Stor damm, hjälp med cirkulation och rening

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swepden
    • July 2006
    • 13

    Stor damm, hjälp med cirkulation och rening

    Hej!
    Har en stor damm på min mark. Dammen har fungerat som vattenhål till korna som tidigare betat på marken.
    Dammens mått är: 15m*20m maxdjup: 2m, medeldjupet är dock 70cm.
    Dammen har tyvärr nästan växt igen av trådalger detta antagligen pga övergödning (korna). Jag håller nu på med att rensa bort allt detta med en kratta .
    Det jag vill är att förbättra cirkulationen i dammen, tänkte använda denna pump:Superflow 18000 filter/vattenfallspump alltså 18000L/h.
    Eftersom att dammen är ansluten till grundvattnet så funderade jag på om det inte bara är att pumpa ut vattnet till ett hål vid sidan om dammen. Borde inte då vattnet filtreras genom grus och sten för att sedan rinna tillbaka? nytt grundvatten borde ju också rinna tillbaka till dammen?
    Jag bifogar två bilder på dammen så kan ni själva se vilken situation jag är i .
    Nya idèer, tankar och kritik uppskattas mycket!

    Bild1

    bild2

    mvh

    /Swepden
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Hur är dammen "ansluten till grundvattnet"? Man kan ju spekulera i huruvida vattnet som skulle ersätta det vatten som du eventuellt skulle pumpa bort har högre eller lägre näringshalter näringsämne för näringsämne.

    Trådalger har jag för mig brukar komma i akvarier med för hög järnhalt, det brukar vara argumentet att låta bli att mikronäringsgöda med lera, att det innehåller för mycket järn och därför lätt ger problem med trådalger. Om dina trådalger delvis beror på hög järnhalt i marken runtomkring kan det vara en nackdel att "filtrera" vattnet genom marken igen.

    Helt klart verkar du höga halter av flera näringsämnen, visst kan du mäta de viktigaste näringämnena, för att sedan pumpa ur en del av vattnet och mäta igen när vattnet ersatts, då får du veta om du höjer eller sänker halterna genom att pumpa ut vatten.

    Att kratta bort algerna tills du fått bort tillräckligt av de näringsämnen som trådalgerna gillar kan "ta ett tag"

    Nu vet inte jag om du får eller vill tillsätta nya arter i dammen, och visst bör man tänka sig för innan man inför nya arter även om man får det. Vanlig andmat (Lemna minor) suger upp näring effektivt, dessutom skulle det skugga trådalgerna. Men även andmaten måste bort för att inte frigöra näringsämnen när den dör, annars har du helt enkelt bytt ut trådalgerna mot andmat. Vanlig guldfisk äter andmat, och allteftersom de växer binder de biomassa, som annars hade förr eller senare hade blivit tillgänglig växtnäring. Guldfisken i sin tur gör att vattnet blir grumligt när populationen blir tät, så den bör man också minska beståndet av efter några år, fast det är roligare att fånga guldfisk än att kratta trådalger.

    Annars kan du som sagt kratta vidare, eller låta naturen ha sin gång, men jag skulle tippa att eftersom det är gammal betesmark omkring att dammen fylls igen av slam från gamla döda alger innan näringen är borta.

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #3
      Hade du tänkt plantera in någon form av fisk i dammen eller??
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • swepden
        • July 2006
        • 13

        #4
        plantera fisk

        Vi har en sjö som ligger ca 200m längre ner, dammen ligger på samma nivå som den. Det var en klok tanke om vattnet verkligen blir mindre näringsrik om man filtrerar den genom den närliggande marken. Det är nog bara att testa. Du kanske vet om det finns någon billigt testkit man kan köpa för olika näringsämnen?
        andmat var ju en idè, den är ju finare än trådalger...och guldfiskar är ju också fina

        Visionen med dammen är att tillsätta nya arter. Det bör jag också få efterom att dammen är "konstgjord" och inte har några bäckar eller liknande som har kontakt med den.

        Jag funderar också på om det kan vara risk för syrebrist i dammen eftersom ytan har varit täckt med alger. Inga vågor eller endast få har ju bildats på ytan under en tid.

