte kan låta bli, men jag ska försöka komma ihåg att ta bilder när jag åker dit nästa gång, vilket borde bli nästa vecka. Det är egentligen inte min damm, men jag har fria händer, och kan tigga till mig en minimal budget om jag skulle vilja.

                                Fåglar kan vara ett problem, sånt kan nog Kramfors berätta mer om, men i princip klarar sig nog fiskarna bättre ju större damm det är och ju mer skydd fiskarna har, du har kanske ska spara lite alger eller ha gott om växter de kan gömma sig under. Det finns massor av sätt att minska predation från fåglar, jag tror att måsfåglar inte är så farliga jämfört med häger.

                                Det är lite på grund av fåglar jag tycker att du ska skaffa guldfisk med storlek på, du kan få en juste population som inte tar så stor skada av lite predation innan fåglarna ens upptäckt att det finns fisk där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...