Damm och Fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jodå jag har också haft guldfiskar utomhus i min damm - men den bottenfryser inte.
    Jag vägrar att tro på att guldfiskar som frusit in i en isklump skulle kunna överleva
    I alla fall gjorde inte mina det.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #17
      Vissa groddjur kan ju överleva om de leran de krypit ner i fryser men att guldfiskar skulle överleva i en bottenfrusen damm?

      Håller med dig Kjell...Det tror jag inte på
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #18
        Att rudan överlever infrysning trodde jag hörde till grundläggande allmänbildning, att guldfisken också gör det borde inte komma som en extrem överraskning. Naturligtvis tål de inte att bli många minusgrader, men tjock is skyddar ganska bra mot det. Så ni tror alltså att en liten damm, mindre än 50 cm djup i zon 4 utan uppvärmning, pump, skydd eller annan åtgärd inte bottenfrös på flera år, jag kan ju ha fel angående den dammen, jag kontrollborrade inte i djuphålan där det var nästan 50 cm djupt, för då hade jag borrat i fisken.

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #19
          I alla fall har jag en bekant som haft en damm vet inte hur djup den var vet att den var max1m i alla fall då det pratades om att de skulle behöva kräva tillstånd för att ha den djupare, så tror den var en meter.
          De hade även pump då, och där fanns båda guldfiskar och karpar och koi.
          Jaja får väl övertala mormor att gräva dammen djupare helt enkelt.

          Kommentar

          • Isuxs
            • December 2005
            • 796

            #20
            Ursprungligen postat av ribby_girl
            Jaja får väl övertala mormor att gräva dammen djupare helt enkelt.
            Kan du inte gräva själv lite
            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
            180L Ghost / Black skalar
            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #21
              Haha jo de blir jag i sista slutändan som får göra det men måste övertala henne att få lov till det först.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Ursprungligen postat av ribby_girl
                I alla fall har jag en bekant som haft en damm vet inte hur djup den var vet att den var max1m i alla fall då det pratades om att de skulle behöva kräva tillstånd för att ha den djupare, så tror den var en meter.
                De hade även pump då, och där fanns båda guldfiskar och karpar och koi.
                Jaja får väl övertala mormor att gräva dammen djupare helt enkelt.
                8:6 Skydd mot drunkning
                Råd: Av 3 kap. 5 § ordningslagen (1993:1617) framgår att brunnar, bas-sänger och liknande anläggningar skall
                ha erforderliga säkerhetsanordningar
                och att skyddet mot barnolycksfall
                särskilt skall beaktas. (BFS 1995:17)
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...