        De arter jag hade tänk är guldfisk, gräskarp (om man får licens), koi. Funderar dock på att plantera in lite mört så fort jag fått ordning på algerna. De borde ju bara vara till nytta att få i lite fisk? tycker dock att det är onödigt att testa innan jag vet om dom kommer att överleva.
        De djur som jag som jag sett i dammen när jag rengjort är:

        Mygglarver
        Dykare
        vattenödlor
        Snok (ajaj inte bra för fiskar antar jag)
        miljoner iglar

        mvh

        /Swepden

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Fiskarna växer till sig så dom blir för stora för snokarna rätt snabbt. Tror nog att dom har svårt att hinna på friska firrar dessutom. Men salamandrarna får jobbigt med fisken. Tänk på att dom är fridlysta dom små liven. Dom har jobbigt som det är ändå. Sen har dom redan snokarna och dykarna att passa sig för
          Senast redigerad av eriahl; 24 July 2006, 21:54.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • swepden
            • July 2006
            • 13

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Fiskarna växer till sig så dom blir för stora för snokarna rätt snabbt. Tror nog att dom har svårt att hinna på friska firrar dessutom. Men salamandrarna får jobbigt med fisken. Tänk på att dom är fridlysta dom små liven. Dom har jobbigt som det är ändå. Sen har dom redan snokarna och dykarna att passa sig för
            Salamandrarna ska leva kvar i dammen, beståndet kommer nog att minska dock. Dammen är så grund i kanterna och växtligheten är mycket stor så gömställen och grunda delar där salamandrarna kan leva ostört finns det gott om. Är själv mycket intresserad av groddjur så jag kommer inte låta dom utrotas från dammen.
            mvh

            /Swepden

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Då är inplantering av fisk inte det bästa även om det vore kul förstås med den "lilla" dammen, inte utan att man blir lite avis. Blir svårt att få bort fisken om man vill sen oxå.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • swepden
                • July 2006
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Då är inplantering av fisk inte det bästa även om det vore kul förstås med den "lilla" dammen, inte utan att man blir lite avis. Blir svårt att få bort fisken om man vill sen oxå.
                Nej, men fisk tycker jag vore väldigt roligt så jag måste kompromissa lite. Har faktiskt funderat på att hålla ett par störar (Acipenser ruthenus) i dammen när den är i ordning, tycker dom värkar mycket intressanta och stora
                mvh

                /Swepden

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Snoken, dykarna och iglarna är nog större problem för groddjuren än fiskarna, så länge det inte är väldigt mycket fisk.

                  Mört ska kunna äta en del växter, jag vet inte hur det är med trådalger, trådalger är inte favoritföda för särskilt många fiskar. Däremot kan det bli problem med att få ut dem ur dammen, risken finns att dom kan föra med sig sjukdomar, och föröka sig i dammen, sen kan det bli svårt att bli av med dem.


                  Guldfisken borde inte ha några som helst problem med att föröka sig kraftigt, blir de för många så är de ju värda en slant, dock är det svårt att veta hur svårt snoken kommer att gå åt beståndet. Om det verkligen är gott om snok skulle jag köpa minst ett dussin guldfiskar som är dubbelt så stora som man tror att en snok kan ta. Släpp ut dem på försommaren så borde du ha gott om yngel redan första hösten.

                  Har du kollat upp att du verkligen behöver tillstånd för gräskarp i en anlagd (numera eller snart) prydnadsdamm? Ska påpeka att det finns odlingsvarianter av den som är gul, minns inte om det är albino eller bara xanthorism, om man får tag på sådana så syns de bättre, men även eventuella rovdjur ser dom också bättre.

                  Att blanda Koi och guldfisk i en damm där de kan para sig finns det åsikter om.

                  Algerna kommer att sjunka till botten på vintern och ligga och förbruka syre medans dom bryts ner. Ju mer organiskt matrial du kan få ut ur dammen före vintern desto bättre, framförallt när du har fisk i den.

                  Sen vill jag tipsa om guldid, den är ganska ytorienterad, så den borde vara ganska enkel att få syn på, men, den blir stor och rovgirig, nåånting man bör veta om.

                  Hur är skicket på sjön? är den övergödd? Annars kan du ju pumpa vatten direkt från den till dammen, sjukdoms och parasit risken måste du dock räkna med.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Vet inte om fler än Aneboda Auqaservice har gräskarp. Dom borde veta vad man får och inte får tycker jag när det gäller gräskarpar
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • swepden
                      • July 2006
                      • 13

                      #11
                      Jag var inne på ett växthus här på Gotland igår och frågade om dom kunde beställa gräskarp. Dom ringde då till sina leverantörer och svaret blev att jag var tvungen att ha licens. Jag sa dock inte att det var en prydnadsdam för höra med dom igen...

                      Guldiden låter som en passande fisk, lite vildare än tex guldfisken vilket passar bra med tanke på att det finns fåglar och snok.

                      Sjön som ligger inärheten är inte övergödd, vattnet är kristallklart och det finns gott om mört, aborre och gädda. Har funderat på att pumpa vatten därifrån, men det är ju en bit och att dra ner el till sjön blir ett stort projekt, men jag skall klura lite till på det.

                      Jag skall fortsätta rensa dammen i morgon, skickar bilder så ni får se hur det går.

                      Är det någon som prövat att ha stör i damm föresten?
                      mvh

                      /Swepden
                      Senast redigerad av swepden; 25 July 2006, 08:10.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Eftersom dom inte kan ta sig ut från dammen och sprida sig till andra vattendrag måste du väl få ja
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Antar att det där med licens för gräskarp förutsätts eftersom man förutsätter att det rör sig om inplantering i sjö, men jag vet inte säkert, det lär hända att de går att köpa i vanliga akvarieaffärer utan någon som helst information eller förmaningar. Det är inte alla "proffs" som vet hur det ligger till.

                          Angående stör har jag inte provat det själv, vad jag däremot kan säga är att de har mycket höga krav på fodret och hos många handlare dör fler än vad de hinner sälja. En kompis berättade nyligen om tester som gjorts på kommersiella störfoder att stör dog av näringsbrist om de blev matade med en del av märkena. Foderfrågan är naturligtvis inget problem i din damm, men om du ska prova stör bör du köpa dem så snart som möjligt efter att de kommit till handlaren. Stör kan däremot försvåra eventuella framtida planer om kräftor.

                          Det finns ju flodkräftodling på gotland, när jag pratade med dem var de mycket trevliga och priserna var förvånansvärt låga på levande kräftor, jag pratade med en odling, jag vet inte om det finns flera. Men en bra kräftpopulation kräver i princip gömställen i form av stenar.

                          Iden går mycket längs ytan, så den riskerar också att gå åt till fåglarna, kanske mer än guldfisken.

                          Själv är jag så snål att jag skulle lägga de mesta pengarna på rejält med guldfisk, dels för att de är ett ganska säkert kort, och dels för att avkomman med tiden säkert kan bekosta ganska fina stim stör, koi, guldid eller vad du kan få för dig att vilja ha i dammen.

                          Guldfisk kommer som sagt med sin ganska imponerande kapacitet att föröka sig att binda mycket biomassa, visst kommer dom om dom blir för många att grumla vattnet, men det har dom gemensamt med alla "bottenbökare", t ex, koi, stör och i viss mån gräskarp. Det är väl mest Iden som skiljer sig på den punkten.

                          Kommentar

                          • GladFisk
                            • July 2005
                            • 83

                            #14
                            Ville bara lägga till att hugorm kan inte atakera i vatten, så en tanke va att snoken är nog ofarlig för fiskarna plus att snoken endast simmar på vatten och inte i. Härligt med stor damm men har du typ en båt eller något för kunna göra rent i mitten? Föresten Erik va vare om att inte ha koi och guldfisk i samma damm? jag har aldrig hört att det skulle va något fel med det och brukar ju finnas i dom flesta publika dammarna.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Snokar har inga problem med att dyka.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...